• jojjehanovic

    Insemination 2014/2015

    Verkar finnas många gamla trådar här på familjeliv om de som är igång eller tänker starta en insemination på vägen mot att bli enastående förälder. Hade vart kul att diskutera med dem som nu likt som jag startat processen. Pratsugna några?

  • Svar på tråden Insemination 2014/2015
  • jojjehanovic

    Halloj, då är vi i hyfsat samma ålder. Jag är 37 år :)
    Jag har alltid lite skojfrisk sagt ska det bli något barn får jag åka till storksklinik, hälften sanning hälften på skoj. Men ändå alltid tyckt det är ett bra alternativ sen jag stötte på detta i mitt dåvarande arbete som förskollärare. Sen nu fick jag ett plötsligt infall och så tänkte jag jag gör det. Gick till läkare bad honom göra tester, han frågade vad jag skulle ha dem till, jag ska ifall att jag skall starta en insemination. Han frågade inget mer och jag fick testresultaten hemskickade.

    Sen kontaktade jag kliniken, och vips så var snurren igång. Går fort om man vill, sen ska ju ägglossningen timas vilket den gjorde bra för mig. Så nu är det väntan på se att vad som händer.

    Har du tänkt på detta länge?

  • jojjehanovic

    Alltså man kanske borde förbereda sig konstmässigt det har jag dock inte gjort, har en 5-7 kilo jag borde kanske tappa men hyfsat normalviktig. Gick och köpte sån blandning av vitaminer som innehåller folsyra efter läst rekommendationer om det. 
    Jag har gjort en första insemination för ca tio dagar sen, allt har gått otroligt smidigt, gjorde min tester vid läkaren först 20/10 :) Bokade jouranlsamtal som jag gjorde via skype. Viktigt med att se till att det är två test tagna på hepatit b, det missade min läkare. Vilket jag sent om sider märkte, men lyckades lösa genom tjat, och en snäll kille vid provtagingen som skrev akut på mitt ärende och gav mig en klapp på axeln och sa förstår det är lite nervöst .Läkaren dock förstod han inte vad det testet skulle vara för. När jag svarade dansk lagstiftning blev han tyst :)

  • jojjehanovic

    Kanske ska lägga till att dem ju rekommenderar en gynekologisk undersökning för att se hur chanserna är för en graviditet. Men det är ju inget måste, jag har ej gjort det. Men har heller aldrig försökt bli gravid i mina tidigare förhållanden så inget som visar ännu på att jag ej kan bli gravid. Dock nu slits man i tankarna kring detta om det kommer gå, men ändå en rätt häftig process och kul tankar Glad

  • jojjehanovic

    Se där ja, vilken väg du fick ta för att komma dit du nu är. Men låter som du inte ångrar dig en sekund. En graviditet som kommit till genom samlag och en genom insemination genererar väl samma risker. Ålder spelar såklart in.
    Jag har samlat på mig bra ekonomi, så kommer klara det bra. Men klart tänk värt, likväl då man sätter igång en sån här procedur så måste man ju ha pengar till att genomföra den och räkna med att det kostar vad det kostar.

    Vilken tur du hade att bli gravid på första gångerna, det jag tänker på så här i början är ju hur man ska kunna tima det korrekt så det klaffar.

    Blev du inte sjukskriven och fick någon lön de sista två månaderna?

  • jojjehanovic

    Aha fattar du fick det lite kruxigt. Kanske att köpa såna där matpåsar  på hemleverans är en bra grej för en ensamstående sedan :)

  • jojjehanovic

    Så kul med fler pratsugna, ja priser kan man läsa sig till. Men det är slut att veta vart det landar. För mitt samtal betalade jag ca 800kr svenska. Mitt första besök kostade ca 6700kr. Det var anonym donator som storksklinik tog fram. Så för mig som befinner mig i Skåne blir det ca 7000kr per besök nu om det är vanlig insem i cykel utan någon ytterligare. Hur många ggr som behövs för att lyckas, det är ju det jag funderar på :)

  • jojjehanovic

    Personligen skulle jag inte vilja dra in en andra part om det inte är någon jag känner .Likaså uppfattar jag här reglerna gällande detta otydligare tex vid faderskapsutredning. Eller hur går det till? För mig är det inget alternativ. Det får hellre kosta.

