• superelin

NAkenhet mellan syskon och förälder/barn - hur gör ni?

Jag som själv aldrig ar haft syskon undrar hur syskon(tjejer/killar) förhåller sig till varandra i hemmet när det gäller nakenhet. Frågeställningen kan både handla om nakenhet mellan föräldrar och barn, samt mellan syskon.

Det första är egentligen det här mellan bror och syster. Hur gör ni/gjorde i din familj? När slutade syskonen av motsatt kön visa sig nakna för varandra, i vilken ålder? Eller har de inte slutat? Gjorde ni som föräldrar något för att få de att sluta vara nakna inför varandra eller kom det naturligt?

Det andra är nakenhet mellan föräldrar och barn. Vid vilken ålder slutade din dotter/son vara naken inför dig? Eller i vilken ålder slutade du vara naken inför din mamma/pappa av motsatt kön? Om du/hen inte har slutat, berätta gärna då om er inställning till nakenhet.

• Svar på tråden NAkenhet mellan syskon och förälder/barn - hur gör ni?
  • Dixie

Mina barn är 9 (pojke) och 7 (flicka) än visar de sig nakna för varandra och för föräldrar, jag tänker att när de känner sig obekväma med detta så slutar de, kommer inte att göra en stor sak av det.

• Brumma

Vi har en ganska öppen syn på nakenhet. . Vi sover nakna, badar med barnen, går nakna till o från bad/toalett.. vi bastar även hela familjen.

Min bonus slutade väl springa naken när hon var runt tio kanske.. ungefär i samma veva började vi använder da morgonrock när hon var hemma. Hon säger dock att hon inte har några problem om vi går nakna till toan ;) Vi bastar fortfarande ihop.

De små (det skiljer ca 12 år mellan ) springer ju fortfarande nakna. Femåringen vill dock skyla sig för alla som inte är familj (vilket har kommit av sig själv och känns sunt).

Jag tror på att avdramatisera nakenhet och lära barnen att nakenhet är naturligt och inte ngt "fult" eller ngt att skämmas för. Naturligtvis lär vi dem också att respektera sin egen och andras kroppar. Jag tror att man förlorar ganska mkt på att lära barnen att kroppen skall döljas - öppenheten om nakenhet försvinner och därmed riskerar man även att öppenheten att PRATA om kroppen och nakenhet försvinner - och jag vill att mina barn skall våga berätta om ngt är fel.

Inför mina föräldrar vet jag inte riktigt när jag slutade vara naken

Jag har inga minnen av att varken mamma eller pappa gick nanakna hemma. Jag växte upp med en känsla av att jag behövde dölja min kropp och det tror jag spelade in när jag inte vågade ta upp att jag blev utnyttjad av en äldre släkting.

• nagev

I min familj var det heller aldrig några problem Brorsan var 2 år äldre än mej men vi var nakna ihop o med mamma så länge jag kan minnas iaf.Varför ska man skämmas för hur man är skapt?

• cosinus

Mina två äldsta är 10 och 8 år (tjej och kille) och de visar sig nakna ff för varandra. De lär väl bli blyga och skyla sig så småningom.

Vi vuxna skyler oss inte och jag vet inte om jag tänkt sluta heller. Min egen pappa kan jag ff se naken ibland på somrarna och vi badar ihop i sjön och det är ingen stor sak. Vi har alltid badat nakna sommartid.

Vi har väl eg bara haft som regel att man bara får pilla på sig själv, pillar man tvättar man händerna efteråt och ska man typ sätta sig i soffan efter man tagit bort badlakanet kan man ju hämta kalsonger/trosor först.

• fluu

Nu har jag inga syskon, men har levt nära med kusiner. Vi badade näck tillsammans sista gången i tonåren(vi är en kille och två tjejer). Eftersom vi är familj och "könlösa" inför varandra. Jag hade nog inte haft något problem att näcka inför min killkusin(eller tjejkusin) idag heller.
    Jag slutade vilja visa nakenhet inför min pappa när jag var i tolvårsåldern. Men det var egentligen för att vi inte har någon nära relation och på den tiden var den ganska urusel. Mamma skulle jag lätt kunna näcka inför även idag.
    Hade inte heller blivit chockad av att se vare sig mamma eller pappa näck än idag.
    Jag växte upp med att nakenhet och kroppen var någon naturligt som bara fanns där, inget att reflektera över. Inga skamkänslor förmedlades lyckligtvis. Det är jag väldigt glad och tacksam för.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Nu när jag har barn själv så kör vi likadant här. Ingen skyler sig och vi duschar och badar tillsammans. Skulle jag märka att dottern inte vill så tar vi såklart hänsyn till det dock.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Justin
    superelin skrev 2014-12-02 19:22:38 följande:

Jag som själv aldrig ar haft syskon undrar hur syskon(tjejer/killar) förhåller sig till varandra i hemmet när det gäller nakenhet. Frågeställningen kan både handla om nakenhet mellan föräldrar och barn, samt mellan syskon.

Det första är egentligen det här mellan bror och syster. Hur gör ni/gjorde i din familj? När slutade syskonen av motsatt kön visa sig nakna för varandra, i vilken ålder? Eller har de inte slutat? Gjorde ni som föräldrar något för att få de att sluta vara nakna inför varandra eller kom det naturligt?

Det andra är nakenhet mellan föräldrar och barn. Vid vilken ålder slutade din dotter/son vara naken inför dig? Eller i vilken ålder slutade du vara naken inför din mamma/pappa av motsatt kön? Om du/hen inte har slutat, berätta gärna då om er inställning till nakenhet.

Sluta med nakenhet mellan syskon av motsatt kön och förälder barn av motsatt kön vid 8-9 års ålder, då sexualiserar de inte saken.
Svar på tråden NAkenhet mellan syskon och förälder/barn - hur gör ni?