• Anonym (Snart mamma)

Få pengar av mannen under barnledighet

Jag och min man har helt uppdelad ekonomi, dvs. var och en lever på sina pengar men vi lägger båda in pengar till en gemensam kassa som  täcker utgifter för mat,  saker till hemmet, semestersparande och liknande samt nu även för barnet. Vi har även startat ett sparkonto åt barnet. Han tjänar betydligt mer än mig, men vi kan båda leva gott.

Nu ska vi få barn och tanken var att vi skulle vara hemma ett halvår var och att vi därmed skulle ta lika stor "skada" ekonomiskt. Av olika anledningar kommer inte min man nu kunna ta någon föräldraledighet pga. förändrade omständigheter på hans jobb. Vi bor utomlands så det finns inte samma rättigheter som i Sverige och den ekonomiska ersättningen vid barnledighet är mycket låg och begränsad till en kort tid. Jag har lagt undan pengar som jag skulle leva på under sju månader och täcka allt, men nu blir det tretton månader och det har jag inte sparpengar till.

Hur hade ni gjort med ekonomin? Hur mycket är det rimligt att jag ber min man om? Ska han ge mig "månadspeng" som blir mina eller är det bättre att jag får ta från det gemensamma kontot i större utsträckning? Jag tycker det känns jättekonstigt, har inte levt på någon annan sen jag bodde hemma och det känns märkligt att ta pengar som min man jobbat ihop. Samtidigt är det ju vårt gemensamma barn och ingen av oss vill att barnet börjar dagis innan ett år. Jag går ju även miste om karriärutveckling under ett år. 

Hur hade ni gjort? Vad tycker ni män? Snyltar jag på min man?

• Svar på tråden Få pengar av mannen under barnledighet
  • Alexi

För oss var det självklart med gemensam ekonomi när vi fick barn. Inkomstbortfall pga graviditet, föräldraledighet, vabb och deltidsarbete ska ju självklart bekostas av båda om det är bådas barn.

Vi sätter in alla pengar på gemensamma konton förutom några tusen var som vi behåller på eget konto för egna mindre köp. Samma upplägg både vid föräldraledighet och arbete.

• Stjärnfall76

Är det inte dags att bilda famiilj på riktigt? Dvs ha gemensam ekonomi, nu är ni har barn. Det är ju flera 1000 han måste täcka upp till dig tycker jag. Hur gör ni med hushållsysslor? Annars ska han ju betala dig för det du utför i hemmet om du gör mer än honom. Ta vad en städerska kostar + sociala avgifter.

Vad gäller när du passar ert barn åt honom, kolla upp vad en nanny tar så får han väl betala dig det.Lägg till sociala avgifter med pensionsparande osv.

Men som sagt, känns märkligt att en ska ha mer pengar än den andre i en familj.

• Anonym (Snart mamma)
    Alexi skrev 2014-11-28 15:52:41 följande:

För oss var det självklart med gemensam ekonomi när vi fick barn. Inkomstbortfall pga graviditet, föräldraledighet, vabb och deltidsarbete ska ju självklart bekostas av båda om det är bådas barn.

Vi sätter in alla pengar på gemensamma konton förutom några tusen var som vi behåller på eget konto för egna mindre köp. Samma upplägg både vid föräldraledighet och arbete.

Ja förstår att många gör så. För oss är dock inkomstskillnaden något för extrem för detta upplägg. Hade skillnaden varit några tusen i månaden hade vi nog haft gemensam ekonomi men i nuläget hade det känts helt knäppt om jag haft tillgång till hans pengar. Jag tror att även om kontot hade varit gemensamt officiellt så hade jag haft svårt att se det som mina pengar. 
  • Alexi

Min man tjänade minst 20 000 kr mer än mig brutto när vi var föräldralediga men det är ju helt irrelevant. Att du är föräldraledig med ert barn är ju en förutsättning för att han ska kunna jobba alls så jag förstår inte varför ni inte ska dela på pengarna.

• Anonym (Snart mamma)
    Stjärnfall76 skrev 2014-11-28 15:56:58 följande:

Är det inte dags att bilda famiilj på riktigt? Dvs ha gemensam ekonomi, nu är ni har barn. Det är ju flera 1000 han måste täcka upp till dig tycker jag. Hur gör ni med hushållsysslor? Annars ska han ju betala dig för det du utför i hemmet om du gör mer än honom. Ta vad en städerska kostar + sociala avgifter.

Vad gäller när du passar ert barn åt honom, kolla upp vad en nanny tar så får han väl betala dig det.Lägg till sociala avgifter med pensionsparande osv.

Men som sagt, känns märkligt att en ska ha mer pengar än den andre i en familj.

