Inlägg från: Kakan71k |Visa alla inlägg
  • Kakan71k

Min Mamma låg för döden, gav dom för mycket morfin?

Kakan71k skrev 2015-01-09 14:37:10 följande:

Idag har jag fått en kopia på journalen över min Mammas sista dygn.

Jag har som sagt varit orolig att hon fick för mkt morfin och stesolid och därför dog i förtid.

Jag har läst allt som ni svarat och jag har också sökt själv på nätet om hur man bör dosera i palliativt skede.

Därför blev jag förtvivlad och mkt upprörd när jag läser i hennes journal att dom gett min Mamma 5 mg stesolid och 7,5 mg morfin skopolamin intravenöst.

Efter 1 1/2 tim gavs en ny dos och denna är samma som ovan.

Min mamma vägde 43 kilo.

Hjälp mig, vad ska jag göra?

Tack ska ni ha. Men jag förstår nu att hon fick alldeles för mycket morfin och att det gjorde att hon dog, kanske flera dagar före hon annars skulle ha gjort.

Aldrig hade jag kunnat tänka mig att dom skulle ge henne en lika stor dos andra gången! Dom tog ju livet av henne kan man säga så som det nu blev.
    Ni tycker alltså jag ska ha överseende med det?

Jag tycker deras handlande är förfärligt och förstår det inte. De rekommendationer av doser jag läser om på nätet är att halvera den första dosen, som jag dessutom tycker är för hög från början till en person som väger 43 kilo.
  • Kakan71k

Tack.Men det är ju det som är så hemskt,att hon berövades ett avsked och vi också!

Flera dagar, det är ju förfärligt!!

Hon var vid fullt medvetande hela den natten.Jag gick och lade mig när vaket kom in för jag förstod inte.

Det är ju ett brott att ge en person dödshjälp.

Hon vred sig inte i några smärtor, hon hyperventilerade.

• Kakan71k

Tack. Det var jag som ringde på beredskapssköterskan den natten.

Det gjorde jag vid två tillfällen och jag vet dom exakta klockslagen.

I journalen har dom skrivit in fel klockslag så det är 4 tim mellan doserna! Men detta är alltså lögn,det var 1 1/2 tim.

Jag kan bara se en anledning till att dom gjort detta och det är att dom vet att hon fått för mkt morfin med för kort intervall.

Detta har alltså ändrats i journalen i efterhand och det är olagligt!

Det enda vittne jag har på när det gavs morfin är att min moster satt och vakade före mig och hon vet att det inte gavs nåt då.

• Kakan71k
    Kakan71k skrev 2015-01-09 14:37:10 följande:

Idag har jag fått en kopia på journalen över min Mammas sista dygn.

Jag har som sagt varit orolig att hon fick för mkt morfin och stesolid och därför dog i förtid.

Jag har läst allt som ni svarat och jag har också sökt själv på nätet om hur man bör dosera i palliativt skede.

Därför blev jag förtvivlad och mkt upprörd när jag läser i hennes journal att dom gett min Mamma 5 mg stesolid och 7,5 mg morfin skopolamin intravenöst.

Efter 1 1/2 tim gavs en ny dos och denna är samma som ovan.

Min mamma vägde 43 kilo.

Hjälp mig, vad ska jag göra?

Min Mamma hade kanske flera dagar kvar att leva, hon verkade inte ha ont utan hyperventilerade, jag ville hjälpa henne och ringde därför bsk, när det inte var nån förändring 1 1/2 tim efter första injektionen ringde jag igen.
    Då sa bsk "hon ska få lite till"

LITE??!

Hon gav en ny lika hög dos med så kort intervall= dödlig dos!!

Varför gav hon inte en halv dos eller t om en fjärdedel till?
    Hon dödade min Mamma och fråntog oss alla de sista viktiga dagarna.

Är det ingen som tycker detta är helt oacceptabelt?

Jag vill poängtera att min Mamma inte vred sig i plågor och inte gnydde.
    Hon sökte tvärtom min blick mycket och såg pigg ut.

Ska jag som anhörig behöva veta exakt hur mkt morfin man får ge?
    Ska jag som anhörig vara sjukvårdsutbildad för att förhindra att sådant här händer, när det enda jag ville var att min Mamma skulle få det lättare att andas!

