• Anonym (knäckt)

Sjukskriven under uppsägningstid?

Jag hatar mitt jobb. Det är så fruktansvärt illa att jag har konstant ångest, diarré och magknip varje dag jag är där och när torsdagen kommer kan jag inte ens vara lättad över att det är fredag och helg snart eftersom helgen tar slut så fort och jag måste tillbaka till jobbet.

I vanliga fall älskar jag att jobba. Alltid varit den som kommit först och gått sist. Kunnat ta extrapass när jag jobbat inom sådana branscher, fortsätta arbeta hemma när jag gjort jobb liknande det jag har idag. Och ja, jag söker nya jobb hela tiden men sitter i en rätt svårt situation där min akademiska examen inte är så mycket att hänga i julgranen.

Frågan blir då. Min uppsägningstid är tre månader. Kan jag få till en sjukskrivning under den perioden? Jag har redan kontakt med ö.v. psykiatri p.g.a. andra saker så där är de redan nu väl medvetna om hur jobbet knäcker mig.

Min fru säger att jag ska ljuga för läkare om varför jag vill bli sjukskriven, alltså typ att jag ska använda min diagnos som ursäkt. Jag tycker att det är förkastligt eftersom det ena inte har med det andra att göra. 

Och moraliskt, är det rätt eller fel att sjukskriva sig?

• Svar på tråden Sjukskriven under uppsägningstid?
  • Anonym (!)

Min sambo mådde riktigt dåligt av sitt arbete. Det visade sig mer och mer fysiskt i slutet. Han förklarade för sin läkare och med en sjukskrivning i handen gick han och sa upp sig och behövde aldrig mer gå och jobba där igen :) Tycker verkligen inte du ska gå till ett arbete som få dig att må dåligt!! Sjukskriv dig om du kan, börja må bra igen och hitta en ny arbetsplats! Lycka till!

• Anonym (knäckt)
    Anonym (!) skrev 2014-11-30 00:56:10 följande:

Min sambo mådde riktigt dåligt av sitt arbete. Det visade sig mer och mer fysiskt i slutet. Han förklarade för sin läkare och med en sjukskrivning i handen gick han och sa upp sig och behövde aldrig mer gå och jobba där igen :) Tycker verkligen inte du ska gå till ett arbete som få dig att må dåligt!! Sjukskriv dig om du kan, börja må bra igen och hitta en ny arbetsplats! Lycka till!

Men om jag skulle få en tre månader lång sjukskrivning måste ju min chef dra igång rehabinsatser? Eller blir det nåt annat som kickar in då? För jag vill inte sitta på rehabsamtal med denne till råga på allt... :(
  • Anonym (Samma här)

Det du skriver skulle kunna ha  varit postat av mig, går igenom exakt samma sak. Dock har jag bara en månads uppsägningstid. Jag gick till vårdcentralen för att prata om min ångest, då vart jag iofs väldigt uppriven, påtalade mina sömnproblem etc etc (inget ljug) och min läkare sa att det tyvärr kommer in sådanahär fall rätt ofta nuförtiden, "du behöver inte gå tillbaka om du mår dåligt av din arbetsplats, jag sjukskriver dig din uppsägningstid ut".
    Då har jag iofs bara en månads uppsägningstid, och en superbra vårdcentral. För att vara ärlig så tror jag att det kan skilja en del beroende på vilken vårdcentral och framför allt vilken läkare man kommer till.

En annan variant körde en fd kollega till mig: gick på tjänstledighet, som när den gick ut inte hörde av sig mer trots upprepade kontaktförsök från chefen, som alltså till sist fick inleda en uppsägningsprocess.

Det sistnämnda alternativet är kanske inte så lyckat, men det här med moraliskt riktigt...herregud, har man ångest så är väl det en rättighet att vara sjukskriven?! Jag förstår din fundering, för mig är det också viktigt att inte utnyttja systemet osv, men jag vänder nog på det hela i min tankegång - att jag skall hålla länge i yrkeslivet och vill kunna hålla utan att ha blivit (ut)bränd någonstans...

Styrketankar till dig!!