  • jojjehanovic
    Masquerade skrev 2014-12-01 19:20:33 följande:
    Jag har gjort ett försök med privat donator och måste erkänna att det var bland det vidrigaste jag varit med om. Är sjuksköterska och har inga problem med kroppsvätskor m.m. och saknar sex något grymt som singel, men att föra in sperma från en man som jag inte var sexuellt attraherad av var inte roligt (och då var detta ändå med spruta i ensamhet). Sen spenderade jag väldigt mycket tid och ångest under de resterande veckorna över vad jag skulle säga till socialen.
    Anledningen till varför jag ville använda mig av en privat donator till att börja med var att jag inte gillar tanken på att mitt barn eventuellt kommer att ha "en massa" okända biologiska halvsyskon. Den tanken stör mig fortfarande, men med heminseminationen i bagaget och inga andra seriösa prospekt inom synhåll känns det där intyget från Storkkliniken värt sina tusenlappar. :)
    Spännande läsning, jaha ja man ser ju den som lämnar såklart då med. Ja då kanske man ser personen och tänker, fy farao ska han vara den jag skaffar barn med. Blir kanske okul situation helt klart. Har du lyckats skaffa barn via storksklinik? Jag anar att mitt första besök inte gav något, utan får inrikta mig på ett nytt besök innan jul :)
  • jojjehanovic
    Masquerade skrev 2014-12-02 00:30:17 följande:
    Plussade via heminseminationen, men började ändå blöda samma dag. :( Skramlar ihop mina finanser och tänkte åka dit i mitten av januari. Har ändå inte tagit blodproverna och orkar inte stressa inför december-ägglossningen.
    Ja det kostar ju en del detta, så man måste ju verkligen ha bunkrat och skita i solsemestern för närvarande :) Låter som du har en bra avslappnad inställning till det hela, själv känner jag efter att ha startat och gjort en gång att tiden är så seg på att vänta in varje steg för att se om det funkar. Hoppas hinna och tima försök två nu innan jul. Måste säga att det var väldigt odramatiskt hela processen gör att jag känner mig lugn i det. Det som känns svårast är ju att veta precis då man har ägglossning.
  • jojjehanovic
    Masquerade skrev 2014-12-02 21:21:41 följande:
    Avslappnad inställning vet jag inte. Tror till stor del att "misslyckandet" berodde på sömnlöshet och ångest. Inser att jag måste slappna av och vet att intyget kommer att hjälpa mig med det. Ska jag vara helt ärlig så är jag helt slut och måste samla mig lite så jag orkar med nästa omgång. Pengainsatsen gör ju att jag vet att jag kommer att ha viss ångest över ett eventuellt misslyckande, men ska försöka släppa det. Planerar denna gång att sluta med kaffe och alkohol redan innan insemination alltså direkt efter nyårsafton. Vet inte om det bidrog till misslyckandet eller inte, men det kan ju inte skada att låta bli denna gång. 

    Vad skönt att höra dig säga att processen var odramatisk. Det hjälper mycket. :)
    Jaha jag kanske "missläste" dig lite. Fattar det var jobbigt alltså. Ångest är ju aldrig bra. Jag tycker att insemination för ensamstående kvinnor borde vara lagligt i Sverige så ha ingen ångest över det. Jag har sätt så många föräldrar i mitt yrke så inte är det alltid bättre att ha två. Ja men kosten det är nog ett bra val, jag borde verkligen ta tag i det också. Har en riktigt dålig period gällande kosten. Drikcer dock inte varken kaffe eller alkohol så det är ju enkelt. Jag har struma så det oroar mig lite och jag tänker på att jag kanske inte kan bli gravid.

