Inlägg från: Anonym (obs) |Visa alla inlägg
  • Anonym (obs)

Få pengar av mannen under barnledighet

Anonym (Snart mamma) skrev 2014-11-28 17:45:33 följande:

Japp! Tydligen var det inte några problem att förlänga vikariens kontrakt ett halvår och sen ta mig tillbaka, även om inte lagen kräver det. Faktum är att min arbetsgivare tyckte det var bättre i och med att det tar ett tag för vikarien att komma in i arbetet och hinna genomföra och slutföra sina egna projekt. 

Tänk på att det ALLTID är ekonomisk risktagning att ta på sig den traditionella kvinnorollen.

Du är en ung (?) kvinna i början på din karriär. Sumpa inte din karriär utan att tänka efter riktigt jävla noga.

Den extra föräldraledigheten kan i värsta fall ha oanade och oönskade konsekvenser för din karriär. Varför kan din man inte ta föräldraledigt? Varför är hans karriär viktigare än din? Är inte din karriär viktigare på grund av att den är skörare än hans?
  • Anonym (obs)
    Anonym (Snart mamma) skrev 2014-11-28 16:19:55 följande:

Min man är verkligen inte hemsk med mening som det låter på några, det verkade rättvist för oss att var och en bekostade sin ledighet när den var lika lång. Nu har vi inte riktigt hunnit prata om de förändrade omständigheterna då han är iväg med jobbet en vecka. 

Anledningen till att vi inte delar procentuellt är för att det hade varit ett skämt i princip. I alla fall om han räknat med utdelning. Jag är säker på att han kommer vilja ersätta mig men jag vet inte riktigt hur vi ska lägga upp det. 

Kanske en bra idé att han skulle sätta in det jag fått i föräldrapenning i Sverige plus till pensionssparande. Det är ju en riktlinje att gå på!

Varför skulle svensk föräldrapenning vara en bra riktlinje för er? Ni bor ju inte ens i sverige.

Tänk på att din situation är mycket skörare än svenska mammors just för att du inte bor i sverige. Sämre socialförsäkringssystem. Tuffare arbetsmarknadsvillkor. Du riskerar med andra ord mycket mer än svenska mammor när du tar merparten av föräldraledigheten.
  • Anonym (obs)
    FIame skrev 2014-11-29 11:38:55 följande:

Aldrig i livet gemensam ekonomi med någon som endast är ute efter att nalla på ens intjänade pengar. Tvärtom i dessa lägen strikt åtskild ekonomi, hälften av alla utgifter betalas av var och en, delas in i minsta krona.

Aldrig i livet att bilda familj med någon som är ute efter att nalla ens tjänster utan några som helst gentjänster.

Inser du att ts planerar att ta hand om DERAS gemensamma barn på EGEN HAND. Vem.utnyttjar vem?
  • Anonym (obs)
    Fidelisen skrev 2014-11-29 12:42:10 följande:

Jag förstår inte varför just pengar ska vara en så stor sak.

Är det inte ett större åtagande att skaffa barn tillsammans än att alla pengar i förhållandet tillhör alla i förhållandet?

Traditionellt var mannen försörjaren i familjen medans kvinnan tog hand om barnen och hemmet. En till synes balanserad och rättvis arbetsfördelning i en familj där båda drar nytta av varandra.

I en modern familj delar mannen och kvinnan på försörjningsbördan och bördan av att sköta barn och hem lika. Förmodligen en ännu mer balanserad och rättvis arbetsfördelning.

Sedan finns det familjer där den ene inte bidrar med någonting till familjen medans den andra faktiskt gör det. Det kan vara antingen bidrag i form av arbetsinsats utanför eller i hemmet. Den ene bidrar alltså med mer än den andra. I ts fall kommer det ju att bli så. Ts sambo kommer inte att bidra med varken pengar eller med att sköta om barn eller hem. Medans ts kommer att sköta både barn och hem. En något obalanserad och orättvis arbetsfördelning utan givande och tagande.
  • Anonym (obs)
    Anonym (fasf) skrev 2014-11-29 12:45:45 följande:

Är inte barn viktigare än jobb?

Får man lov att tycka så?

Får man prioritera tid med barnen då de är små, istället för att välja karriären?

Det verkar vara nära på förbjudet med liknande tankar och känslor nuförtiden.

