• Lillflickan

4:e klassare

Finns det fler med barn som går i fyran ?

Jag undrar hur mycket läxor era barn har.

Min grabb har varje vecka:

Engelska glosor
    Två-tre sidor matte
    10 ord (en text med vissa ord i, där dom ska kunna stava orden, samt bygga meningar med orden)
    Läsläxa på 5-10 sidor

Samt så ska dom varje dag läsa M I N S T 4 sidor ur en bok.

Tycker det är på tok för mycket.
    Dom har även fått läxa nu under sportlovet.

Jag kan inte minnas att jag hade så mycket läxor

• Svar på tråden 4:e klassare
  • isaisa

Hej!

Jag har också en fjärde klassare hemma. De har också mycket läxor tycker jag.

10 engelska glosor
    Lösblad med matteuppgifter
    Diktamen ca10 ord
    So/NO, just nu håller de på med landskap,och då ska de kunna karta+ en massa fakta om landskapet.

Kan inte heller minnas att jag hade så mycket läxor,men å andra sidan är det ju så länge sedan så jag minns nästan inga läxor alls.

• Lillflickan

Men vad gör barnen i skolan egentligen då

Eftersom det är så mycket som ska göras hemma...

• qaz

har en fjärde klassare med lika mycket läxor som din.

• Jessica24

Har inget barn i skolåldern, men jag är född 1980 och vi hade också så mycket läxa i 4:de klass, om inte mer ett tag.
    Kommer ihåg hur jag till sist inte orkade med det och kände en enorm press eftersom man satt _varje_ dag (med "vanlig" läxa, inte övning inför prov) efter skolan och läste och läste till långt in på kvällarna.

Kan tillägga att jag aldrig har haft svårt i skolan, utan alltid varit duktig och legat lite över medel.
    Så till sist ringde min mamma upp läraren och beskrev läget och frågade om det verkligen skulle vara så?!
    Det visade sig att hon inte var den ena som ring och sagt till.

Efter det blev det bättre och vi fick ungefär så mycket som ni beskriver ovan.

Så jag tycker att känner ni att era barn får helt på tok förmycket läxa, så ring upp läraren och ta upp det. För inte ska barnen må dåligt över läxan då dom verkligen gör allt för att fixa den.

/Jessica24

• Troll20

Har en i trean och en i femman och de har inte så mycket läxor. Det tycker jag i och för sig är bra. Jag är motståndare till läxor. Tycker att skolan borde klara av att lära barnen det de ska lära sig i skolan. Annars har skolan misslyckats med det de är till för.

Vissa läxor som gångertabellerna etc har jag en förståelse för att de får de i läxa. Där handlar det om nötning o repetition, vilket kan vara svårt att lära sig i skolan.

• Bollibompa

Jag tycker det är dåligt av en lärare att ge läxa till en 4:e klassare över sportlovet. Herregud när ska ungar få vara just ungar, känna sig lite lediga, komma ut och få röra lite på sig leka med kompisar.

Jag skulle tro att det kommer att gå bra här i livet för din grabb även om nu inte skulle fått den där sportlovsläxan. Vissa lärare tar sig själv på alldeles för stort allvar och ser inte vad dom gör mot barnen.

Lagom är bäst, barnen måste få känna att det inte är alltför betungande med läxorna för då tror jag att dom gör mer skada än nytta.

• goodvinda

Fullt normal mängd läxor, likadant när jag gick i skolan dessutom

• Lillflickan

Bollibompa: Håller med... tycker också att de är dåligt att ge läxa till barnen på sportlovet... Då är det lov, då ska man leka och vara barn.

goodvinda: Tycker inte det verkar normalt med läxor....lär sig barnen ingenting i skolan ?

• Majsan70

Min dotter har lika mycket läxor och samma gällde grabben när han gick i den årskursen.

Att de har läxor på lovet gör ingenting...De är lediga hela dagarna och kan gott o väl ägna en stund varje dag åt sina läxor.

Dottern går i en årskurs 4-5, och hennes lärare kör med individuella läxor. Dvs, var o en får så mycket som den klarar av. Min dotter ligger bland dem bästa i klassen och får läxor och utmaningar efter det.

• Mor Lina

Har en som går i fyran o han har 2-3 läxor i veckan, engelska glosor, o svenska ord (stavning) o ibland matteläxa. Ganska lagomt tycker jag, men de borde ej vara mer, tycker dom e för "små" för o ha mycke läxa ännu.

Svar på tråden 4:e klassare