    Jaja var inte svårt att få testerna gjorda, min vårdcentral fick papperna på en vecka.
    Storksklinik helt smärtfritt :) Jag är dessutom lite pryd men gick bra det med, hade klänning på mig så kände jag mig mindre naken.
  • jojjehanovic
    Masquerade skrev 2014-12-09 19:39:15 följande:
    Nä, men grattis!!! :)

    Själv har jag spenderat dagen med att vara arg och förbannad på min vårdcentral. Ringde igår för att få hjälp med blodproverna tagna och fick höra att det hade minsann inte dom någon erfarenhet av så det var bäst att jag hörde av mig till provmottagningen på sjukhuset och fick telefonnumret till sjukhusets växel?!? Är sjuksköterska så varningsklockorna ringde för fullt och ringde därför blodprovsmottagningen för att höra om detta verkligen kunde stämma att jag kunde gå dit (utan remiss menade ju jag). Frågan missuppfattades självklart och jag fick höra att det inte var några problem utan att jag skulle komma dit och få det fixat. Efter en timmes väntetid möttes jag av en stressad blodprovstagare som tittade på mig som om jag var ebolasmittad, men gjorde sitt bästa för att reda ut situationen. I slutändan var det dock jag som löste det genom att gå därifrån, då hon ville försöka skicka blodprovssvaren direkt till Storkkliniken och försöka debitera dom. Vill inte ens tänka på vad den cirkusen skulle ha kostat mig i slutändan. :S
    Ringde tillbaka till min vårdcentral och frågade hur dom menade och fick då höra ett förvånat svar. Behövde du remiss? Det trodde vi att du redan hade. Men om du behöver en remiss så behöver du ju träffa en doktor och då blir ju vi betalningsansvariga och det vill vi ju inte. Du kan få en tid till doktor i mitten av januari, men du får själv betala blodproverna. 
    Har inga problem med att betala för blodproverna, men att bli behandlad som ett otäckt problem är inte ok! Bytte vårdcentral omgående! Tyvärr meddelade sjuksköterskan på min nya vårdcentral mig att det tar upp till åtta veckor för bytet att gå i genom, men hon hänvisade mig till en privatklinik som dessutom har gynekolog  så det kommer nog att lösa sig ändå. Men hu, vilken dag! :(
    Men vad i helskuta rent ut sagt, vad är deras problem. Vadå remiss, ringer man och ber om en läkartid ska man väl kunna be sin läkare om testerna. Det gjorde jag fick dem direkt jag bor i Lund. Jag gjorde dock ingen gynekologs undersökning innan utan startade direkt. Men jag fick läkartid typ två dagar efter jag ringde. Allt tog en vecka läkaren skickade papperna hem till mig, gud så märkligt. Undrar om jag haft tur där med. Fattar du blev förbannad. Men byta vårdcentral är ju bara att fylla i ett papper sen är det klart trodde jag. Kämpa
  • jojjehanovic
    Biet skrev 2014-12-09 22:22:39 följande:
    Grattis, vad roligt. Nu är det bara att hoppas att det håller hela vägen. Valde du en öppen donator eller annonym?
    Ja men precis, det ska ju hålla med. Känner jag inte kan påverka det så får bara hoppas helt enkelt och inte tänka så mycket på det.

    Jag valde en anonym donator. Vet bara att det är en 185cm, blond skandinavisk. 
  • jojjehanovic
    Biet skrev 2014-12-09 23:37:45 följande:

    Naturen brukar ha sin gång och i de flesta fall så funkar det utmärkt så... I Augusti blir det förhoppningsvis en ny liten människa...


    Tack för uppmuntrande ord, ja men precis så. Naturen får ha sin gång :)
    Antar du kanske går igenom denna processen med?
  • jojjehanovic
    Biet skrev 2014-12-10 12:54:59 följande:

    Nja, inte riktigt på samma sätt eftersom jag är en man men jag har ju egna barn och det brukar vara en underbar tid när man känner på magen  o ser att magen blir större o större, känner sparkar o liv o rörelser i den. Solig
    Jag hoppas att du får en underbar tid framför dig och att du kommer att må bra under graviditeten.