Inkomstskillnaden är mycket stor vilket gör att det känns fel. Jag har aldrig velat leva "lyxliv", mer än vad jag redan gör. Jag har pengar till att köpa nya kläder när jag vill ha något nytt, unna mig fin choklad, bio och konserter då och då och vi åker på semester tre gånger per år. Mina utgifter från det personliga kontot är runt 5000 i månaden vilket nog är väldigt lyxigt för de flesta! 

Hushållssysslorna gör vi i nuläget ungefär lika mycket. Städar tillsammans, han laga mat och jag diskar etc. Sen när jag är hemma hela dagarna med ett barn som  kommer stöka ner en massa kanske jag städar mer. 

Jag ska prata med honom om det och då särskilt nämna detta med pensionssparande osv. 
  • Mrs Moneybags

Alltså jag förstår inte er ekonomi.

Menar du att du personligen sparar till din föräldraledighet? 

Varför ser ni det inte istället som barnets tid som ni båda bidrar till procentuellt efter era inkomster?

Jag förstår inte vad inkomstskillnaden har med saken att göra?

Känner flera vars fruar har en helt vanlig lön där mannen tjänar enorma summor. De har gemensam ekonomi. Ingen av dem spenderar extremt och de diskuterar större utgifter tillsammans. Varför kan ni inte göra så?

Jag blir lite chockad över en man som tjänar mycket pengar och inte kan tänka sig att stå för kostnaden när hans eget barn är hemma?! Du är ju hans barns mor? 

Han får väl sätta in lika mycket som din vanliga inkomst (som föräldraledig) på ditt konto för dessa extra månader. Dvs om du har tänkt att du behöver ca 15000 per månad, så är det vad han får sätta in. 

Snälla säg att ni inte delar på allting som har med barnet att göra hälften hälften.

• Anonym (ojämställt familjeliv)

Det hade jag ALDRIG gått med på!! Hade jag varit dig hade jag sagt att ni isåfall minsann får dela på föräldraledigheten eller göra en överenskommelse om ersättning INNAN du går på föräldraledighet.

Glöm ine Pensionen!

Att vara i ekonomisk beroendeställning med den man älskar är aldrig en bra grun för kärlek!

Lycka till!!

• Anonym (Snart mamma)
    Alexi skrev 2014-11-28 16:00:12 följande:

Min man tjänade minst 20 000 kr mer än mig brutto när vi var föräldralediga men det är ju helt irrelevant. Att du är föräldraledig med ert barn är ju en förutsättning för att han ska kunna jobba alls så jag förstår inte varför ni inte ska dela på pengarna.

Kanske hade detta varit ett bra upplägg ändå. Han kan ju t.ex. lägga in sin lön och sen lägga undan utdelning till sig själv. 

Jag förstår ju poängen men det känns märkligt ändå. I nuläget vet jag att han sparar mycket pengar samt ger stora summor till välgörenhet, annars samlas nog hans pengar "på hög" medan mina används samt har sparats för att kunna vara hemma 7 månader utan bidrag. Jag har också bara jobbat i två år efter min examen så jag har inte haft lika mycket tid att jobba ihop pengar. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Snart mamma) skrev 2014-11-28 16:06:24 följande:
    Inkomstskillnaden är mycket stor vilket gör att det känns fel. Jag har aldrig velat leva "lyxliv", mer än vad jag redan gör. Jag har pengar till att köpa nya kläder när jag vill ha något nytt, unna mig fin choklad, bio och konserter då och då och vi åker på semester tre gånger per år. Mina utgifter från det personliga kontot är runt 5000 i månaden vilket nog är väldigt lyxigt för de flesta! 

Hushållssysslorna gör vi i nuläget ungefär lika mycket. Städar tillsammans, han laga mat och jag diskar etc. Sen när jag är hemma hela dagarna med ett barn som  kommer stöka ner en massa kanske jag städar mer. 

Jag ska prata med honom om det och då särskilt nämna detta med pensionssparande osv. 
    Du tycker 5000 kr är lyxigt?

Jag antar att han kanske inte tjänar så mycket ändå.

Varför känns det fel? Ni är ju en familj...?? Har svårt att förstå ditt resonemang.

Jag trodde att själva anledningen till att en del jobbar så hårt är för att de vill unna sin familj att leva gott? Vad ska han spara pengarna till? Sin framtida familj?
  • Anonym (Snart mamma)

Min man är verkligen inte hemsk med mening som det låter på några, det verkade rättvist för oss att var och en bekostade sin ledighet när den var lika lång. Nu har vi inte riktigt hunnit prata om de förändrade omständigheterna då han är iväg med jobbet en vecka. 

Anledningen till att vi inte delar procentuellt är för att det hade varit ett skämt i princip. I alla fall om han räknat med utdelning. Jag är säker på att han kommer vilja ersätta mig men jag vet inte riktigt hur vi ska lägga upp det. 

Kanske en bra idé att han skulle sätta in det jag fått i föräldrapenning i Sverige plus till pensionssparande. Det är ju en riktlinje att gå på!

Svar på tråden Få pengar av mannen under barnledighet