Sjukskriven under uppsägningstid?
Det du skriver skulle kunna ha varit postat av mig, går igenom exakt samma sak. Dock har jag bara en månads uppsägningstid. Jag gick till vårdcentralen för att prata om min ångest, då vart jag iofs väldigt uppriven, påtalade mina sömnproblem etc etc (inget ljug) och min läkare sa att det tyvärr kommer in sådanahär fall rätt ofta nuförtiden, "du behöver inte gå tillbaka om du mår dåligt av din arbetsplats, jag sjukskriver dig din uppsägningstid ut".
Då har jag iofs bara en månads uppsägningstid, och en superbra vårdcentral. För att vara ärlig så tror jag att det kan skilja en del beroende på vilken vårdcentral och framför allt vilken läkare man kommer till.
En annan variant körde en fd kollega till mig: gick på tjänstledighet, som när den gick ut inte hörde av sig mer trots upprepade kontaktförsök från chefen, som alltså till sist fick inleda en uppsägningsprocess.
Det sistnämnda alternativet är kanske inte så lyckat, men det här med moraliskt riktigt...herregud, har man ångest så är väl det en rättighet att vara sjukskriven?! Jag förstår din fundering, för mig är det också viktigt att inte utnyttja systemet osv, men jag vänder nog på det hela i min tankegång - att jag skall hålla länge i yrkeslivet och vill kunna hålla utan att ha blivit (ut)bränd någonstans...
Styrketankar till dig!!