Det är klart man får välja barnen framför karriären. Det är ju bara fint. MEN man bör i så fall vara medveten om de potentiellt negativa konsekvenserna. Sumpad karriär, sämre löneutveckling, kass pension etc etc.
  • Anonym (obs)
    Anonym (Snart mamma) skrev 2014-11-28 15:42:34 följande:

Jag och min man har helt uppdelad ekonomi, dvs. var och en lever på sina pengar men vi lägger båda in pengar till en gemensam kassa som  täcker utgifter för mat,  saker till hemmet, semestersparande och liknande samt nu även för barnet. Vi har även startat ett sparkonto åt barnet. Han tjänar betydligt mer än mig, men vi kan båda leva gott.

Nu ska vi få barn och tanken var att vi skulle vara hemma ett halvår var och att vi därmed skulle ta lika stor "skada" ekonomiskt. Av olika anledningar kommer inte min man nu kunna ta någon föräldraledighet pga. förändrade omständigheter på hans jobb. Vi bor utomlands så det finns inte samma rättigheter som i Sverige och den ekonomiska ersättningen vid barnledighet är mycket låg och begränsad till en kort tid. Jag har lagt undan pengar som jag skulle leva på under sju månader och täcka allt, men nu blir det tretton månader och det har jag inte sparpengar till.

Hur hade ni gjort med ekonomin? Hur mycket är det rimligt att jag ber min man om? Ska han ge mig "månadspeng" som blir mina eller är det bättre att jag får ta från det gemensamma kontot i större utsträckning? Jag tycker det känns jättekonstigt, har inte levt på någon annan sen jag bodde hemma och det känns märkligt att ta pengar som min man jobbat ihop. Samtidigt är det ju vårt gemensamma barn och ingen av oss vill att barnet börjar dagis innan ett år. Jag går ju även miste om karriärutveckling under ett år. 

Hur hade ni gjort? Vad tycker ni män? Snyltar jag på min man?

Vad hade du (och din man) förresten tänkt dig att du skulle leva av under din förlängda föräldraledighet? Luft och vatten?

Ni var överens om att dela lika på föräldraledigheten. Hur gick det till när den överenskommelsen ändrades? Kom din man bara plötsligt en dag och meddelade dig att det var ändrade planer? Frågade han dig om du kunde förlänga din föräldraledighet eller antog han bara att du skulle ställa upp utan att fråga ens?

Har ni insyn i varandras privatekonomier? Vet han om att du är så fattig att du inte har råd att vara föräldraledig ett år? Vilket får mig att fundera varför det inte är han, som har råd att vara föräldraledig, som också är det?
  • Anonym (obs)
    Anonym (Fattar inget) skrev 2014-12-01 20:50:49 följande:

Om det kommer in en kvinna i mina barns liv som ska bo ihop med dem så ser jag gärna att hon är delaktig. Eller var går gränsen? Om det är små barn och de klättrar i bokhyllan ska hon inte bry dig då? Eller stora barn som tjuvröker ska hon strunta i det då? Sen kan ju det vara att hon har jätteknäppa regler och då får man ju diskutera det. Men att hon bara skulle strunta i dem är nog inget jag önskar.

Vad gäller habegär så är jag rädd att mina barn också skulle ha det och inte bara försaka för de andras skull. Det skulle ju inte heller vara rättvist. Men det betyder inte att jag tycker att det vore rätt att mina barn kom tex i märkeskläder och hans hade gammal lump. Nej det hade nog fått vara så lika som möjligt om jag skulle vara nöjd.

Men nu är ju det här helt teoretiskt och så jag skulle önska att det var om jag skilde mig.

Håller med. Skulle aldrig kunna bo i ett hushåll där barnen hade markanta skillnader i levnadsstandarden. Om det skulle vara bonusbarnen skulle jag bidra till deras försörjning. Om det skulle gälla mina egna barn skulle jag nog separera om min partner absolut inte ville bidra.
  • Anonym (obs)
    Ess skrev 2014-12-01 21:32:54 följande:

Om du inte hade några barn själv, utan det bara gällde att bidra och inte få något alls igen, mer än en tom plånbok. Hade det varit lika intressant då?

Vem skulle betala för mina hobbys, i fall jag lagt pengar på hans ungar.

Eller du hade tänkt att jag skulle avstå det jag tyckte var kul bara för att jag skulle betala för något jag inte ens ville ha?

Tillhör du de snåla pengakåta föräldrarnas skara, där alla andra ska stå för vad du och ditt ex dragit på er?

