Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Frugan är tråkig i sängen

Ni verkar inte investerat så mycket i ert förhållande om det endast hänger på att du inte får analsex eller oralsex. 
    Om jag hade träffat en man och hans enda orsak till att han lämnade var att han inte fick den typ av sex som han ville ha, så hade nog den mannen varit utesluten som potentiell partner.

• sextiotalist
    Anonym (66) skrev 2014-12-01 14:22:29 följande:
    Alla tjejer som skriver att sexet inte är viktigt, hur funkar NI. 
    Det är ju ett "klister" i ett förhållande....som kille blir man både helt nojjig och frustrerad om tjejen inte bryr sig över denna del av förhållandet...
    Förklarar också varför killar lämnar sina fruar/sambos som bara dör ut i sängen......
    Det finns många par som lever ihop utan sex, jag känner ett par, där killen (ja han har troligen en diagnos) får för sig att under perioder inte ha något sex och ja, min väninna fixar det, det har varit sexlöst i åratal (de har varit tillsamman i över 30 år och inga barn). Hon är självförsörjande (och självgående ska man väl lägga till) och stannar hos hon, för att hon älskar honom

Jag har vet ett par som levde ihop när han inte kunde ha sex (prostatacancer, tyvärr den aggressiva, så han är död), de kämpade mot den jäkla sjukdom i några år.

Att påstå att sex är det som är kittet i förhållandet är ute och seglar. Jag skulle inte vilja stanna i ett förhållande som har ett enda kitt.
    I mitt förhållandet är kärleken klistret. Inte sexet.
  • sextiotalist
    Anders 386 skrev 2014-12-01 16:14:45 följande:

Problemet är att kärleken bygger på attraktion som är en del av sexet.

Försvinner sexet finns förmodligen ingen attraktion - och då är det stor risk att kärleken också försvinner...  Då blir det mera av ett "kompisförhållande", som iofs också kan vara trevligt - men det kan inte glöda som "riktig" kärlek. Men är inte sexet så viktigt kanske man nöjer sig med det som finns kvar... 

nu är det nog svårt för yngre att förstå det. Men jag är säker på att de som arbetar inom äldrevården kan intyga om att den mannen som dag efter dag, kommer och hälsa på sin fru, med kärlek tar hand om henne, trots att hon knappt är kontaktbar, gör detta av genuin äkta kärlek. Jag har sett detta och jag är ganska säker på att även äldre män har sin sexualitet kvar.
  • sextiotalist
    MangaM skrev 2014-12-01 15:23:58 följande:

Jo för dom har inte upptäckt eller förstått hur bra dom kunde ha haft det. Därför är det synd om dom.

Du har tydligen inte hört talas om asexuella.
  • sextiotalist
    BengtH skrev 2014-12-01 17:52:12 följande:

En typiskt kvinnlig inställning. För männen är sex just ställningar, prestationer och njutning.

prestationssex och gymnastikövningar i sängen är direkt avtändande
  • sextiotalist
    MangaM skrev 2014-12-03 08:40:37 följande:
    Du kan lika gärna onanera om du inte får orgasm säger du. Innebär det att närheten, den delade upplevelsen och intimiteten med din partner är helt ointressant och inte tillför någonting för din egen del, det är orgasmen som gäller, inget annat??
    Hon svarade på detta med prestationssex, att enligt en person så ska sexet bestå av flera ställningar och många byten. Jag har lite svårt att se intimiteten och någon positiv upplevelse med detta.
    Hade det varit den intima upplevelsen, då hade det räckt med ett stillsamt sex och båda får njutning eller hur?
  • sextiotalist
    MangaM skrev 2014-12-03 12:24:19 följande:

Förstår inte hur du kan veta vad hon svarar på. Hon skriver ju tydligt att om hon inte får orgasm kan hon lika gärna onanera...

Därav min fråga.

Vad gäller din kommentar är den ganska märklig den också, skulle man inte kunna ha flera olika ställningar och ändå bevara den stillsamma intima upplevelsen? Eller du menar att det inte går att att få en positiv intim upplevelse om man har flera ställningar?

för mig försvinner det direkt.
  • sextiotalist
    MangaM skrev 2014-12-03 13:11:26 följande:
    Om man byter ställning under akten så försvinner den intima upplevelsen?

