Inlägg från: lindalicious |Visa alla inlägg
  • lindalicious

Jag är fan rädd för killar!

Jag förstår varför du är innerligt trött på det.

Det är förjäkligt att många män tycker sig ha rätt att uttrycka sig hur fan dom vill eller friheter att tafsa och kränka en annan människa på det sättet.

Du har all rätt att känna som du gör, det är inte ett accepterat beteende eller något en människa ska behöva stå ut med. Komplimanger visst, men att inte ta ett nej eller inte sluta tjata. Det är fan inte okej!

Jag blir så förbannad på sånthär att jag knappt kan skriva vettigt. Återkommer.

Don't get mad, get even.
  • lindalicious
    Anonym (Är det svenskar) skrev 2014-12-03 14:20:53 följande:

Är dom killarna svenskar? Tycker det är ofattbart att en svensk skulle börja bete sig på det där sättet, har nog knappt aldrig pratat med någon förut när jag varit ute, förutom äldre personer eller någon som är vilse och vill veta vilken väg de ska gå, eller frågar om buss eller tåg.

Jag visste att det skulle komma nåt iq-befriat inlägg om antingen klädval eller etnicitet.

Gungar din värld om jag berättar att jag blev våldtagen, av en svensk. Rånad och tafsad på, av en annan svensk. Och "räddad" av en iranier. Det är ju OFATTBART i din värld.

Och dessutom i byxor och jacka. Men jävlar om jag haft kjol på mig, då hade jag fått skylla mig själv eller vad säger du "Anonym klädval!". Usch för åsikter som era.

Tummen upp för ett par av männen i tråden som skrivit och alla vettiga kvinnor.
    Don't get mad, get even.
  • lindalicious
    Anonym (Är det svenskar) skrev 2014-12-03 18:18:41 följande:

Man blir ju inte våldtagen på bussen runt annat folk, så det är ju en helt annan situation.

Det är väldigt konstigt att en svensk som är uppvuxet svensk skulle bete sig så socialt stört att börja prata med någon annan som den inte känner på tex buss.

Tafsad kan jag förstå, för det kan göras is smyg, men att börja öppet ofreda någon är ju väldigt konstigt.

Har du levt under en sten? Är det mer okej eller mer troligt att det är svenska killar bara för att det görs i smyg? I din värld tafsar invandrare öppet, men det är otänkbart att en svensk gör det öppet. Om en svensk däremot gör det i smyg är det inte längre ofattbart för så är svenskar?

Och nej, varken våldtäkten eller tafsandes var i "smyg". Den ena gången hände på krogen och den andra utanför en skola. Av svenskar. Men det är ju helt ofattbart så det hände säkert inte.
    Don't get mad, get even.
  • lindalicious
    Anonym (Är det svenskar) skrev 2014-12-03 19:09:05 följande:

Hur blir man våldtagen på ett offentligt område bland folk?

Ja, om något görs i smyg eller privat så är det självklart att det kan vara en svensk också. Svensk kultur är bara att undvika offentlig uppmärksamhet, att börja tjafsa öppet med någon som man inte känner är helt emot den kulturen. Medans invadrare inte fattar att du inte pratar med främlingar på bussen, eller på busshållplatsen.

Du, nu var det ju inte att bli normalt pratad med om väder och vind där den andra inbjuder till samtal genom att vara trevlig tillbaks som var så hemskt. Och vadå "fattar att man inte gör så"?! Vad fruktansvärt att bli tilltalad!

Det är inte att vissa människor från andra kulturer kan vara mer öppna i sitt sätt och snacka utan att ni är vänner vi pratar om, utan män som TAFSAR och inte kan ta ett nej. Finns en viss skillnad där vet du.

Du lär väl förstå att det finns både utländska och svenska män som gör så?! Att det finns vissa män (o kvinnor) som är helt gränslösa och utan respekt oavsett etnicitet?! Jag blir helt matt av ditt synsätt.

Ja kan du verkligen inte förstå hur tjejer kan bli våldtagna trots att det finns folk omkring så har du ju något att fundera på ikväll iallafall. Nej just ja, det är ju ofattbart.
    Don't get mad, get even.
  • lindalicious
    Anonym (Är det svenskar) skrev 2014-12-03 21:06:05 följande:

Nej, jag fick inget svar. Eftersom den här våldtäkten va på ett offentligt område, på en skola, inte på någon festival.

Haha du är ju otrolig. Bara för att DU inte kan föreställa dig det betyder inte att jag och alla andra som blivit utsatta för det ljuger.

Precis som "SpanskaFlugan" skriver så lär du väl kunna läsa statistik?

Eller är det statistik på EXAKT bussar och caféer du vill läsa eller varför gäller plötsligt inte tex festival som offentligt för dig?

Jag vet inte varför du vill veta HUR våldtäkten skedde, räcker det inte med ATT den gjorde det?

Jag skulle inte sitta på familjeliv och beskriva vad som hänt mig, speciellt när jag inte är anonym. Det hände inte i skolan utan utanför skolan, på gården. Jag var långt över skolålder. Men hur det skedde osv har inte att göra med nånting i tråden. Och framförallt har inte du med det att göra.

Men visst, det blir ju en givande diskussion när du kan säga "du ljuger" så fort något inte passar in i din världsbild. Ja, ironi alltså.
    Don't get mad, get even.
  • lindalicious
    Anonym (Är det svenskar) skrev 2014-12-04 03:10:03 följande:

Förmodligen så skedde aldrig någon våldtäkt, och du har en förvrängd bild av vad en våldtäkt innebär, eller så va det inte bland folk.

Varför festivlar inte räknas är för att det är i princip självförvållat, det är som att hoppa in i en björn bur på zoo och sen klaga på att säkerheten på zoon är för dålig.

Lite ansvar över vad man gör bör man ändå ta. Om du är tex invandrare så borde du inte heller gå till något ny-nazistiskt möte.

Lite ansvar får man ändå ta själv, vi är väl ändå inte barn? Man får anpassa sig efter hur världen är, inte gnälla på att världen ska anpassa dig. Om du inte vill vara runt storstadsfolk så får du väl istället flytta till en liten stad. Men antar att det absolut inte går för sig, för då är det ju du som måste göra något.

Har du lässvårigheter? Det hände inte på en festival.

Kvinnor ska inte gå på festival eller andra ställen liknande för då får man skylla sig själv om man blir våldtagen. Hahaha vilket underbart synsätt! Så dumt att klockorna stannar.

Vad får dig att tro att jag bor i en storstad? Det bor 25 000 här, en stad i Dalarna. Haha fan fick du storstad ifrån?! Jag har heller inget emot att vara runt storstadsfolk, hur vrängde du till det? Slippa göra något? Jag älskar att göra saker och har eget företag, är engagerad politiskt, jobbar ideellt, fotar och massa andra intressen. Vad får du allt ifrån?

Du är lite... borta? Läser saker som aldrig stått.

Njae nu är det ju inte JAG som bestämmer vad hans övergrepp kallad, men han blev dömd för just "grov våldtäkt" och har suttit inne 1,5 år med ett halvår kvar och det är ganska lång tid att bli dömd för våldtäkt i Sverige. Men hela rättssalen kanske också har en fel bild av vad våldtäkt är då haha. Tur att inte DU bestämmer i detta land.

Du är ju mardrömmen att träffa för utsatta tjejer. En sån som lägger skulden på tjejen med vad hon klädde sig, att det är hennes fel. Mardrömmen för invandrare också med dina sjuka åsikter och synsätt.

Du kanske borde testa att stå på utsatta kvinnors sida istället för att försvara det som är fel? Men det är klart, händer det inte exakt som i din bok så ligger ju skulden hos offret.

Du lever kvar på stenåldern. Jag hoppas vid Gud att du slipper utsättas för övergrepp någongång för du skulle gå med så mycket självhat efteråt och tro att det var ditt eget fel.
    Don't get mad, get even.
  • lindalicious
    SpanskaFlugan skrev 2014-12-04 10:32:05 följande:

Våldtäkt handlar inte om att kvinnan är vacker eller inte. Det handlar om makt, inte sex eller lust. Tror ni de sjuka män som våldtar 80-åriga tanter gör det för att de tänder på rynkiga äldre damer? Allt handlar om makt, att utöva makt och utnyttja och förnedra en annan människa. Sex har inget med saken att göra, att köra kuken i fittan med våld är bara vapnet.

Exakt så. Det är bara ett sätt att utöva sin makt på och förnedra.

Många människor tror att det bara är några sjuka individer i samhället som våldtar och då oftast genom överfallsvåldtäkt. Det är bara en liten del!

Det finns så många helt "vanliga" män därute som utövar makt och våldtar sin partner varje dag eller begår övergrepp. OCH det finns överfallsvåldtäkter. Och våldtäkter i offentliga lokaler. Eller inom hemmet, eller skolan, eller jobbet, osv osv. Det är lika fruktansvärt oavsett HUR det händer och det är ALDRIG offrets fel eller på offrets ansvar att se till att det inte händer. Män är inte djur utan tankeförmåga som bara går på rovdjursinstinkt. Det handlar om makt och förnedring.

Åsikter som du "Anonym (är det svenskar?)" uttrycker gör mig mörkrädd. Som vill skuldbelägga kvinnor som tex går på festival istället för att hålla sina medsystrar om ryggen som blir utsatta oavsett hur/var det hände.

Skuld och skamkänslor finns ALLTID med i bilden efter ett övergrepp. Att då en annan kvinna (dessutom) ifrågasätter, skuldbelägger eller helt enkelt säger "du ljuger" och nästintill ursäktar våldtäkt för "man måste ta ansvar själv", det gör mig fan ledsen och förbannad att se. Inte för min egen skull, jag har lämnat händelsen bakom mig, men för andra som varit eller kommer att vara i samma sits. Åsikter som dina kan vara förödande för en tjej som nyss gått igenom ett övergrepp.

Neej "Anonym (är det svenskar?)" man ska inte behöva skylla sig själv eller ta ansvar för hur en annan individ handlar, oavsett om man går halvnaken på en festival. Det är ALLTID på utövarens ansvar, och det är ALDRIG kvinnans fel att en man begår övergrepp oavsett om det handlar om våldtäkt eller att inte ta ett nej, att tafsa, eller på annat sätt bete sig kränkande. Aldrig tjejens fel. Punkt.
    Don't get mad, get even.
  • lindalicious
    Anonym (Är det svenskar) skrev 2014-12-04 17:13:23 följande:

Är du feminist? Då är det absolut inte synd vad som hände.

Jag är inte en person som skulle gå med självhat, det vore bara dumt, vet faktiskt inte hur påverkad jag skulle bli av ett övergrepp, beror nog mest på hur pass grov den är och om det blir några permanenta skador.

Är det inte synd att jag blev våldtagen om jag är feminist? Vad menar du?!

För övrigt så är det inte i feminismen jag är engagerad politiskt, men självklart är jag feminist.
    Don't get mad, get even.
Svar på tråden Jag är fan rädd för killar!