Få pengar av mannen under barnledighet
Jag och min man har helt uppdelad ekonomi, dvs. var och en lever på sina pengar men vi lägger båda in pengar till en gemensam kassa som täcker utgifter för mat, saker till hemmet, semestersparande och liknande samt nu även för barnet. Vi har även startat ett sparkonto åt barnet. Han tjänar betydligt mer än mig, men vi kan båda leva gott.
Nu ska vi få barn och tanken var att vi skulle vara hemma ett halvår var och att vi därmed skulle ta lika stor "skada" ekonomiskt. Av olika anledningar kommer inte min man nu kunna ta någon föräldraledighet pga. förändrade omständigheter på hans jobb. Vi bor utomlands så det finns inte samma rättigheter som i Sverige och den ekonomiska ersättningen vid barnledighet är mycket låg och begränsad till en kort tid. Jag har lagt undan pengar som jag skulle leva på under sju månader och täcka allt, men nu blir det tretton månader och det har jag inte sparpengar till.
Hur hade ni gjort med ekonomin? Hur mycket är det rimligt att jag ber min man om? Ska han ge mig "månadspeng" som blir mina eller är det bättre att jag får ta från det gemensamma kontot i större utsträckning? Jag tycker det känns jättekonstigt, har inte levt på någon annan sen jag bodde hemma och det känns märkligt att ta pengar som min man jobbat ihop. Samtidigt är det ju vårt gemensamma barn och ingen av oss vill att barnet börjar dagis innan ett år. Jag går ju även miste om karriärutveckling under ett år.
Hur hade ni gjort? Vad tycker ni män? Snyltar jag på min man?