Sjukskriven under uppsägningstid?
Jag hatar mitt jobb. Det är så fruktansvärt illa att jag har konstant ångest, diarré och magknip varje dag jag är där och när torsdagen kommer kan jag inte ens vara lättad över att det är fredag och helg snart eftersom helgen tar slut så fort och jag måste tillbaka till jobbet.
I vanliga fall älskar jag att jobba. Alltid varit den som kommit först och gått sist. Kunnat ta extrapass när jag jobbat inom sådana branscher, fortsätta arbeta hemma när jag gjort jobb liknande det jag har idag. Och ja, jag söker nya jobb hela tiden men sitter i en rätt svårt situation där min akademiska examen inte är så mycket att hänga i julgranen.
Frågan blir då. Min uppsägningstid är tre månader. Kan jag få till en sjukskrivning under den perioden? Jag har redan kontakt med ö.v. psykiatri p.g.a. andra saker så där är de redan nu väl medvetna om hur jobbet knäcker mig.
Min fru säger att jag ska ljuga för läkare om varför jag vill bli sjukskriven, alltså typ att jag ska använda min diagnos som ursäkt. Jag tycker att det är förkastligt eftersom det ena inte har med det andra att göra.
Och moraliskt, är det rätt eller fel att sjukskriva sig?