• Annaba88

För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre

Grattis! Hoppas vi andra också får plus snart :)

Här är det ÄL igen på lördag och har tänkt köra utan stickor och grejer den här gången. Kanske vi båda är lite mer avslappnade då även om det nu inte ska ha nån påverkan på om man blir gravid eller inte men märker att det tär på relationen att ha sex på beställning ;)

• Annaba88
    Knävelborren skrev 2015-04-01 10:54:55 följande:

För mig är det den evighetslånga väntan på BIM som gäller nu efter vårt andra försök med heminsemination. 10 dagar kvar och varenda lilla magknip blir i mitt huvud till möjliga tecken på graviditet. Håhåjaja.

Låter bekant ;) och varje gång intalar jag mig själv att den här gången ska jag låta bli att tolka och bara vänta på BIM.

Efter förra besvikelsen sa nån åt mig att fylla tankarna med annat än barn så nu har jag ökat på träningen igen (som jag minskat förra hösten för att lättare bli gravid?!). Nu siktar jag in mig på halvmaraton till hösten. Min syster sprang halvmaraton i vecka 16 så tror nog jag ska kunna bli gravid trots att jag tränar (lagom mycket). Läste på kring ämnet och träning verkar inte minsa på chanserna, bara träningen är i lagom mängd så att den inte stör menscyklerna. Så nu googlas det träningstips och -kläder istället för tecken på graviditet tills det blir plus på stickan :) Jaa, lite graviditets-surfande blir det ändå ;) 

Har ni andra "gett upp något" för att öka chanserna? Hur hittar ni balansen mellan att "leva" men ändå öka chanerna för graviditet?

Min man har nu äntligen också minskat på snuset, rejält! Är så stolt över honom även om han inte slutat helt.

• Annaba88
    pandoraDiem skrev 2015-04-01 12:56:49 följande:
    Ojojoj vad jag känner igen mig. Trappade också ner rejält på träningen under hösten för jag fick för mig att det var därför jag inte blev gravid. Sen efter mitt utomkveds tänkte jag att det uppenbarligen inte hjälpte så nu satsar jag mer på att må bra och göra saker jag tycker är roliga. 

Däremot tycker jag det är svårare med saker som t ex kaffe där det råder lite delade meningar. Jag har nästan helt slutat med det nu. När jag började hela den här försöka-skaffa barn karusellen så tänkte jag att det är väl inte så farligt att inte kunna dricka kaffe under drygt 9 månader. Men nu har det ju gått betydligt mer än 9 månader och jag är inte i närheten av att ens vara gravid. 

Jaja, tycker det är svårt att komma ihåg att "fortsätta leva" mitt uppe i allt men försöker verkligen
    Aah, skönt att jag inte är ensam :D Kände efter 6 månader att resten av livet stod på paus. Kände inte att jag kunde satsa på träningen (för det kanske gör att jag inte blir gravid), var inte säker på om jag skulle söka en högre tjänst på jobbet (skulle ju kanske inte ens hinna jobba så länge där), kunde inte heller söka in till skola (den skulle ju såklart bli på hälft) osv. Så, förra veckan började jag träna för halvmaratonet och idag satte jag in ansökan till en högre utbildning. Får se vad det här blir till, men ja, man måste ju fortsätta leva. 

Men ja kaffe och sen alkohol har jag svårt med. Dricker fortfarande kaffe men två koppar om dagen får räcka. Alkohol tar jag bara nåt glas ibland och försöker undvika helt mellan ÄL och BIM. Samma gäller mediciner. Socker har jag minskat på för längesen av helt andra orsaker. 
  • Annaba88
    lompan skrev 2015-04-12 20:29:29 följande:

Hej! Här ser jag att det är många erfarna!
    Jag och min karl är båda 27 år. Vi har försökt i 8 månader men kanske 6 månader på riktigt. På skoj tänkte vi testa min karls spermier bara för att vara på säkra sidan, eftersom det verkar som att jag då har ägglossning.
    testet blev negativt! till våran förskräckelse! 
    Jag vet dock inte hur tillförlitligt testet är... nu till frågan: vart vänder vi oss om vi vill söka hjälp, eller kolla upp detta? är det gyn på vårdcentralen?

det brukar fungera lite olika på olika orter. Har också hört att de först rekommenderar att man minskar på allt som kan vara skadligt för spermierna. Alkohol, nikotin, koffein, för mycket hård träning, övervikt etc.. det kan ju löna sig att minska på sånt redan innan läkarbesöket :) 
  • Annaba88

BIM -4 och än en gång är det svårt att slappna av.. analysera och känna efter.. och rädslan för att ännu en gång bli besviken.. :(

• Annaba88
    Idilia skrev 2015-04-14 10:09:11 följande:

Bim idag och det kom lite blod igår så jag går bara och väntar. Känns inte lönt att ta ett test.