• Anonym (Samma här)

...Det jag däremot rekommenderar att man har koll på (jag har inte riktigt koll på det ännu) är att man är medveten om hur man får det med A-kassa vid egen uppsägning. Jag försöker deala med min chef att istället säga upp mig/avbryta vikariatet eftersom det är mycket lättare/bättre ersättningsmässigt om chefen står för avslutet. Om man efter sjukskrivningens utgång blir arbetslös vill säga...

• Anonym (knäckt)
    Anonym (Samma här) skrev 2014-11-30 01:01:22 följande:

Det du skriver skulle kunna ha  varit postat av mig, går igenom exakt samma sak. Dock har jag bara en månads uppsägningstid. Jag gick till vårdcentralen för att prata om min ångest, då vart jag iofs väldigt uppriven, påtalade mina sömnproblem etc etc (inget ljug) och min läkare sa att det tyvärr kommer in sådanahär fall rätt ofta nuförtiden, "du behöver inte gå tillbaka om du mår dåligt av din arbetsplats, jag sjukskriver dig din uppsägningstid ut".
    Då har jag iofs bara en månads uppsägningstid, och en superbra vårdcentral. För att vara ärlig så tror jag att det kan skilja en del beroende på vilken vårdcentral och framför allt vilken läkare man kommer till.

En annan variant körde en fd kollega till mig: gick på tjänstledighet, som när den gick ut inte hörde av sig mer trots upprepade kontaktförsök från chefen, som alltså till sist fick inleda en uppsägningsprocess.

Det sistnämnda alternativet är kanske inte så lyckat, men det här med moraliskt riktigt...herregud, har man ångest så är väl det en rättighet att vara sjukskriven?! Jag förstår din fundering, för mig är det också viktigt att inte utnyttja systemet osv, men jag vänder nog på det hela i min tankegång - att jag skall hålla länge i yrkeslivet och vill kunna hålla utan att ha blivit (ut)bränd någonstans...

Styrketankar till dig!!

Privat eller offentlig sektor? 

Det sistnämnda alternativet lät inte så bra, nej... Min uppsägningstid är 3 månader, men jag skulle behöva 5 månader sjukskrivning för akassans skull. Det i sig är ett fruktansvärt problem som inte hade varit ngt problem om jag hade haft ett nytt jobb att gå till. 
  • Anonym (knäckt)

Och jag är medveten om de där 45 straffdagarna om jag säger upp mig kontra blir uppsagd... Det är en smäll jag kan ta, men jag kan inte ta en lägstanivå på akassan, det är lägre än lägstanivådagarna på fp... :(

• Anonym (Wildrat)
    Anonym (knäckt) skrev 2014-11-30 01:05:02 följande:

Det sistnämnda alternativet lät inte så bra, nej... Min uppsägningstid är 3 månader, men jag skulle behöva 5 månader sjukskrivning för akassans skull. Det i sig är ett fruktansvärt problem som inte hade varit ngt problem om jag hade haft ett nytt jobb att gå till. 
    Karensdagarna börjar när du är arbetslös, alltså efter sjukskrivningen är slut så 5 månader sjukskriven hjälper tyvärr inte.
  • Anonym (knäckt)
    Anonym (Wildrat) skrev 2014-11-30 08:10:29 följande:
    Karensdagarna börjar när du är arbetslös, alltså efter sjukskrivningen är slut så 5 månader sjukskriven hjälper tyvärr inte.
    Nej, det vet jag väl! Men för att jag ska få full akassa måste mitt slutdatum vara fem månader fram i tiden. Efter de månaderna -> karensdagarna.

Så jag tänker kring just det, att 3 mån sjukskrivning - kanske inte omöjligt men svårt. 5 månader, däremot - snudd på omöjligt.
  • Anonym (Samma här)
    Anonym (knäckt) skrev 2014-11-30 01:05:02 följande:

Offentlig...skrämmande nog på ngt sätt...
  • Anonym (knäckt)
    Anonym (Samma här) skrev 2014-11-30 20:04:42 följande:
    Offentlig...skrämmande nog på ngt sätt...
    Som här då...
Svar på tråden Sjukskriven under uppsägningstid?