    Haha nej då är det inte riktigt samma, tänkte kanske du hamnade under tråden insemination för du med gick att skaffa barn tankar. Men då har du ju gjort det fast med din fru :) Tack för vänliga ord.
  • jojjehanovic
    Ronja_Rövardotter_ skrev 2014-12-14 14:28:20 följande:

    Hej!

    Jag är också ny här, är 27 och har nyligen haft journalsamtal med vitanova :) Har planerat att börja processen med insemination till våren och håller nu på med att ta alla nödvändiga prover och har även fått rekommendation att spola äggledarna.

    Roligt att du bor i Gävle Maralina, jag bor nämligen i Borlänge och tänkte det kunde vara kul med kontakt med någon som går igenom samma sak och bor i närheten :) Tänkte fråga dig om du tog kontakt med vanliga Gävle sjukhus och förklarade situationen när du bad om Vul? När jag ringde Falun nämligen för att diskutera prover och undersökning sa dom att i min situation får jag ta kontakt med privatklinik och bekosta allt själv i sådana fall. Fick väl mest ett skeptiskt bemötande och är väl inte så roligt även om jag antar man får vänja sig vid att tackla det ibland. Vad bad du om för typ av intyg när du tog blodproverna? När jag tog proverna här sa dom att dom inte kan skicka nå papper på svaren pga sekretess så det bästa jag kunde göra var att maila dom och få svar via mina vårdkontakter. Hoppas det ska räcka. Hursomhelst, ser fram emot att komma igång med allt och roligt att kunna dela längtan och resan här med er:)


    Hej!

    Varför skulle dem inte kunna skicka papperna med testsvaren? Gjorde min läkare var inget problem sen scannade jag och skickade till storksklinik. :)
  • jojjehanovic
    Diskmedel skrev 2015-02-20 11:54:02 följande:

    Jag o min sambo plannerar o göra en insemination på storkkliniken i danmark nu i mars. Men det har varit en jädrans krångel med dessa blodproven. Har fått en tid hos barnmorskan här i min stad som ska hjälpa mig med proverna...

    Någon annan som ska till storkkliniken eller har erfarenhet av dem?

    /G


    Jag har varit på storksklinik, är nu gravid via deras hjälp.
    På vilket vis krånglar det med blodproven, skriv ut vilka tester du vill ha gjorda från deras sida, sedan är det viktigt att man säger att alla måste göras, annars görs inte ett av de där hepatit b testen, för de är inget obligatoriskt i sverige. Men krävs där, de missade dem på mig men fixade då jag bad om det.

    Allt är väldigt lugnt och avdramatiskt på storksklinik och man blir bra bemött.
  • jojjehanovic
    Diskmedel skrev 2015-02-20 11:54:02 följande:

    Jag o min sambo plannerar o göra en insemination på storkkliniken i danmark nu i mars. Men det har varit en jädrans krångel med dessa blodproven. Har fått en tid hos barnmorskan här i min stad som ska hjälpa mig med proverna...

    Någon annan som ska till storkkliniken eller har erfarenhet av dem?

    /G


    Jag har varit på storksklinik, är nu gravid via deras hjälp.
    På vilket vis krånglar det med blodproven, skriv ut vilka tester du vill ha gjorda från deras sida, sedan är det viktigt att man säger att alla måste göras, annars görs inte ett av de där hepatit b testen, för de är inget obligatoriskt i sverige. Men krävs där, de missade dem på mig men fixade då jag bad om det.

    Allt är väldigt lugnt och avdramatiskt på storksklinik och man blir bra bemött.
  • jojjehanovic
    malmö83 skrev 2015-03-22 08:22:11 följande:

    Hej! Jag har gjort 3 inseminationsförsök o ska nu gå över till ivf pga dåligt amh. Sååå nervös


    Hej pga av dålig amh, vad är det. Eller menar du för att det ej lyckats hittills. Jag fattar du är nervös eller kanske mer fortsatt sådär spänd på om det lyckas. Blir processen längre nu?

    Har du partner eller är du ensam i processen?
Svar på tråden Insemination 2014/2015