Inlägg från: Tallbarr12 |Visa alla inlägg
  • Tallbarr12

För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre

CissiJissi skrev 2015-03-03 12:03:29 följande:

Jag hae en fråga till er alla andra som försökt länge: det finns saker man inte ska dricka eller äta när man är gravid.. Väntar ni tills ni vet att ni ÄR gravida innan ni slutar med sånt, eller just den fertila perioden och fram till bim, har ni redan slutat helt eller struntar ni i det?? Personligen ääälskar jag pepsi max men undviker det under graviditet.. Har försökt sluta men när man ändå inte blir gravid så snabbt.. Känns tråkigt..

Personligen undviker jag i princip bara Ipren nu när vi försöker eftersom det rekommenderas att man inte använder det när man försöker få barn.

I övrigt kommer jag följa kostråden när jag väl är gravid. Med förra barnet tog det ett år och det hade varit än mer deprimerande om jag inte låtit mig äta nån god ost eller dricka ett glas vin nån gång. Kan tillägga att jag inte super, inte röker eller äter mängder med onyttig mat i vanliga fall heller, så förändringen vid en graviditet blir inte så våldsamt stor.

Man får nog välja vad som känns bäst själv, då mår man ju bäst med oftast. Kommer du ihåg att ta folsyra?
  • Tallbarr12
    WhiteRose skrev 2015-03-11 09:10:47 följande:

Dag 51. Neg. gravtest i går. Ska ringa min läkare i veckan och be henne ta ett blodprov eller något. 7 månader efter p-piller KAN mensen inte fortfarande vara såhär oregelbunden och lång.

Jo, tyvärr kan den det... Inte min mening att göra dig nedslagen, men jag hade problem med att få ordning på cykeln efter ppillerstopp när vi försökte med första barnet. För mig tog det 11 månader innan cykeln var på banan igen...

Men det är jättebra att du kontaktar gyn/läkare!! Det gjorde jag efter 6-7 månader och de såg att mina hormonnivåerna var knas. Fick påbörja utredning på kvinnokliniken nån månad senare (inte vänta ett år alltså) men skulle inte få någon aktiv hjälp förrän efter ett år. Nu har vi turen att bli gravida på andra försöket efter att jag fick stabil cykel så behövde aldrig få hjälp av kk.

Så jättebra att du kontaktar läkare och jag hoppas verkligen att det går fortare för dig att bli gravid än det gjorde för mig! Ett tips kan vara att säga att även om ni försöker få barn så är det din knasiga cykel du söker för. Cykeln kan de hjälpa dig med nu, men hjälp med att få barn får man oftast inte förrän efter ett år...
  • Tallbarr12
    WhiteRose skrev 2015-03-12 14:25:02 följande:
    Hur såg dom att dina hormonnivåer inte var som de ska?

Jag har fått en tid måndag 23/3. Där ska jag prata lite med min läkare, och hon kommer nog ta några blodprover. Hoppas innerligt hon kan ge mig ett bättre svar än "det tar tid, tänk inte så mycket så händer det bara av sig själv".
    Mitt östrogenvärde var lägre än vad den brukar vara efter klimakteriet så kroppen hade inte kickat igång efter jag slutade med ppillrena.

Du borde verkligen kunna få hjälp med din cykel, tycker jag! Om man säger "jag vill få hjälp att få barn" är det möjligt att man får svaret kom tillbaka när du försökt ett år. Men det är skillnad om man vill få hjälp med att få ordning på cykeln så man kan få en ärlig chans att försöka få barn. För oss kanske inte de meningarna är nån skillnad, men har upplevt att det är det i läkarvärlden. Östeogenhalt, sköldkörtelvärden och lite sånt borde dom ta tycker jag.

Håller tummarna att du får bra hjälp!
  • Tallbarr12
    Dakine skrev 2015-03-29 22:18:12 följande:

Jag tror att jag plussat efter 1 år och 8 månader. 
    Jag är helt i chock, och kan inte tro det själv. Testade mig nu ikväll, på äl+12. 
    Ska testa mig imorgon bitti också!
    Har typ inga symtom jag inte haft förut vid mens. Lite ömma bröst, och gasig! 

Grattis!!
  • Tallbarr12
    lompan skrev 2015-04-12 20:29:29 följande:

Hej! Här ser jag att det är många erfarna!
    Jag och min karl är båda 27 år. Vi har försökt i 8 månader men kanske 6 månader på riktigt. På skoj tänkte vi testa min karls spermier bara för att vara på säkra sidan, eftersom det verkar som att jag då har ägglossning.
    testet blev negativt! till våran förskräckelse! 
    Jag vet dock inte hur tillförlitligt testet är... nu till frågan: vart vänder vi oss om vi vill söka hjälp, eller kolla upp detta? är det gyn på vårdcentralen?