Ja, exakt. Jag har väldigt låg sexlust och det krävs inte mycket för att den ska försvinna
  • sextiotalist
    MangaM skrev 2014-12-03 13:18:19 följande:
    Ok, var bara tvungen att fråga om det var så du menade. Jag har aldrig hört om någon som tappar lusten när man byter ställning, det brukar vara tvärtom :)

Jag vet fler än jag. Men det är kanske inte alltid så att det kommer er män till kännedom. Om du visste hur många kvinnor som spelar med och även fejkar orgasm, speciellt yngre, för att det inte vågar annat.
    Jag vet många, vi pratade inte om det då, men när vi har kommit förbi den tiden, så har vi pratat om det.
  • sextiotalist
    Darimna skrev 2014-12-03 13:28:31 följande:

Svarar i egenskap av kvinna då som efterfrågades

Jag gillar egentligen bara missionären.

Jag är livrädd för att en eventuell framtida man ska tröttna på mig om jag inte ställer upp på alla möjliga ställningar och annat "skoj"

Alltid avskytt oralsex, men ofta ställt upp på det ändå.  och har nog testat det mesta inom ramen för någorlunda normalt sex, fast analsex har jag aldrig klarat av att genomföra det gör ju hur ont som helst. 

Kan tänka mig att om jag har ett förhållande skulle jag nog ställa upp på nästan allt i början men sedan bli mer restriktiv vartefter jag börjar lita på människan våga säga ifrån när jag inte riktigt har lust. Det är väl så kvinnor fungerar för det mesta?

Fast jag har absolut inget emot att ha sex varje dag, ibland flera gånger om dagen. Men då har jag aldrig haft något riktigt långt förhållande (bara max 2år), kan tänka mig att det går i perioder om man lever tillsammans länge... 

Jag håller hårt om min sambo, för han har accepterat att jag är den jag är- Åh jag känner igen det. I början, innan man är bekväm så ställer man upp, ju mer man lär känna mannen så blr man mer varm i kläderna och berätta vad man gillar och inte gillar
  • sextiotalist
    MangaM skrev 2014-12-03 13:43:01 följande:
    Jag tror du har lite svårt att stanna vid ämnet :)
    Det är säkert många som fejkar orgasm, men frågan var att tappa lusten för att man byter ställning. Det är inte riktigt på samma nivå. Eller menar du att egentligen tror du att de flesta kvinnor bara vill knulla i en ställning och byter man till en annan (vilket nästan alltid sker på mannens initiativ) så försvinner kåtheten? Och eftersom de flesta män vill ha massor med olika ställningar (enligt dig?) så tvingas kvinnor att fejka att de också gillar det? Jag förstår inte alls hur du tänker.
    Nja, snarare så att man i början av ett förhållande gör allt för att synka med killen (och killen gör allt för att synka med kvinnan) och ju mer bekväm man är i sitt förhållande, desto mindre ställer man upp på.
    Så det kan även vara killen som har svårt att byta ställningar, eller ogillar vissa sexuella aktiviteter, men ställer upp på detta i början.
    Sedan när man känner sig trygg, då säger man nej till det man ogillar.

Om man är medveten om att den första tiden i ett förhållande inte alltid är som det kommer bli i framtiden så slipper man nog mycket frustation.

Men det klassiska är att kvinnan får mindre sexlust och mer "tråkig" i sängen, männen slutar uppvakta och blir latare (med massor av undantag givetvis) och den andra står där och undrar vad hände och mitt svar är, en helt vanligt utveckling.
  • sextiotalist
    Johan75 skrev 2014-12-03 14:07:47 följande:
    Men hur ska TS förhålla sig till denna utveckling? Hur ska hans fru tänka? Vad kan de som par göra för att hitta en lösning på problemet som faktiskt finns, att TS inte direkt uppskattar det sexliv som hans fru nu verkar bestämma över?

Att bara säga att det är "en helt vanlig utveckling" gör ju inte att de kommer någonstans. 
    Det är väl det vanliga, kommunikation. Fungerar det inte så pratar man. Men man kan aldrig tvinga någon till sex som den andra inte vill ha (det gäller för båda två självklart)
    I viss mån så får man nog acceptera att det inte är som de första åren, utan att det förändras, det gäller annat också i ett förhållande, det förändras, ibland är det till det bättre och annat till det sämre.