Jag försöker se framåt och tänka lite mer på vad jag äter och hur mycket jag rör på mig. Jag har några kilo extra jag vill bli av med men jag kan ju inte banta hur som helst när jag försöker bli med barn. Hur många kalorier tror ni är okej att ligga på 1600-1700 eller måste man äta mer?

Brukar du ha mens som börjar med bara lite blod? Annars blöder ju flera i början av graviditeten utan att det är farligt. Hoppas för din skull! Här är jag på BIM -3 men bara ÄL +9. Som tur börjar jag jobba tidigt imorgon så lockas inte att testa innan jobbet och så slutar skifter på torsdag morgon så då hinner jag inte testa på morgonurinen. Bra så, på fredag är BIM och då eller på lördag har jag tänkt testa. Känns annorlinda den här månaden men jag vågar ändå inte hoppas.  

De flesta läkare säger att det är okej att gå ner i vikt när man försöker bli gravid bara viktminskningen inte är så snabb att ÄL störs. Så skulle rekommendera att helt enkelt äta riktig mat i lagom mängder och motionera regelbundet. Glöm att räkna kalorier för sålänge du äter riktig mat. Jag har haft ett längre projekt för att lägga om kost och träning och har lärt mig att ju mer riktig mat jag äter desto snabbare går jag ner i vikt. Konstigt men sant. 

• Annaba88

Som lagom takt brukar man hålla 0,5kg i veckan. Sålänge du inte redan är jätte smal och går för lågt i fettprocent så borde inte viktminskningen störa ägglossningen. 

• Annaba88

Trodde aldrig stickorna kunde bli annat än blanka. Idag kom ett annorlunda resultat upp. Testet är mycket starkare i verkligheten.. 

• Annaba88

Tack! Det kändes overkligt och det tog en stund innan jag förstod att jag inte inbillar mig utan där finns verkligen två streck :)

Tydligen hjälpte det att fokusera på annat men lika mycket påtvingat ÄL-sex var det ju så inte vet jag men inga ÄL-test den här månaden. Men ja, där det man att det inte behöver vara nåt fel även om man inte plussar första månaden :) Håller tummarna att ni andra också plussar snart!

• Annaba88
    Snuffsan skrev 2015-04-20 10:30:46 följande:

Heeeej!!

Idag är mensen beräknad men än har inget kommit. Min mens har aldrig varit försenad.

Jag hade en jävla mensvärk i lördags och jag var helt säker på att jag hade fått mens, men inget!! Jag brukar bara få ont samma dag som mensen kommer så jag blev väldigt förvånad.

Jag testade mig nu på morgonen men det var negativt, så det är väl bara att vänta några dagar till och hoppas på att mensen håller sig borta och att det är pga en kotte i magen :)

Fruktansvärt nervöst och jag går som på nålar..

Spännande! Håller tummarna för dig <3 mensvärk var också det första jag kände, några dagar för tidigt vilket var märkligt men det fanns ju en förklaring :)
  • Annaba88
    Snuffsan skrev 2015-04-20 13:35:19 följande:

Åh hoppas att det är samma för mig med då!!! Hur många dagar efter utebliven mens gjorde du testet? :)

Jag har BIM bara 12 dagar efter ÄL, tog ett test 11 dagar efter ÄL och anade något riktigt svagt men kunde lika väl ha inbillat mig. Två tydliga streck fick jag däremot i söndags på ÄL +14 eller BIM +2
  • Annaba88
    Idilia skrev 2015-04-24 21:05:05 följande:

Nu äntligen börjar jag klättra ur det mörka hål jag hamnade i när mensen kom, har tagit nästan två veckor. Allt börjar kännas så hopplöst, det blir ju inget barn :(

Kämpa på! Tänk på nåt annat en stund även om det inte är lätt. Testa på en ny hobby eller bara njut av våren och sommaren som är på kommande. Bestäm ett månad, om du int är gravid då kontaktar du hälsovården <3 Styrkekram
  • Annaba88
    lompan skrev 2015-05-05 11:10:02 följande:

Jag är på bim +2. På dag 35!! Ingen mens inget plus!

Sålänge mensen inte kommit finns det ju hopp <3 kan ju hända du hade sen ägglossning så då syns det inte ännu. Finns nog flera som plussar först efter BIM, håller tummarna <3
Svar på tråden För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre