• Anonym (Förvirrad)

Sjukpenninggrundad fp

Hej. Har en hel rad funderingar kring denna djungel av olika svar från fk och alla dessa lagar.

Jag tar det från början.

Efter avslutade universitetsstudier på 3,5år började jag arbete 1, jobbade 75% och anställningen skulle varat i åtta månader. Under andra veckan av anställningen var jag tjänstledig för att göra en omtenta. Sedan jobbade jag i lite mer än sex månader= jobbade ihop en sgi om jag förstått det hela rätt. Jag avbröt anställning 1 tidigare än beräknat då jag fick en tillsvidaretjänst på heltid med bättre lön. Krukset blev tyvärr att det blev två vardagsglapp mellan anställningarna. Slutade anställning 1 en onsdag och började anställning 2 måndagen efter. Jag pratade med fk flera gånger innan glappet och de hövdade att jag inte behövde anmäla mig på af för dessa två dagar då jag omfattades av efterskyddstid. På min nya anställning kommer jag ha hunnit varit anställd i 7 månader innan beräknad förlossning. Jag bör då ha hunnit jobba upp min sgi om jag omfattas sv det här efterskyddet om jag förstått det rätt? Hur fungerar efterskyddet för sgi? Får jag tillgodoräkna anställning 1 när fk räknar om jag uppfyller 240 dagars villkoret eftersom de två glappdagarna ska vara skyddade? Eller gäller det inte för 240 dagarsvillkoret itan bara för sgin? Men den har jag ju liksom ingen nytta av ändå om jag inte kan få fp på sjukpenningnivå? Vad gäller? Fr jag lägga ihop mina anställningar så att jag uppfyller 240 dagar? Före, under och efter min studietid har jag haft en timanställning också, jobbade extra när jag pluggade + när jag jobbade 75%, kan den anställningen ge något skydd under dessa två glappdagarna? Jag jobbade inte på min timanställning just dessa dagar. Har fortfarande kvar timanställningen.

Hoppas på att kunna få hjälp. Har ringt och pratat ned fk flera gånger och de flesta säger att jag är skyddad. Men frågan är om jag uppfyller 240 dagars villkoret och kan få fp grundat på min inkomst?

• Svar på tråden Sjukpenninggrundad fp
  • Anonym (Förvirrad)

Ska förtydliga och skriva att anställning 1 pågick i 7 månader, och under andra veckan var jag alltså tjänstledig, vilket innebär att jag sedan sammanhängande jobbade över sex månader innan jag slutade den anställningen.

• Försäkringskassan

Hej!

För de första 180 dagarna med föräldrapenning finns ett särskilt kvalifikationskrav. Kravet är att man under minst 240 dagar i följd före barnets födelse eller beräknade tidpunkt för födelsen, har varit försäkrad för en sjukpenning och under hela tiden skulle haft rätt till sjukpenning som överstiger 180 kronor per dag.

Om du arbetade under minst 6 månader på anställning 1, utan avbrott, omfattas du av ett SGI-skydd under glappet innan du påbörjade anställning 2. Man kan lägga ihop olika anställningar för att uppfylla villkoret.

På Familjeliv kan vi dock inte lämna svar i enskilda ärenden. Du kan kontakta kundcenter på nytt. Vi kan då förmedla en kontakt med en handläggare som bedömer 240-dagarsvillkoret.

Hälsningar

Bo, handläggare

• Anonym (Förvirrad)

Okej men enligt av vad som går att se så uppfyller jag kravet för 240 dagar? Förstår att det inte går att lova något men om detta är all fakta som hag har lagt fram så birde ni ju vara behöriga att kunna hjälpa till att svara på frågan, hur er bedömning skulle vara, dock inte lova något. Men tycker ändå att jsg fick ett rakt svar från dig och det uppskattas :)

Jag har ringt kundcenter flera gånger och jsg upplever att de bara ges luddiga och otydliga svar, man får vända och bidra på varenda fråga för att få något svar. Det kommer aldrig förklarande svar automatiskt, ex om jag berättar om mitt fall så måste jag dra ur handläggaren vad som gäller för efterskyddstid ex. Jag har också mailat ett antal gånger och enbart fått svar på del av frågor, så min upplevelse är verkligen att det är svårt att få både hjälp och information från er myndighet.

• Anonym (Förvirrad)

Kan tillägga att jag nog är försäkrad för över 180/dag då jag på min 75% hade 18 000 i lön och nu på min heltid har jag 25 500. Så det är mest glappet, sgiskyddet och kravet på 240 dagar jag oroar mig för.

Har en fundering till.

Innan beräknad förlossning hinner jag som sagt vara anställd på jobb 2 i 7 månader. Men om jag vill gå hem, obetalt, ca 4 veckor innan beräknad förlossning, påverkas då min ersättning/ sgi? Började jobbet 1/9-14och funderar på att gå hem 27/2-15. Behöver jag jobba till 2/3-15 för att ha jobbat exakt 6 månader för att få min sgi baserad på den inkomst jag har nu?

• Anonym (Förvirrad)

Läser dessutom olika svar från olika handläggare! Vissa skriver att man måste jobbat heltid i minst 6 månader för att omfattas av sgi-skyddet. Som du ser jobbade jag 75% under anställning 1 som varade i sju månader. Omfattas jag då inte av sgi-skyddet helt plötsligt? Tycker det är oerhört frustrerande och konstigt att ni handläggare svarar så olika, ni har väl lagar och riktlinjer att gå efter? Sedan förstår jag att det görs en individuell prövning. Men vore mycket mindre förvirrande om man inte fick 10 olika svar på samma fråga. Jobbar själv på en myndighet så vet att det är rörigt men...

• Försäkringskassan

Hej!

I familjeliv kan vi endast ge generell information om föräldraförsäkring så långt det är möjligt.

Behöver du få ett beslut om din sjukpenninggrundande inkomst samt att du uppfyller 240 dagarsvillkoret behöver du skicka in dina uppgifter om nuvarande anställning samt på din tidigare anställning samt ett moderskapsintyg på beräknat datum. Efter det så kontaktar du vårt Kundcenter att du vill få beslut så skickar vi det vidare och du får besked ifrån beslutande handläggare.

Hälsningar

Asta, handläggare

• Anonym (Förvirrad)

Ja men även i ett generellt svar så lär man ju kunna göra en bedömning av den fakta som framkommit!

Nu gjorde ni sådär igen, läser inte igenom de frågor som skrivits, så jag upprepar mig och det går att ge generella svar på. Tar bara en fråga för annars verkar det bli för mycket för er. Ursäkta men man blir oerhört frustrerad när man varken får hjälp via nätet eller telefon. Specifika frågor går att ge allmänna svar på men sen går det aldrig att säga exakt utan att en utredning har gjorts. Det är för tidigt för mig att börja ansöka men som blivande förälder vill man kunna PLANERA!

Måste man ha jobbat heltid under minst 6 månader för att omfattas av efterskyddstiden för sgi? Ni handläggare skriver olika svar! Eller räcker det med att ha haft en anställning och jobbat under minst 6 månader för att omfattas av skyddet?

När jag själv läser lagen så tolkar jag det som att det inte finns något krav på att anställningen ska ha varit på heltid, men man utgår ju ändå ifrån att ni kan ert jobb.

• Försäkringskassan

Hej!

Jag ska försöka besvara dina frågor så gott jag kan.

Nej, man måste inte ha arbetat heltid för att omfattas av efterkyddstiden. Man måste däremot haft rätt till en SGI.

Grundregler:

Du får en SGI om din inkomst:

- uppgår till minst 24 procent av prisbasbeloppet,

- inkomsten ska kunna antas vara under minst sex månader i en följd, eller vara årligen

återkommande, och

- utgöra inkomst i pengar.

Om du då haft en anställning på minst sex månader  som du uppger, och haft rätt till en SGI utifrån de förutsättningarna enligt ovan så har du ett efterskydd. Du har ju uppgett att din inkomst var 18 000 kronor per månad så inkomsten överstiger prisbasbeloppet. Du får sedan en ny SGI eftersom du har en ny anställning på minst sex månader.

När det gäller frågan om föräldrapenning så finns det ju som sagt ett särskilt kvalifikationskrav för de första 180 dagarna om föräldrapenningen skall utbetalas enligt sjukpenningnivå. Kravet är att föräldern under minst 240 dagar i följd före barnets födelse, eller den beräknade tidpunkten för födelsen, har varit försäkrad för en sjukpenning och under hela tiden skulle haft rätt till sjukpenning som överstiger lägstanivån för föräldrapenning (240-dagarsvillkoret).

För att nu sammanfatta det hela utifrån de uppgifter du uppger:

Eftersom du har haft en anställning på minst sex månader då inkomsten överstiger 24 procent av basbeloppet så är du försäkrad för en SGI. Eftersom anställningen varade i mins sex månader så omfattas du även av efterskydd när anställningen upphör, vilket du har i tre månader.

Du påbörjar sedan en ny anställning inom tre månader som varar i minst sex månader och även den överstiger 24% av basbeloppet. Du får då en ny SGI. I denna situation är du försäkrad hela vägen sedan du påbörjade anställning nr 1.

När vi sedan utreder 240 dagarsvillkoret räcker det inte med att du har varit försäkrad för en SGI utan inkomsten måste överstiga 82 100 kronor vilket den gör i ditt fall eftersom din inkomst var 18 000 kronor per månad.

Utifrån de uppgifter du har lämnat här så omfattas du av en SGI och även 240 dagarsvillkoret. Vi kan ju tyvärr inte på ett socialt forum bekräfta att så här blir det eftersom vi måste starta upp en utredning och fatta beslut. Vi kan bara informera om vilka regler som gäller och försöka svara utifrån de uppgifter du lämnar.

Jag hoppas att du är nöjd med svaret och har fått den information du behöver. Finns det frågetecken är du självklart välkommen att kontakta oss på kundcenter på telefon 0771-524 524.

Hälsningar

Linda, handläggare

• Anonym (Förvirrad)

Tack snälla du för ett utförligt och bra svar på mina funderingar!!

Förstår självklart att inget är ristat i sten förren en utredning är gjord och ett beslut hat fattats men det är bra att veta hur ni tänker då reglerna är svåra att få grepp om.

Tack igen!!

Svar på tråden Sjukpenninggrundad fp