• sextiotalist
    Johan75 skrev 2014-12-03 15:26:45 följande:
    Ja visst är det kommunikation som gäller. Tyvärr verkar ju inte TS fru så sugen på att kommunicera. 

Sen kan man ju tycka att det är lite tråkigt att man ska sluta göra saker för varandra bara för att man blir bekväm i förhållandet. Ibland är det nog så, men jag tycker inte att det är något som man ska ha som en allmän uppfattning när det gäller sexlivet i ett längre perspektiv. 

Om TS vill fortsätta ha ett varierat sexliv som de haft förut och TS fru vill ha ett väldigt specifikt och begränsat (i brist på bättre ord) sexliv. Hur ska de förhålla sig till sina egna önskemål? 

Jag tycker bara du målar upp en så oproblematisk bild av något som många uppenbarligen verkar tycka är ett stort problem. Du menar att i många fall så är det sexliv man har i början på förhållandet, och det sexliv man lär sig förknippa och älska med den partner man valt att leva med, något som från den ena parten är en chimär. När den partnern sen blir bekväm i förhållandet (efter vaddå? 5-10 år?) så kommer den successivt (eller abrupt) att skala av det som den andra partnern gillade när det kommer till sex så att det i slutändan endast finns kvar det som tilltalar just han eller hon. Och det måste man bara acceptera om man är den som gillade sexlivet som det var?  

Det kanske är en förutsättnng att förhållandet ska hålla, att man vågar vara ärlig och säga att det där gillade jag inte och vill inte göra om det.
    Ja, man kommer skala bort en del, lägga till annat.

Jag är inte ensam, det vet jag. jag är inte den enda kvinnan som förlorat sexlusten pga man ställt upp på saker som man inte tycker om.

Men vill du leva med en kvinna som biter ihop och ställer upp på saker som hon ogillar bara för att ni gjort det tidigare?
    För övrigt så är det ingen nyhet, jag är ganska säker på att samtliga sexologer kan instämma med mig att många gånger är sexlivet mer intensivt och mer undersökande i början av en relation för att sedan trappa av när förälskeksefasen är över
  • sextiotalist
    MangaM skrev 2014-12-03 15:38:33 följande:
    Instämmer, det känns som att sextiotalists utgångspunkt är att som hon har det, så har de flesta det. Jag tror personligen inte alls att det är så.
    Oj, det är nog en väldigt vanlig fråga som man har sett i olika forum
    I början älskade vi varje dag och nu är det en gång i veckan vad är det för fel

Det finns en vetenskaplig förklaring till detta

Under förälskelsefasen så är det mer hormoner i farten än vad det är annars, så allt är maxat, även sexlivet. Nu orkar jag inte googla på det. Men jag har läst otaliga artiklar om hur man fungerar och även att sexlivet är mer intensivt och mer utforskande än annars.

• sextiotalist
    C38 skrev 2014-12-03 16:51:20 följande:

Jag reagerar mest på dessa pekpinnar som säger att "vi kvinnor ställer bara upp för vågar inget annat eller vi är inte säkra på relationen med killen ". Och sedan klassikern " om du bara visste hur vanligt det är bland kvinnor. ..."

Varför skiljer du på manligt och kvinnligt? Vi är väl individer. Tycker det är tragiskt att tjejer alltid målats ut som de sexuellt oerfarna och männen de säkra.

om du läste längre ner, så såg du nog att jag skrev båda könen.

Att jag skriver kvinnor är för att jag just pratat med kvinnliga vänner om det, inte så med mina manliga vänner. Men säkert finns det män som upplever exakt samma sak.
  • sextiotalist
    C38 skrev 2014-12-03 21:22:37 följande:
    Jag tror du lägger mycket av dina och dina väninnors erfarenheter och sätter likhetstecken till verkligheten. Jag tror det är helt individuellt och inte det klassiska att kvinnan får mindre sexlust. VI uppfattar det så eftersom det är fortfarande tabu att säga att gubben är tråkig i sänghalmen.

