Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (H)

styvbarn

Hej på er (både styvföräldrar och föräldrar)

Min sambo har ett barn på 1 år. Barnet sover hos två nätter i veckan. 

Vi har ingen egen säng till barnet och min sambo har varit motvillig till detta, då sambon har fått kämpa med sitt umgänge till barnet. Det jag nu undrar är vilka krav jag som styvförälder kan ställa just gällande egen säng till barnet? Jag tycker att han är så pass gammal att han kan börja sova i egen säng. Vad tycker ni?

• Svar på tråden styvbarn
  • Brumma
    sextiotalist skrev 2014-12-01 13:21:12 följande:

Det jag reflekerar över är att många säger att barn ska lära sig sova själva och det är så viktigt att det sover i egen säng och i eget rum. Men det är många vuxna som inte skulle tänka tanken på att sova själva. Dvs man ställer krav på barn som de själva inte lever upp till.

Så jag ser faktiskt vissa likheter med detta.

Att man sedan inte alltid kan samsova med barn, eftersom vissa barn är som heliktopter i sängen, har jag full förståelse med, samma sak att man inte känner sig bekväm med att sova med barn som inte är ens egna är helt OK.

Min lillebror var väldigt mörkrädd och tyckte det var läskigt att sova själv.. tror han var runt fem år när han uttryckte det ungefär så här - varför skall barn som är små o rädda sova ensamma när vuxna som är stora och modiga får sova två...

det brukar jag försöka ha i bakhuvudet..
  • Fånga dagen
    Brumma skrev 2014-12-01 15:38:02 följande:
    Min lillebror var väldigt mörkrädd och tyckte det var läskigt att sova själv.. tror han var runt fem år när han uttryckte det ungefär så här - varför skall barn som är små o rädda sova ensamma när vuxna som är stora och modiga får sova två...

det brukar jag försöka ha i bakhuvudet..
    Så klokt sagt av en liten kille på endast 5 år - och så rätt han hade i sin fundering..  Jag blir nästan tårögd,
  • Brumma
    Fånga dagen skrev 2014-12-01 15:55:30 följande:

Så klokt sagt av en liten kille på endast 5 år - och så rätt han hade i sin fundering..  Jag blir nästan tårögd,

Han är fin min bror <3
  • Anonym (H)
    Fånga dagen skrev 2014-12-01 11:57:13 följande:

Jag får inte intrycket att det är pga störd nattsömn som ts vill att det lilla barnet ska sova i egen säng istället för hos sin pappa. Pappan är motvillig till det, och då tycker inte jag att hon ska försöka övertala honom till det, utan låta pappa och barn få vara nära varandra två gånger i veckan.

Har han dessutom fått kämpa för umgänget, känns det säkert ännu mer angeläget att ta tillvara på tiden och närheten med sitt barn. Ts undrar vilka krav hon som styvförälder kan ställa på att barnet ska sova i egen säng. Jag tycker inte hon ska ställa några krav öht, utan ordna nattlogin på annat sätt två nätter i veckan.

Hej där! jo barnet far runt som en virvelvind i sängen. Jag kan inte soova ordentligt. Jag ska upp tidigt på morgonen så de nätter barnet sover hos oss är jag jättetrött dagen efter.
  • Fånga dagen
    Anonym (H) skrev 2014-12-06 12:27:38 följande:
    Hej där! jo barnet far runt som en virvelvind i sängen. Jag kan inte soova ordentligt. Jag ska upp tidigt på morgonen så de nätter barnet sover hos oss är jag jättetrött dagen efter.
    Då förstår jag att det inte blir så mycket reda med sömnen. Jag hoppas att ni kan lösa det på nåt sätt så alla får nattro. Att du kan sova gott även de här två nätterna, och att den lille får sova med sin pappa. Lycka till!
  • smulpaj01

Du kan inte ställa några krav alls!

Han missar massa tid med sitt barn och det är ju för jävligt, så jag förstår honom. Den pojken är det viktigaste i hans liv!

Lägg en madrass på golvet till Dig de 2 ynka dagar det gäller!