Inte att hon skulle få hjälp att dö.
  • Kakan71k

Haj och tack för ditt svar.Jag har frågat om varför det står fel tidsangivelser i journalen men får inget svar.

Jag har också bett (för flera veckor sedan) om ett möte med den beredskapssköterska som var i tjänst den natten.

Jag tyckte att den ordinarie ssk och ensvarig läkare också skulle vara med.

Men fick till svar att mötet inte skulle hjälpa mig i mitt sorgearbete(!)

• Kakan71k

Tack så mycket för era svar!

Jag har inte pratat med ssk på boendet i tfn, men vi har mailat mycket om detta.

Hon skrev i ett tidigt mail att min Mamma fått små doser morfin som inte på något sätt kan ha stängt av hennes andning.

Då frågade jag om det inbegrep den "dubbla" dosen hon fick sista natten, men det svarade hon sen inte på.

Jag läste en artikel om en man vars mor låg för döden och av läkaren gavs 20 mg morfin i en dos och att det var underförstått med både läkaren och sonen att den dosen skulle få hans mamma att somna in, vilket hon också gjorde.
    Dom var ok med det.

Men inget sånt var det tal om i min mors fall.Trots det fick hon alltså 15 mg morfin på en tidsrymd på 2 tim.
    Hon var mkt liten och späd.
    Om den ordinarie ssk ansett att inget fel begåtts- varför då ändra tidsangivelserna i journalen??!

Jag förstår att Mamma hade svårt som hyperventilerade.Det var därför jag ville hon skulle få nåt som lugnade andningen, hon kämpade och jag uppfattade inte att hon ville ge upp.Så det är för hennes OCH vår(barnens) skull som jag önskat att hon fått dö en naturlig död när hennes tid var kommen.

• Kakan71k

Och Ruter, jag förstår att det är väldigt individuellt med doser, men överallt står det att om den rekommenderade dosen inte har önskad effekt kan man efter en viss tid ge ytterligare, men då börja med halverad dos.Och särskilt står det att man ska vara försiktig med äldre och späda personer.

• Kakan71k

Tack Leanna.Jag förstår förloppet med din mamma.Det låter som att hon fick dö en naturlig död och utifrån hennes önskningar.

Min mamma hade inte kommit till dvala/medvetslöshet i sin döendeprocess,

därför känns det så fel att hon gavs två höga morfininjektioner så tätt inpå varann.

Morfinet följde så att säga inte hennes naturliga process.

Hon var klarvaken och såg inte ut att ha ont,

Andades mycket snabbt och rätt ytligt.

Jag anser att bsk medvetet gav min mor en sammanlagt dödlig dos morfin o stesolid.

Om det var slarv så är det lika hemskt,jag förstår inte hur man kan vara så vårdslös när man inte kan veta hur långt en döende människa har kvar.

• Kakan71k

Hej Ruter o tack.

Min Mamma hade bara fått 7,5 mg morfin med 5 mg stesolid vid några få tillfällen m 4 tim intervall under den vecka hon låg.

Det var beredskapssköterskan som gav doserna och inte den ordinarie,men jag misstänker att det är ordinarie ssk som ändrat i journalen i efterhand för attskydda bsk.

• Kakan71k

Tack. Nej hon fick 7,5 mg morfin och 5 mg stesolid först, och sen 1 1/2 tim senare lika mycket till.

• Kakan71k

Ja jag tror hon fick för medicin med tanke på den korta tiden mellan injektionerna.

TS, jag har skrivit till Inspektionen för vård och omsorg.

Jag vill anmäla den beredskspssköterska som var i tjänst den natten, INTE hela äldreboendet.Är det möjligt att göra så?

Någon som vet?

• Kakan71k

Tack för era svar!

Jag beklagar sorgen efter din Mamma,Anonym(Livet)! Tack så mycket för det fina svar du skrev till mig fyllt av så mycket insikt och omtanke<3.

Min Mamma var så levande och inte alls innesluten i sig själv den sista natten.

Hade jag inte ringt på bsk en ytterligare gång så hade hon fått sin döendeprocess så som den skulle varit, och det hade kanske inneburit något dygn till och det hade kanske varit viktigt för henne,och oss!

