Inlägg från: pandoraDiem |Visa alla inlägg
  • pandoraDiem

För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre

ja, tiden mellan äl och bim går verkligen långsamt. Denna gång ska jag försöka att inte bygga upp förhoppningarna lika mycket som förra gången. Får väl först och främst se om jag hinner hem innan äl (är bortrest).

Tror vi kommer vara så nöjda över just det barn vi får när vi får det att man kommer skita i alla planer som gick fel, jag brukar iaf tänka så för att det ska bli lättare att klara besvikelsen varje månad.

Jag har i princip slutat att dricka alkohol, men verkar inte hjälpa. Det bästa är nog att tillåta sig att leva under tiden, men det är klart, man bör väl inte dricka sig stupfull.

Håller tummarna för dig!

• pandoraDiem

Trevlig helg tjejer! Och lycka till alla ni som kämpar. Det blir en liten paus från familjeliv för mig nu, iaf till nästa bim. Jag hoppas få se en massa plus nästa gång jag läser i tråden, håller tummarna för oss!

• pandoraDiem

Så tråkigt när den förbannade mensen dyker upp :( här kom den igår och med den tvivlet och tankarna om att något är fel. Känns dock inte lika hemskt som det brukar göra, kanske beror det på att jag ska ha semester snart, kanske att jag lyckades ta det lugnt mellan äl och bim. Kämpa på tjejer!

• pandoraDiem

Mens här igen. Mycket tankar om att nåt är fel men försöker hålla modet uppe. Ska försöka få till utredning nu efter semestern så får jag förhoppningsvis svar på om nåt är fel.

• pandoraDiem
    kastrullen skrev 2015-07-09 17:46:53 följande:

Hej! Jag och min sambo har försökt i sju månader nu, det är mitt första barn men han har ett sedan tidigare. Tidigare har jag inte brytt mig så mycket men nu när det går så trögt för mig är jag lite svartsjuk. Jag vill också vara mamma till hans barn! Att vi ska va kompatibla och det ska bli en människa som har lite från oss båda. Vi har pratat om att ha 3-4 ungar tillsammans men tiden bara går och ingenting händer.

Jag har iaf äl om ca 1 vecka så nu ska vi ligga i! Sen ska jag prova progesteronkräm mellan äl och mens. Jag har spottings och har läst att det kan bero på progesteronbrist.

Sedan ska jag vänta på BIM den 29e!

Förstår dina blandade känslor, jag hade ingen aning att det skulle vara så känslomässigt redan innan jag ens blivit gravid, men det kanske beror på att det är svårare än jag nog trodde från början.

Jag har också äl snart och går i lite samma funderingar som du eftersom jag också får spottings. Vet du nåt mer om krämen, vill ju inte att den ska ge motsatt effekt.
  • pandoraDiem

Så många som kämpar här inne, all styrka till er. Själv går jag in på ett år av aktiva försök nu så ska skicka in remiss för utredning. Känns skönt att kunna göra något konkret men tufft att det inte gått "av sig självt". Har också några kompisar som blivit gravida så känner igen det ni skriver. Vi har inte berättat för dem om våra problem men det kanske får bli så nu så vi slipper höra kommentarer som "vi vann, vi blev gravida först".

• pandoraDiem

Jo jag hade nog velat berätta men jag vet inte riktigt hur. Det är ju inte så vanligt att tala högt om barnlöshet men tycker väl det är dags att bryta den tabun. Det är konstigt att jag på något sätt nästan skäms över något som jag inte ens kan kontollera.

• pandoraDiem
    BusigaSyrran skrev 2015-08-03 08:35:19 följande:
    Håller med dig, jag /vi har bara berättat för våra föräldrar, syster och tre nära vänner. Men min ena vän sa riktigt korkade ord o sa ofta vi kanske vill ha ett till eller började prata om att hon kanske va gravid o skulle göra abort mm så jag sa ifrån för de va bara så jobbigt att jag till slut inte orkade träffa henne.

Men jag hade gärna gjort vad som helst just nu för att få va gravid igen.. Är o tar blodprov idag och jag hoppas att kliniken kan hjälpa oss på något sätt så att man kan bli gravid på den naturliga vägen.
    Usch, jobbigt med folk som slänger ur sig saker utan att tänka på andra än sig själva. Hoppas du får några svar från blodproven och att de kan hjälpa er. Har haft några dagar med rätt positiva känslor men imorse kom nästan tårarna igen. Är så fruktansvärt less på att behöva orka ta nya tag varje månad, behöva känna avundsjuka för andras små härliga guldklimpar när jag egentligen vill vara glad för deras skull. Är så less på att inte veta om det någonsin kommer bli jag som står där en dag med min egen guldklimp. Jaja, tur att inte alla dagar känns så hopplösa som denna iaf.
  • pandoraDiem
    eagle87 skrev 2015-08-04 18:14:55 följande:

Hej har följt denna tråden ett tag men inte skrivit ngt. Jag O min man har haft oskyddat sex sen okt2013, men började försöka aktivt april 2014. Har gått igenom en utredning här vi bor i England. Jag har pcos men ändå egen äl. Ibland kan den va oregelbunden men oftast regelbunden. Vi är inne på 5 försöket. Har testat äl stimulerande för att typ bosta äl. Detta är 4 kuren, vi har fått plats för ivf i april 2016. Hoppas verkl de tar sig innan de.

Hej! Håller tummarna för att det går för dig denna månad, vet hur det känns att försöka om månad efter månad. Tror jag är inne på 11e eller 12e försöket med ett x där emellan. Skönt att ni fått tid till IVF iaf, hoppas du hunnit bli gravid innan dess :)
  • pandoraDiem
    Idilia skrev 2015-08-09 14:24:10 följande:

Såhär ser det ut för mig idag :) bim-2 så det är svagt. Fast tydligare i verkligheten.