Jag skulle säga att det är lika många kvinnor som män som har hög sexlust. Det är lika många män som kvinnor som har sjunkande sexlust eller tråkig i sängen.

Det finns män som hatar att byta ställningar lika vanligt som det finns kvinnor att vilja byta ställningar för att hon ska komma osv.

Du skriver att man får accepterar att sexlivet blir förändrat och går inte jämföra med de första åren. Det känns att du automatiskt menar att det leder till att det blir sämre? För de flesta blir det väl till det bättre ju mer man lär känna varandra. De är som du försöker beskriva något som börjar likna husfridsknull och då är det annat i relationen än sex som orsaken ligger.  

Det är bara min reflektion..  
    Nej, det är ju faktiskt något som tas upp när man  pratar om förälskelsen och kärlek, många gånger, där man studerar vad som händer med kroppen vid en förälskelse (en fas som kan pågå upp till 18 månader)

En läkare kallade tom UVI för en bieffekt av förälskelse, just för att sexfrekvensen är så hög att en del kvinnor får UVI
  • sextiotalist
    Anonym (kvinnans...list!?) skrev 2014-12-04 08:47:41 följande:
    Vi är ju alla olika och för allas "bästa", oavsett sex eller inte, så finns det säkerligen en likasinnad för var och en av oss. Asexualitet finns, men ÄR definitivt ovanligare än vanligt (googla på det). Baserat på ditt nick och på dina inlägg så anar jag att du levt fler jordsnurr än många av oss andra här även om det säkerligen finns fler äldre än du här på FL...och är man, om mina aningar nu stämmer, äldre har man hunnit med en hel del mer än de som är yngre...värderingarna är andra och eller annorlunda, inställning och mkt annat har hunnit forma sig och i vissa fall även sätta sig. Utan att dissa dig helt så måste jag säga att ditt "proklamerande" om och angående asexualitet är tröttsamt att läsa om. Tar liksom mer plats än det förtjänar. Finns många andra dimensioner i detta med lust och intimitet än den asexuella. Jo, jag vet att du vet det, men då jag anser att varje relation är unik med unika bakgrunder och erfarenheter och händelser på vägen, så blir spåret asexuell väldigt smalt. Visst, man kan säga att vill du leva med mig så får du acceptera och respektera mig och vad jag vill och inte vill, men tycker du inte det är lite väl egoistiskt tänkt!? I min värld borde man leva ensam i det fallet. Är man två eller fler är kompromisser oundvikliga, så även i sängen. Inte sagt att någon skall göra någon han eller hon inte vill för den sakens skull. Har man erfarenhet så vet man har man inte erfarenhet så vet man inte. Viktigt med kommunikation. Ökar förståelse och ger många svar på varför frågor, vilket jag anser är väldigt viktigt...i stället för att vara tyst eller bara vägra av rena principskäl.

Sorry TS om det blev OT här...

...för att få det lite livligare i sängen så skulle jag börja med att kommunicera. Ta udden av det "pinsamma" med att prata om sex och intimitet...om det nu är så att det känns svårt att prata om det!?...ingen helt lätt sak, men en nödvändighet om du vill se förändring...sen tror jag det krävs en hel del annat med för att skapa en bra stämning...se till helheten. Jobb, hemmaliv, familjeliv/situation osv. Vad kan du göra för att påverka Er situation och skapa en positiv spiral? 
    Ja, jag har passerat 50 och jag har ju min resa. Men jag vet också hur viktigt det är med en partner som är lyhörd.
    Det är inte helt ovanligt att man har olika sexuella preferenser, man har olika sexdrift. Detta märks väldigt sällan i början av ett förhållande. Jag är ganska säker på att nästan varje person som idag klagar över bristen av sex och den andra partnerns ovilja inte upplevde det i början av förhållandet

Jag har också skrivit kommunikation och är det så att ts sambon endast klarar en ställning och inte gillar analsex eller oralt, så kommer man till den situationen att det som ts vill ha ut av sexlivet, kanske innebär att den andra gör saker som antingen gör fysikst ont (ställningar) eller mår dåligt av att göra det.
    Nu har ju ts ett sexliv, men inte det han vill ha
Svar på tråden Frugan är tråkig i sängen