Jag kunde kanske skaffat en häst till och tvingat honom betala. Tyvärr kan inte dina ungar komma mer eftersom det inte finns råd, nu när jag har xx antal hästar som måste ha mat och skor osv.

Så många himla duktiga människor det finns, vissa har aldrig ens levt på det viset, men kan ändå allt......................Helt fantastiskt!

Om jag inte skulle ha några barn själv skulle det ju aldrig bli några skillnader i levnadsstandard för barnen ju, oavsett hur fattigt de än levde.

Jag är nog en typisk kvinna (eller typisk människa, vad vet jag) på det sättet att jag inte gillar lidande. Ju närmare inpå mig själv desto obehagligare. Därför skulle jag förmodligen öppna plånboken för mina potentiella bonusbarn OM föräldrarna var oförmögna att försörja dem ordentligt.

Jag är nog också en typisk kvinna på det sättet att familjen och en vi-känsla är viktig för mig. Därför har jag gärna en gemensam ekonomi med min partner. Och jag skulle i så fall även indirekt försörja mina fattiga bonusbarn om jag hade några sådana.

Jag har förstått att bonusfamiljelivet var annorlunda för dig och inte en odelat positiv upplevelse vad det verkar som. Jag kan förstå det eftersom jag tidigare själv levt i en bonusfamilj och vet att det inte är det enklaste. Du får tycka vad du vill (såklart) men vi som tycker annorlunda har också rätt att tycka. Och det är varken dumt eller naivt att vilja vara familj eller bidra till försörjningen av andras barn. Det är bara ett annat sätt att se på saken och ett annat sätt att leva på.
  • Anonym (obs)
    Ess skrev 2014-12-02 17:24:38 följande:

Nope, styv/bonusförälder är en roll man tar om man gillar barnen och alla tycker det känns rätt. Huruvida man är gift eller inte spelar ingen roll.

'Styvmamma' är klart och tydligt språkligt definierat. Precis som 'mamma' eller 'badboll' är. Så även om du själv inte definierar dig som 'styvmamma' så kommer samhället i stort göra det.
  • Anonym (obs)
    Ess skrev 2014-12-02 18:58:38 följande:

Jag ser det som ordet "alkoholist". Man är inte alkoholist bara för att man smakar en droppe eller dricker ett glas vin, men vart går sen gränsen för när man är sk "alkoholist".

Precis som att man inte är styvmamma för att partnern har ungar som kommer ibland.

Man är ju mamma även om man aldrig träffar sina barn. På samma sätt är man styvmamma även om man sällan träffar styvbarnen.
  • Anonym (obs)
    Anonym (Snart mamma) skrev 2014-12-02 22:11:43 följande:

Oj vad många svar som hunnit komma in under helgen! Många tankar om hur vi gör med vår ekonomi tydligen. 

Jag tänkte berätta lite vad vi kommit fram till. Och till att börja med, vi bor alltså inte i Sverige. Här har pappor inte rätt till föräldraledighet och min mans arbetsgivare som först hade nästintill lovat att det skulle vara okej att han var hemma 6 månader ändrade sig. Alltså får han säga upp sig eller fortsätta jobba.

Vidare har vi kommit överens om att sätta in på gemensamt konto procentuellt i framtiden vilket jag kommer tjäna mycket på. Eftersom jag inte har någon inkomst under detta året sätter han in allt på det gemensamma kontot och därifrån kan jag ta det jag behöver. Han sätter även in för pensionssparande till mig lika mycket som jag gjort om jag jobbat. Mina sparpengar tycker han att jag ska spara, eller göra vad jag vill med.

Min man är verkligen inte elak som många av er verkar tro, vi hade bara inte hunnit diskutera de förändrade omständigheterna. Han inser att det är ett heltidsjobb att ta hand om VÅRT barn och att han har tur att jag kan vara hemma då vi inte vill ha barnet på dagis innan det fyllt ett år.

Tack till er som haft användbara tips!

Det låter bra!

Jag har aldrig tvivlat på din man. Däremot tvivlade jag ett tag på dig och din förmåga att ta hand om dig ekonomiskt. Det är nämligen typiskt kvinnor att offra sig för familjen och inte få något tillbaka och du var på god väg kändes det som.

Allt väl men glöm inte bort din egen karriär bara.
Svar på tråden Få pengar av mannen under barnledighet