Det består av tre stora problem,

Att jag inte kunde stå ut o låta Mamma ha sin process efter att ha fått morfin o stesolid första gången.

Att bsk gav en lika hög dos så snabbt efter den första vilket gjorde att Mamma inte orkade kämpa mera.

Att jag gick och lade mig när vaket kom in-att jag inte förstod,jag förstår i efterhand att jag inte stod ut och är så ledsen för att jag inte kunde vara min Mammas stöd sista timmarna:(.

Ambulansliv, konsekvensen av att ha gett två lika höga morfindoser med så kort intervall blev att bsk förkortade livet för min Mamma.

Det är riktigt att jag anser detta och jag anser därför att bsk varit vårdslös med min Mammas liv.

Det är ett faktum att dom försökt sudda ut att morfinet givits med en intervall på 1 1/2 tim.

Istället har dom skrivit 4 tim.

Detta har berört mig oerhört illa och är absurt att dom påstår det eftersom det var jag som ringde på bsk båda gångerna och alltså är väl medveten om tidpunkterna.

• Kakan71k

Är det så? Vad jag förstår så är det för mkt att ge morfin(7,5 mg plus 5 mg stesolid) vid två tillfällen med endast 1 tim mellanrum om en människa har svår andnöd och endast väger 43 kilo?

En sammanlagt dödande dos.

• Kakan71k

Jag skulle gärna också vilja komma i kontakt med andra med liknande erfarenheter.

Alltså av andra som upplever att dom bär ansvaret för sin mammas eller pappas död.

Så som jag gör i och med att jag ringde på beredskapssköterskan en andra gång och sa till henne att jag inte tyckt den tidigare dosen hjälpt närmvärt.

Konsekvensen av mitt tanklösa handlande blev att min Mamma dog i förtid.

Jag skulle så gärna vilja veta hur ni hanterat era situationer för att kunna leva vidare med skulden?

Tack.

Skuld,sorg,för mycket morfin,mitt fel att Mamma dog.
  • Kakan71k

Ni som skrivit elaka saker här,ni beter er illa.

Jag vill inte ha något skadestånd, jag har velat ha en utredning på vad som hände min Mamma som jag älskade över allt annat.

Jag vill inte polisanmäla.Jag är förtvivlad!

Jag har velat ha ett möte med sjuksköterskan för att höra hur hon resonerade,men jag har bara mötts av tystnad från de som ytterst hade det medicinska ansvaret.

Jag vill be er som har så mkt agg att ni misstolkat det jag skrivit att inte skriva här då det gör mig mycket ledsen,

• Kakan71k

Du har rätt,tack.

Jag är så tacksam och rörd över alla er som tagit er tid att svara mig.

Det har betytt så mycket med era synpunkter,råd och stöd.TACK!!!<3

I slutändan handlar det om att jag måste handskas med min egen känsla av skuld.

Men det var som jag sista natten konstigt nog förnekade allt inklusive att hon kunde få för mkt morfin eller att hon nu skulle dö.

Den skulden att jag inte riktigt kunde där för henne varken känslomässigt eller fysiskt.

Tack ni skulle bara veta hur mkt era svar betytt.

• Kakan71k

Jag skulle vilja fråga dig, Anonym (Livet)..
    Du skriver att när din Mamma var döende så fick hon långt högre doser än min Mamma och att din Mamma vägde runt samma som min.

Hur ofta fick hon dom doserna morfin och stesolid, med vilka tidsintervaller?

Du skrev att din Mamma också hyperventilerade, dog hon i den typen av andning eller var hon i ett annat skede med andningen när hon dog?

Jag känner mig ensam i det här och skulle gärna vilja om du orkade svara.
    Tack<3

• Kakan71k

Ni som skrivit att ni haft mammor som fått långt högre dos morfin de sista dagarna än vad min mamma fick,

Hur ofta fick dom doserna?

Det som var fel i min Mammas fall tycker jag var att hon fick en lika hög dos 1 1/2 tim efter den första.

7,5 mg morfin o 5 mg stesolid vid båda tillfällena.

Menade inte ni att era mammor fick sådana doser var fjärde tim?

Svar på tråden Min Mamma låg för döden, gav dom för mycket morfin?