• Lillflickan

4:e klassare

Finns det fler med barn som går i fyran ?

Jag undrar hur mycket läxor era barn har.

Min grabb har varje vecka:

Engelska glosor
    Två-tre sidor matte
    10 ord (en text med vissa ord i, där dom ska kunna stava orden, samt bygga meningar med orden)
    Läsläxa på 5-10 sidor

Samt så ska dom varje dag läsa M I N S T 4 sidor ur en bok.

Tycker det är på tok för mycket.
    Dom har även fått läxa nu under sportlovet.

Jag kan inte minnas att jag hade så mycket läxor

• Svar på tråden 4:e klassare
  • goodvinda

goodvinda: det jag menar är att det är den mängd läxor som de flesta barn i den åldern har.

• goodvinda

Lillflickan: Det jag menar är att det är den mängd läxor som de flesta barn i den åldern har.

• Bollibompa

Det finns problem med läxor. Det största är de slentrianmässiga läxorna som ges av
    gammal vana, oavsett om det finns behov av dem eller inte. Det måste finnas ett mål med varje läxa.

Alla barn har dessutom inte inte samma möjligheter att få hjälp med läxor hemma. Om man från skolan ser läxorna som en viktig träning i studieteknik varför har man det då inte på schemat på en plats där eleverna kan få hjälp av en pedagog och inte en stressad förälder.

Sen är det sällan som man ser individuella läxor vilket borde vara standard. Det den ena eleven klämmer på 5 minuter kan ta en hel kväll för en annan gråtande elev med självförtroendet vid fotknölarna och en ledsen/arg förälder vid sin sida.

Många lärare gör det väldigt enkelt för sig med dessa "slentrianläxor" utan tanke bakom, det blir i hemmet som man får möta problemen.

Har inte barn rätt till en arbetstid och en fritid? Om du frågar en vuxen så är ju det jätteviktigt...

• trolltagen

Min fjärdeklassare har lika mycket läxor, men aldri läxor över lov eller helger. Det är på tok för mycket och de måste få känna sig lediga oxå tycker jag.

• Jenny70

Det låter ungefär som min lill-tjej, som oxå går i 4:an. Vi har fått ett veckoschema i början av terminen där det står vilka läxor de har till vilka dagar & det är läxa VARJE dag.

• Nallen

Ville bara påpeka att en läxa så gott som alltid bör vara utformad så att den ger repetition på något som redan är genomgånget i skolan. Annars tycker jag att man ska höra av sig till skolan. Jag tycker inte det är skolans uppgift att stå för läxläsningen. Det borde vara så att alla föräldrar har tid att sätta sig en liten stund varje dag med sina barn när de ska ha hjälp med läxorna. En kvart till en halvtimme 4 dagar i veckan tycker jag är lagom att behöva sitta med läxan.

• Coys

Vår 4:e klassar har också läxor varje dag. Det är svenska, engelska x 2, historia och matte. Visst det hade varit lugnast och smidigast om det inte var så mycket läxor, men man ska också tänka på att om 2 år så blir det mycket mer och då är det bra om de är lite förberedda och inte får en chock då.
    Jag tror att det finns en tanke på det också när det gäller mängden läxor.

• Coursell

En läxa per dag. typ matteblad en dag, veckans ord en dag, glosor en dag osv.
    Inga läxor över lov och helger.

• Fyrabarnsmor

Min 10-åring har också läxor nästan varje dag. Jag tycker ofta att det är lite för mycket. Det kan vara sida upp och sida ner med matte och långa berättelser på engelska dom ska skriva. Det blir inte mycket fritid och det tycker jag är lite bekymmersamt. Dom behöver ju fritiden för att kunna återhämta sig och orka med nästa skoldag. Jag tycker också att det mesta av arbetet ska hinnas med i skolan. Läxor ska bara vara repetition av det dom lärt sig i skolan. Vi kan ju fråga oss vilken vuxen som skulle accpetera att få med sig så mycket hemarbete från sin arbetsplats varje dag? Man måste få vila också för att kunna lära!

• mirre2

min son går i 4an han har läxor varjedag!

• halstabletten

Jag hade mer läxor än så när jag gick i fyran, men jag läste utomlands på en privatskola. Vi hade ca 4 timmars läxor/kväll i femman iaf. Vi gick dessutom i skolan från 9.00-16.00 och jobbade hårt hela dagen- man lärde sig massor! Jag tycker visserligen att 4 timmar/kväll är saftigt i den åldern, men det är bra med lite läxor varje kväll- dels för att det blir del av rutinen, dels för att det är ett sätt att repetera det man gör i skolan.

• Hilma3

Min dotter har läxor varje dag, ungefär som din grabb.
    Vi sitter mellan 30-60 min varje dag med läxorna.
    Lite mycket tycker jag, speciellt om de har aktiviteter också som ska göras.

Phu!

• godisälskaren

Gå till läraren och försök att förklara vad du tycker, att det är för mycket. Hon har kanske en tanke bakom eller så sker det på ren slentrian och så ska det inte vara.

Svar på tråden 4:e klassare