• Brumma

NAkenhet mellan syskon och förälder/barn - hur gör ni?

Vi har en ganska öppen syn på nakenhet. . Vi sover nakna, badar med barnen, går nakna till o från bad/toalett.. vi bastar även hela familjen.

Min bonus slutade väl springa naken när hon var runt tio kanske.. ungefär i samma veva började vi använder da morgonrock när hon var hemma. Hon säger dock att hon inte har några problem om vi går nakna till toan ;) Vi bastar fortfarande ihop.

De små (det skiljer ca 12 år mellan ) springer ju fortfarande nakna. Femåringen vill dock skyla sig för alla som inte är familj (vilket har kommit av sig själv och känns sunt).

Jag tror på att avdramatisera nakenhet och lära barnen att nakenhet är naturligt och inte ngt "fult" eller ngt att skämmas för. Naturligtvis lär vi dem också att respektera sin egen och andras kroppar. Jag tror att man förlorar ganska mkt på att lära barnen att kroppen skall döljas - öppenheten om nakenhet försvinner och därmed riskerar man även att öppenheten att PRATA om kroppen och nakenhet försvinner - och jag vill att mina barn skall våga berätta om ngt är fel.

Inför mina föräldrar vet jag inte riktigt när jag slutade vara naken

Jag har inga minnen av att varken mamma eller pappa gick nanakna hemma. Jag växte upp med en känsla av att jag behövde dölja min kropp och det tror jag spelade in när jag inte vågade ta upp att jag blev utnyttjad av en äldre släkting.

Svar på tråden NAkenhet mellan syskon och förälder/barn - hur gör ni?