• Snäckan6666

Tonåring "bor" som en tillfällig nattgäst hos sin mamma

Varannan vecka bor min pojkväns 17-åring hos sin mamma sen flera år tillbaka från det dem gick isär.

Mamman bor i en tvåa.

Nyligen fick jag veta att 17-åringen då sover på en uppblåsbar madrass i vardagsrummet.

Är det verkligen okej? Överreagerar jag? Jag själv tror att det måste kännas hemskt att få bo som en nattgäst, utan en egen vrå varannan vecka, år ut och år in.

• Svar på tråden Tonåring "bor" som en tillfällig nattgäst hos sin mamma
  • Tow2Mater

Spelar roll? Han/hon är 17. Vill du mamman ska tvingas flytta till ett storre boende hon inte har råd med och barnet flyttar ut om ett år? Tror nog en 17-åring som vill bo hos sin mor kan komma overens med henne om det. Annars får han/hon väl bo hos din pojkvän på heltid eller hur!

• Snäckan6666

Jag är medveten om att (och det borde du, som svarade här ovan, med vara) :

*många barn/ungdomar vågar inte ha en rak & ärlig kommunikation med sina föräldrar. Kuvade.

*bostadsbrist råder i storstäder tex. Så förutsätt inte att ungdomar har möjlighet att flytta hemifrån tidigt

Det finns ett praktiskt och humant sätt som de flesta "trångbodda" tillämpar som kallas BÄDDSOFFA. Då kan man ge sitt enda barn ett eget rum. Så de känner sig välkomna och kanske tom älskade och viktiga. Tom den kanske viktigaste i sin mammas liv. :(

• det var värst

jag förstår inte riktigt vad TS är ute efter? 

Vill inte 17åringen sova på en madrass utan hellre i en soffa? 
    menar du att tonåringen inte vågat säga detta?

• Tow2Mater

Men köp mamman en bäddsoffa i julklapp då! Forslagsvis i en neutral färg så den passar till det mesta. Den kan levereras direkt till henne, problem solved.

• Snäckan6666

Jag menar så här: jag tycker ALLA barn ska få känna sig välkomna, och inte som en gäst, hos sina föräldrar.

Om jag som mamma bor tex i en tvåa så skulle sovrummet få vara mitt barns. Sen kan ju jag sova där veckan då barnet är hos pappan.

• fluu
    Snäckan6666 skrev 2014-12-06 14:53:59 följande:
    Jag menar så här: jag tycker ALLA barn ska få känna sig välkomna, och inte som en gäst, hos sina föräldrar.
    Om jag som mamma bor tex i en tvåa så skulle sovrummet få vara mitt barns. Sen kan ju jag sova där veckan då barnet är hos pappan.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Brumma

Om det är ok beror väl på om 17 åringen tycker det är ok... när jag var 17 hade jag tyckt det var självklart att min mamma, som bor i lägenheten på heltid, hade det enda rummet.. men det är ju bara jag :)

Känner sig tonåringen okej o bekväm med det kan jag inte förstå varför du skulle bli upprörd överhuvudtaget.. de KAN ju ha haft en kommunikation om det...

om tonåringen däremot känner sig som en gäst pga detta så hade jag löst det genom att skaffa en soffa som går att sova i och låtit tonåringen ta rummet vv och själv flyttat ut på soffan vv. Att mamman ALLTID skall sova på soffan känns ohållbart - iallafall om det andra rummet står tomt...

TS - vad säger tonåringen själv? Är tonåringen en person som har en öppen kommunikation med din mamma eller är det så att tonåringen inte skulle våga säga ifrån. Det är nämligen två helt olika scenarion..

• MEE83
    Snäckan6666 skrev 2014-12-03 18:58:50 följande:

Jag är medveten om att (och det borde du, som svarade här ovan, med vara) :

*många barn/ungdomar vågar inte ha en rak & ärlig kommunikation med sina föräldrar. Kuvade.

*bostadsbrist råder i storstäder tex. Så förutsätt inte att ungdomar har möjlighet att flytta hemifrån tidigt

Det finns ett praktiskt och humant sätt som de flesta "trångbodda" tillämpar som kallas BÄDDSOFFA. Då kan man ge sitt enda barn ett eget rum. Så de känner sig välkomna och kanske tom älskade och viktiga. Tom den kanske viktigaste i sin mammas liv. :(

Vi är egentligen ganska så privilegierade i Sverige, svenska ungdomar flyttar hemifrån tidigt om man kollar på internationella undersökningar.
    Share of young adults aged 18-34 living with their parents by age and sex
    Last update: 29-10-2014
    appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do&

När det kommer till trångboddhet så ligger Norge, Danmark, Österrike och Luxemburg bättre till, delar man boendeytan med antalet personer i hushållet så blir Sveriges snitt 44,34 m2, jämfört med Norge som toppar i Europa på 53m2.

Men visst, det finns trångbodda familjer, men lider inte din pojkväns ungdom någon nöd så tycker jag inte du behöver oroa dig.
  • Brumma

Fast man KAN känna sig Välkommen, älskad o efterlängtad även om man sover på en madrass.. det ligger liksom inte i det...
  • Brumma

Fast man KAN känna sig Välkommen, älskad o efterlängtad även om man sover på en madrass.. det ligger liksom inte i det...
  • Snäckan6666

Tack för era seriösa och tänkvärda svar. Jag är känslig och vill ju att xx ska ha det bra. Där jag/alla vuxna/mammor/pappor bor så har vi ju skåp, möbler och garderober med våra grejjer. Att då våra barn inte ens får ha något eget känns för mig så orättvist.

(Jag själv skulle sovit i barnets rum de veckor jag var själv)

• Brumma
    Snäckan6666 skrev 2014-12-06 16:31:31 följande:

Tack för era seriösa och tänkvärda svar. Jag är känslig och vill ju att xx ska ha det bra. Där jag/alla vuxna/mammor/pappor bor så har vi ju skåp, möbler och garderober med våra grejjer. Att då våra barn inte ens får ha något eget känns för mig så orättvist.

(Jag själv skulle sovit i barnets rum de veckor jag var själv)

Och då undrar jag återigen - finns det något som tyder på att tonåringen INTE har det bra hos mmm an?

Vad du och jag anser krävs är ju liksom inte universellt och OM det är så att tonåringen o mamman har en relation där de kan samtala om saker så är det väl ingen fara?
Svar på tråden Tonåring "bor" som en tillfällig nattgäst hos sin mamma