Woho, till och med jag som inte brukar se streck ser :) Grattis!
  • pandoraDiem
    milliee skrev 2015-08-09 14:48:38 följande:

Har lite motsatt problem till er, när min syster blev gravid så tog hon typ avstånd från mig för jag hade fått missfall, för att det skulle vara jobbigt för mig att se henne gravid typ.. Men ja jag vill ju ha våran bebis inte hennes, glad för hennes skull ledsen för våran.

Blev nästan så för mig och min syster också. Och även fast jag ibland kan känna mig avundsjuk så är jag mest stolt och glad för hennes skull, ser fram emot att få träffa hennes barn nu som precis kommit. Men visst gör det ont också, speciellt när jag tänker på att mitt barn skulle födas om nån vecka och hur kul det hade fått vara att få dela den upplevelsen med min syster.

Håller tummarna att det gått för dig denna månad :)
  • pandoraDiem

Jag hoppas så mycket att det är allas vår tur nu :) själv har jag lite längre kvar till bim, runt den 26 aug, så har ägglossning vilken dag som helst nu antagligen. Håller tummarna för oss!

• pandoraDiem
    eagle87 skrev 2015-08-09 22:43:06 följande:

Får jag fråga Er en sak? Skulle ni tycka de kändes jobbigt om er partner var väldigt nära sin syster son som är 11 mån om ni inte kom överens med henne O hon var helt okänsligt angående er barnlöshet plus att han sa att han älskar honom så mycket O att de va de näst bästa till eget barn. Typ han köpte massa presenter till honom, försökte lära han gå, ställde in eran utlandsresa för att den krocka med sonens ettårsdag etc.

Det jag skulle tycka var jobbigt är nog att min längtan efter ett eget barn hade om möjligt blivit ännu större när jag sett hur mycket min partner älskar sin systerson. Hade liksom varit omöjligt att inte drömma om hur mycket både han och jag skulle älska vårt eget barn och sen kommer de där jobbiga tankarna "varför lyckas alla andra men inte vi?".

Har du pratat med honom om hur du känner? Om han och hans syster har bra kontakt med varandra kanske du kan be honom att förklara för henne hur er situation ser ut och hur det får er att må. Förhoppningsvis är hon inte okänslig med vilje. Jag borde kanske inte ge tips när jag inte vet hur din situation ser ut så hoppas jag inte skrivit något dumt, skrev mest vad jag själv försökt gjort. Hoppas det löser sig iaf och att ni snart har en egen liten att ta hand om.
  • pandoraDiem
    miamarina84 skrev 2015-08-10 20:24:36 följande:

Samma tid som mig då, lycka till :)

Desamma! Nångång ska det väl gå tänker jag, förhoppningsvis denna gång :)
  • pandoraDiem
    eagle87 skrev 2015-08-11 12:15:34 följande:
    Tack för ditt svar och råd. Jag har pratat me honom flera gånger hur jag känner. Men han verkar inte förstå. Han tycker att istället för att vara ledsen O känna att de barnet har ersatt de barn vi inte har tycker han jag borde vara tacksam att syster sonen existerar så han åtminstone har något.

Grejen är att hon försökte själv i 7 år, så hon vet ju hur du känns ändå så beter hon sig så mot mig. Hon är bara en okänslig bitch O hon har aldrig gillat mig O har alltid tryckt ner mig från dag 1.

Sonen fyller år den 1 sept, han fyller 1. Min man är jätte excited O som jag nämnde innan ställt in våran Turkiet semester. Min ångest över födelsedagen växer dag för dag. Vet inte hur jag ska klara vara dag hela dagen, vara helt utfryst, se min man med honom hela dagen O veta att han nu är ett O vi började försöka när hon precis blivit gravid.
    Fy, låter som en riktigt jobbig situation. Jag hoppas att du iaf får stöd av din man, att behöva gå igenom det här är jobbigt, att behöva gå igenom det ensam är nästan outhärdligt. Kramar till dig!
  • pandoraDiem
    Niaa skrev 2015-08-25 06:14:20 följande:

Hur går det för er tjejer?

Blev mens igen här, men har påbörjat barnlöshetsutredning så får se vad som händer nu i höst. Känner mig rätt lugn och väljer att tro på att detta kommer att gå på nåt sätt tillslut.

Själv?
  • pandoraDiem
    Niaa skrev 2015-08-28 09:57:10 följande:
    Nja, det blev mens igen här också, har precis haft ägglossning och varit på ny provtagning för att se om mina sköldkörtelvärden har blivit bättre sedan jag sattes in på levaxin. Nu har vi ett försök till på oss, sen blir vi remitterade till insemination och ivf i vinter. Känns som att det inte blir något innan dess och känner väl inte direkt något hopp kring bim längre. Denna eviga väntan alltså.

Skönt att ni kommit på utredning! Håller alla tummar för er ????
    Jaha, mitt svar som jag precis skrev försvann, det jag ville säga var iaf att jag är ledsen att höra att mensen kom men att jag hoppas att dina provsvar ser bra ut. Om de gör det så kanske det är större sannolikhet att du lyckas den här gången (kan inte så mycket om sköldkörtelvärden och hur det påverkar), men jag förstår om du inte kan eller orkar hoppas vid bim. Håller tummarna för dig iaf!
  • pandoraDiem

Också passerat året av försök nu och för mig tog det ett år innan jag accepterade att det kommer ta lite längre tid för oss än vad det gör för andra att få barn. Det är fortfarande skitjobbigt men känns också skönt att jag har lugnat ner mig lite, förut var stressen att måsta lyckas just nu mycket högre varje månad. Nu väntar jag på utredning och förhoppningsvis hjälp.

Svar på tråden För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre