Sjukpenninggrundad fp
Hej. Har en hel rad funderingar kring denna djungel av olika svar från fk och alla dessa lagar.
Jag tar det från början.
Efter avslutade universitetsstudier på 3,5år började jag arbete 1, jobbade 75% och anställningen skulle varat i åtta månader. Under andra veckan av anställningen var jag tjänstledig för att göra en omtenta. Sedan jobbade jag i lite mer än sex månader= jobbade ihop en sgi om jag förstått det hela rätt. Jag avbröt anställning 1 tidigare än beräknat då jag fick en tillsvidaretjänst på heltid med bättre lön. Krukset blev tyvärr att det blev två vardagsglapp mellan anställningarna. Slutade anställning 1 en onsdag och började anställning 2 måndagen efter. Jag pratade med fk flera gånger innan glappet och de hövdade att jag inte behövde anmäla mig på af för dessa två dagar då jag omfattades av efterskyddstid. På min nya anställning kommer jag ha hunnit varit anställd i 7 månader innan beräknad förlossning. Jag bör då ha hunnit jobba upp min sgi om jag omfattas sv det här efterskyddet om jag förstått det rätt? Hur fungerar efterskyddet för sgi? Får jag tillgodoräkna anställning 1 när fk räknar om jag uppfyller 240 dagars villkoret eftersom de två glappdagarna ska vara skyddade? Eller gäller det inte för 240 dagarsvillkoret itan bara för sgin? Men den har jag ju liksom ingen nytta av ändå om jag inte kan få fp på sjukpenningnivå? Vad gäller? Fr jag lägga ihop mina anställningar så att jag uppfyller 240 dagar? Före, under och efter min studietid har jag haft en timanställning också, jobbade extra när jag pluggade + när jag jobbade 75%, kan den anställningen ge något skydd under dessa två glappdagarna? Jag jobbade inte på min timanställning just dessa dagar. Har fortfarande kvar timanställningen.
Hoppas på att kunna få hjälp. Har ringt och pratat ned fk flera gånger och de flesta säger att jag är skyddad. Men frågan är om jag uppfyller 240 dagars villkoret och kan få fp grundat på min inkomst?