• Ess
    smulpaj01 skrev 2014-12-06 12:43:35 följande:

Du kan inte ställa några krav alls!

Han missar massa tid med sitt barn och det är ju för jävligt, så jag förstår honom. Den pojken är det viktigaste i hans liv!

Lägg en madrass på golvet till Dig de 2 ynka dagar det gäller!

Jag håller inte med dig om det. Hon bor där och har samma rätt att sova gott om natten. Det är upp till honom att införskaffa en säng som han och barnet kan dela under umgänget.
  • Anonym (jultomten)
    Anonym (H) skrev 2014-11-30 17:10:44 följande:

Hej på er (både styvföräldrar och föräldrar)

Min sambo har ett barn på 1 år. Barnet sover hos två nätter i veckan. 

Vi har ingen egen säng till barnet och min sambo har varit motvillig till detta, då sambon har fått kämpa med sitt umgänge till barnet. Det jag nu undrar är vilka krav jag som styvförälder kan ställa just gällande egen säng till barnet? Jag tycker att han är så pass gammal att han kan börja sova i egen säng. Vad tycker ni?

Vad du tycker om barnets sovvanor kvittar eftersom det inte är ditt barn.

Däremot kan du ställa vilka krav du vill på din sambo. Till och med att han ger upp umgänget med sitt barn helt och hållet. Sedan är det ju en annan sak om din sambo går med på dina krav. Men testa. Du kan ju inte få mer än ett nej och ett "dra åt helvete".
  • Brumma
    Anonym (jultomten) skrev 2014-12-06 17:15:15 följande:

Vad du tycker om barnets sovvanor kvittar eftersom det inte är ditt barn.

Däremot kan du ställa vilka krav du vill på din sambo. Till och med att han ger upp umgänget med sitt barn helt och hållet. Sedan är det ju en annan sak om din sambo går med på dina krav. Men testa. Du kan ju inte få mer än ett nej och ett "dra åt helvete".

Mm.. för det finns liksom inget mellanting...

Självklart har TS rätt att sova gott - utan barn om det är hennes önskan. HUR de löser det är däremot ngt de gemensamt får komma fram till - då det passar både barn, pappa OCH TS.

Man blir inye livegen bara för att man har en partner med barn. Inte heller måste det vara anti gen eller som du låter påskina. Precis som i kärnfamiljer så ser man till att hitta lösningar så att ALLA mår bra.
  • Anonym (nico)
    Brumma skrev 2014-12-06 19:07:14 följande:

Mm.. för det finns liksom inget mellanting...

Självklart har TS rätt att sova gott - utan barn om det är hennes önskan. HUR de löser det är däremot ngt de gemensamt får komma fram till - då det passar både barn, pappa OCH TS.

Man blir inye livegen bara för att man har en partner med barn. Inte heller måste det vara anti gen eller som du låter påskina. Precis som i kärnfamiljer så ser man till att hitta lösningar så att ALLA mår bra.

Precis. Måste bara säga vad trött jag blir på dessa enkelspåriga, födummande, fördömande, närmast hatiska inlägg. Allt för att någon ställer en fråga. Bra att du så tålmodigt orkar förklara.
  • Brumma
    Anonym (nico) skrev 2014-12-06 20:32:05 följande:

Precis. Måste bara säga vad trött jag blir på dessa enkelspåriga, födummande, fördömande, närmast hatiska inlägg. Allt för att någon ställer en fråga. Bra att du så tålmodigt orkar förklara.

Hehe - mitt tålamod har tagit slut såååååååå många gånger. ...

jag tillhör gruppen av bonusmammor som älskar sin bonus - men att jag gör det innebär inte att enbart hennes vilja "styr" i vår familj. Lika lite som våra gemensamma barn gör det... man kompromissar och hittar lösningar som alla kan vara nöjda med. Ibland står jag tillbaka, ibland min man och ibland ngt av barnen. Precis som i en kärnfamilj..

Blir så trött på vissa inlägg ibland. ..
Svar på tråden styvbarn