Det beror nog lite på hur det funkar i ert landsting. Egentligen borde ni nog vända er till kvinnokliniken e dyl på sjukhuset för att kolla upp spermierna, men tror det är olika om man behöver remiss eller inte i olika landsting. Du kanske kan ringa och höra med vårdcentralen/1177/kvinnokliniken och höra hur det funkar hos er och vart ni ska vända er?
  • Tallbarr12
    Knävelborren skrev 2015-04-12 20:32:49 följande:

Usch jag har varit så himla himla ledsen de senaste dagarna. Det känns som om något hänt inom mig och plötsligt kan jag inte ens se en tappad barnvante på trottoaren utan att bli ledsen, arg och bitter. Hur gör ni för att ta er ur svackor om ni haft det?

Ja usch, de deppiga perioderna är inte roliga! Jag har haft för mycket att göra det sista halvåret för att hinna tänka så mycket men inför förra graviditeten var jag rejält deppig när det inte tog sig. Mitt bästa tips är nog att tillåt dig vara ledsen! Bär det inte inombords utan prata med de du vill prata med det om.
  • Tallbarr12

Håller tummarna för er! Jag har precis avverkat äl så har ett par veckors väntan framför mig.

• Tallbarr12
    Annaba88 skrev 2015-04-19 05:11:37 följande:

Trodde aldrig stickorna kunde bli annat än blanka. Idag kom ett annorlunda resultat upp. Testet är mycket starkare i verkligheten.. 

Åh så roligt, grattis!!
  • Tallbarr12
    Draken89 skrev 2015-04-30 12:19:56 följande:

Uppdatering. Jag gick till gyn för att kolla varför jag stä'ndigt får blödningar och det visade sig att jag var 5+4 veckor gravid!!! Tjoho. Utan några som helst symptom och mens som kom som normalt... förstår inte att det är sant. Ska tillbaka om 2 veckor för att kolla att det utvecklas som det ska. 

Fortsätt kämpa alla ni en dag ger det med sig =) jag är obeskrivligt lycklig just nu men oxå väldigt rädd .. 

<3

Grattis!
  • Tallbarr12
    Jini Shearer skrev 2015-05-13 03:48:44 följande:

bim+4 :D aldrig varit här förr utan att mensen kommit... om man tänker på den här omgången de vill säga men jag tycker nog inte man kan räkna med sånt som hände för 9 år sen. blir att köpa test imorgon och testa på fredag morgon om inget händer till dess :D yeeeey

Håller tummarna för dig!

Själv har jag precis passerat äl, så sitter väl och rullar tummarna i två veckor då...
  • Tallbarr12
    lillagullan skrev 2015-05-25 19:17:25 följande:

Hejsan! Får man hoppa in här? :)

Jag och sambon har försökt aktivt sen april 2014 utan att lyckas, så det är lite drygt ett år nu. Har sökt hjälp nu och väntar på att få en tid.. Nästa bim är beräknad till 18/6

Välkommen!
  • Tallbarr12

Inget här heller, är inne på månad 15 nu... Har fått en gyntid hos en privat fertilitetsklinik i augusti, så hoppas på lite hjälp! Fick avslag från sjukhuset eftersom vi har gemensamt barn sen tidigare. Morr!

• Tallbarr12
    Idilia skrev 2015-07-08 20:59:49 följande:
    Men det är ju jättehemskt! Bara för att man har ett barn kan det ju vara svårt att få fler. Och om det tog tid att skaffa det första barnet så kan ju det vara ett tecken på att allt inte står rätt till.
    Jo, rätt trist. Tog ju ett år med sonen och påbörjade utbildning, men eftersom han blev till naturligt innan vi fick hjälp så är vi inte berättigade till hjälp från landstinget utan får gå privat och pröjsa istället. Och tiden bara rinner iväg och sonen blir bara större och större...
  • Tallbarr12
    Idilia skrev 2015-07-09 16:30:48 följande:
    Då blir jag orolig för oss. Min mens kom idag (skitskitskit) och nu har vi försökt i ett år. Men vi fick missfall efter fyra månader så det här räknas nog bara som åttonde försöket. Men första barnet fick vi på första försöket så risken är ju stor att de säger samma sak till oss.
    Ring och kolla med sjukhuset ni hör till, tror det är olika i olika landsting, vi hör till Uppsala. Hopas ni lyckas snart!
  • Tallbarr12

Idag var jag hos en privatgyn knuten till en privat fertilitetsklinik här i stan. Han upplevde det som att mina äggstockar var lite mindre än normalt vilket då kan göra att man inte har lika många ägg som kan mogna och därmed kanske inte släpper ett ägg per månad. Men ska ta prover nästa gång jag får mens och sen på återbesök så får vi se vart det leder och om jag kan få någon hjälp.

Svar på tråden För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre