• Anonym (Tjej)

Jag är fan rädd för killar!

Hej!

Jag är så jävla trött på detta! Jag hatar det! Jag får aldrig vara ifred från killar, jag är helt seriös och jag är säker på att många tjejer känner igen sig i detta.

Jag har inte tagit det på så stort allvar innan. För det har alltid varit såhär för mig - Går jag till affären är det någon som frågar vad jag ska äta ikväll och vill gäääärna bjuda hem mig. På bussen så har killar satt sig bredvid så jag inte kunnat gå av. Har blivit förföljd. Hatar att gå förbi killar i gäng då dom oftast ropar och visslar. En kille på spårvagnen kom fram och LUKTADE på mig en gång och sa riktigt äckliga saker. Är så trött på att gå framför killar och höra alla saker som dom skulle vilja göra med mig. Vet inte hur många gånger jag har fått frågan - ''Kan jag få ditt nummer?'' Och hur många gånger jag fått säga nej, man får liksom säga det 5 gånger innan dom fattar. Har fått frågor om jag vill gå hem och knulla med dom, dom kan tillochmed betala och har visat mig pengar. 

Igår fick jag liksom nog. Var påväg hem från jobbet. Gick som vanligt på bussen och sätter mig. Märker ganska snart att en kille som försöker få kontakt med mig, vilket jag inte är intresserad av. Han kommer tillslut fram till mig och vi pratar allmänt och tillslut frågar han efter mitt nr och jag svarar snällt att jag har pojkvän, det kör jag alltid med. Han tjatar och tjatar och jag svarar att jag vill inte ge ut mitt nr. Han börjar då säga massa komplimanger som sedan blir värre. Jag har hela tiden huvudet mot fönstret då jag tycker han är sjukt jobbig och vill inte se honom. Tar mod till mig och ber honom flytta sig för jag ska av, vilket han knappt gör, så jag får liksom klämma mig förbi honom och då reser han sig upp också så att han står precis bakom mig och trycker sig mot mig, han tar även på min rumpa och lår. Knuffar bort honom och försöker komma loss och börjar skrika. Finns även en till kille på bussen och han springer fram och hjälper mig. Dom börjar slåss på bussen och bussen stannar tillslut och polisen kommer och hämtar denna killen. Killen som hjälpte mig följer mig även hem då vi bodde på samma gata. Vet inte vad som hade hänt om han inte hjälpt mig!

Jag är så jävla rädd för killar! Det är jag, jag kan inte hjälpa det. Blir ofta kalla bitch då jag ofta är kylig och ibland svarar jag inte ens när en jobbig kille kommer fram, jag vill inte följa med hem! Jag vill inte ge ut mitt nummer! Jag vill inte ta någon öl.

Jag säger ifrån på skarpen men dom flesta skiter fullständigt i detta och följer gärna efter. Och vad fan ska jag göra mot en kille som är dubbelt så stor? Jag är tillochmed rädd för att säga till ibland. Mina tjejkompisar upplever inte det lika mycket som jag, mer att det är lite jobbigt men kan ändå vara kul. Det är inte det minsta kul för mig! Mina kompisar säger att det är för att jag ser bra ut och är alltid uppklädd. Jag gillar smink och kläder men snälla, kan man inte kontrollera sig för att man ser någon som ser bra ut..?

Man får mer än gärna prata med mig och jag säger inte att killar som visar intresse är dumma i huvudet men när det går så jävla långt. Vad ska jag göra? Jag är så jävla trött på detta!! Finns jättefina killar och jag vet att alla inte håller på såhär. Som killen som hjälpte mig! Men detta händer mig VARJE DAG som jag går utanför min dörr och jag orkar fan inte, det är äckligt!

• Svar på tråden Jag är fan rädd för killar!
  • glutten
    Johan75 skrev 2014-12-04 16:29:44 följande:
    Fast det räcker ju inte med "inte alla män beter sig såhär". Det krävs också att de män som inte beter sig på det här viset ställer sig upp och visar att de som gör fel får reda på att de gör just fel. 

Det är den här tystnaden och förnekandet som legitimerar detta för de fåtal arslen som inte har vett att bete sig. "Det måste vara utlänningar", "de finns inte i Västernorrland". 
    Behold, i come as a thief.
    Håller helt med! Läste för övrigt för snabbt förut, trodde du var (va?) eller hur det nu var. Så ursäkta att jag skrev "Hej Johan".
  • Anonym (Jag med)
    CarinaL26 skrev 2014-12-04 17:21:02 följande:

Seriöst?

JA FAKTISKT!

SÅNT KAN HÄNDA NÄR MAN BLIR RIKTIGT RÄDD OCH JAG ÄR SÅ RÄDD FÖR MÄN NÄR JAG MÖTER DEM ENSAM!!
  • Anonym (Tjej)
    Anonym (:/) skrev 2014-12-04 17:23:25 följande:
    Jag vet precis vad du menar och hur du känner dig, det är fruktansvärt och de håller på jämt och ständigt
    Senaste året har jag börjat klä ner mig och gömma mig i stora tröjor och jackor och får vara "mer ifred nu" än tidigare, men det är fortfarande många som jävlas med mig. Tyvärr så är det oftast män med utländskt ursprung även om det mycket sällan även händer med svenska män men det är tydligt något form av kulturkrock.

Jag vet inte riktigt vad man ska göra och folk verkar inte fatta varför man går runt och ser sur ut eftersom igen verkar förstå problemet. Mina tjejkompisar har inte detta problemet heller så dom vet inte vad jag pratar om och tycker att "äsch det är väl ingen fara de är ju bara intresserade". Jag kanske se ut som ett lätt byte eller något, inte fan vet jag men alla förtjänar en rejäl pungspark.

Främmande män tar tag i mig när jag är ute och shoppar i ett vanligt köpcentrum, de blockerar mg på bussen, de sitter bakom mig på spårvagnen och berättar för sin kompis vad de skulle göra med mig om de fick tag i mig när jag är ensam, de pillar mig i håret, de smeker mig längs ryggen, de omfamnar mig, de försöker kyssa mig på kinden...detta är män som jag inte visat något intresse av alls som jag aldrig träffat tidigare.

På krogen är en helt annan sak och där finns dessutom ordningsvakter som är väldigt behjälpliga.
    Exakt såhär är det för mig, känner igen mig i allt. Mina vänner förstår inte heller riktigt problemet. Dom upplever det som lite småkul och kan säga att ''Men han tycker ju att du är snygg!'' Nej, han ser mig som ett jävla sexobjekt. För mig händer detta dagligen och dom förstår inte hur jobbigt det är. Fine om det händer när man är med vännerna men en helt annan sak när man är själv och ett killgäng kommer fram. Vad ska jag göra då liksom? Le och låtsats tycka det är okej för annars kanske dom slår ner mig..

Sjukt att man ska behöva gömma sig bakom kläder för att bli lämnad ifred. Jag bär fortfarande smink och de kläder jag gillar men jag tänker mig väldigt mycket för..

Som du säger, krogen är en annan sak. Dit går jag aldrig själv och det finns vakter man kan säga till. Jag kan ju även välja att avstå från krogen, men det går ju inte direkt att göra annars. Ska jag låta bli att gå ut då liksom. 
  • Johan75

Vet inte om jag skulle kalla tråden för ett uppvaknande då jag förstått att det är på det här viset, men ett omskakande har den gett i alla fall när det framgår hur illa många mår av detta. Tyvärr så förstärks ju bilden av vad vissa faktiskt skriver här inne. Det ursäktas, skylls ifrån, blundas och skuldförskjuts. 

Vet däremot inte om jag har någon bra lösning. Det gäller väl att alla vi som tycker detta är fel är snabba och tydliga med att reagera när något händer. Men hur kommer vi dit? 

Nu springer min lilla dotter omkring och härjar med ett lucialjus i ena handen handen och en legohund i den andra och ropar "vov, vov". Än så länge så gillar hon män, men hon ska växa upp i det här samhället under många år - så vete tusan vad hon känner när hon är vuxen? Jag kommer inte alltid att kunna skydda henne från detta beteende. Det jag kan göra är väl att lära henne att inte acceptera detta och att själv föregå med gott exempel och säga ifrån när jag ser något. 

TS - jag beklagar det som vissa av mina medmän gör mot dig och andra. Däremot ska du veta att jag tycker du är stark som i alla fall fortsätter förstå att beteendet är fel och inget du accepterar. Skulle du inte vara så här stark så skulle du säkert börja anklaga dig själv, acceptera beteendet och anse att detta ligger på kvinnornas ansvar (som vissa andra i tråden). Jag hoppas du (och ni övriga) orkar fortsätta att stå på er. 

Behold, i come as a thief.
  • Smecker
    Anonym (va?) skrev 2014-12-04 16:35:32 följande:

Men tänk om det är så enkelt att det är "utlänningar" som är värst när det gäller att vara respektlösa mot svenska tjejer/kvinnor? Utifrån vad mina unga söta döttrar berättat för mig så har det varit så för dem. Invandrarkillar som ropar efter dom på bussen "vart ska do, folja mä mäj" etc. Bara trams och utöver det så är norrlands-killarna reko grabbar.

Som tidigare nämnts, prova att stå i dörren en fredag eller lördag kväll i någon större stad, så får vi se vad du tycker om svenska killar och hur de pratar om och beter sig mot kvinnor.
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Smecker
    Gathenhielm skrev 2014-12-04 16:49:33 följande:

Jag hade gjort, och har gjort, likadant. Jag säger inte att TS ljuger, men jag har helt enkelt inte upplevt att ofredanden är så vanliga, och då är jag ändå också från Götet.

Jag tror helt enkelt att vi inte upplever och ser samma sak som kvinnor. Ungefär som att du går bredvid en polis längs en gågata i centrum, ni kommer se och lägga märke till helt olika saker utifrån er bakgrund och erfarenhet.
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Anonym (småbarnsmamma)

Gud vad jag känner igen det här från när jag var yngre, särkilt i tonåren. Jag var som tur var inte så snygg som jag misstänker TS är att jag blev trakasserad på daglig basis. Men visst hände det många gånger. Jag gillade verkligen inte att gå ensam på stan och jag minns känslan av utsatthet. Rädslan när man själv möter ett gäng killar och ser att det tittar på en. Vad kommer de göra? Vad kommer de säga? Jag lärde mig snabbt hur viktigt det var att vara artig oavsett hur ovälkommet ett närmande var annars verkade många män/killar tycka att det var rättfärdigat att säga vad som helt till en eller brusa upp och skrämmas. Var de fulla så var de ännu värre, så klart.
    De äldre männen som raggade på en som tonåring hade andra strategier och var mer slibbiga och verkade mest förutsätta att man skulle bli smickrad av att en drängfull 40-årig gubbe ger äckliga "komplimanger".
    Jag har blivit kallad hora ett antal gånger, alla på grund av att jag avvisat en man.
    Jag njuter i fulla drag av att ha passerat 30, ha växt till mig och fått mer skinn på näsan och av att som trött, sliten och plufsig småbarnsmamma inte existera i de här männens värld längre. Inte för att jag känner mig trygg, jag har ju lärt mig vilka typer det finns, men det händer sällan nu mer att någon gör närmanden.
    Jag kan ju tillägga, eftersom det tydligen behövs, att jag växt upp i en lite mindre stad där de allra flesta har en väldigt svensk bakgrund. De värsta incidenterna har alla gånger varit orsakade av helsvenska män.

• MEE83
    Johan75 skrev 2014-12-04 18:08:47 följande:

Vet inte om jag skulle kalla tråden för ett uppvaknande då jag förstått att det är på det här viset, men ett omskakande har den gett i alla fall när det framgår hur illa många mår av detta. Tyvärr så förstärks ju bilden av vad vissa faktiskt skriver här inne. Det ursäktas, skylls ifrån, blundas och skuldförskjuts. 

Vet däremot inte om jag har någon bra lösning. Det gäller väl att alla vi som tycker detta är fel är snabba och tydliga med att reagera när något händer. Men hur kommer vi dit?

Genom att utveckla människors sociala intelligens, det är inte helt normala och funktionella män som klämmer en brud på fittan ute på en nattklubb(var någon tråd om "fittklämmning" för ett tag sedan), att göra dom medvetna om vad som är rätt och fel, hur man beter sig på ett socialt funktionellt sätt, att snappa upp de människor som behöver vägledning och vård. Helst utan skapa för stora sociala avtryck, ha för stor statlig inblandning eller lagstifta om det.

Det finns ju en anledning till att dom gör det, man kan inte straffa bort det, eller ja man kan ju låsa in alla som gör det på obestämd tid men det är nog inte så kostnadseffektivt. haha

Sitter en jävla massa människor och gräver ner sig i sin egen lilla bubbla runt om i både Sverige men även Världen. En av baksidorna med internet, är att det är mycket lättare att självscensurera sig själv, stänga in sig och sedan väljer man vart man får sin kunskap från, oftast något som förstärker ens egen världsbild.

Om man till exempel tycker att kvinnor har det lätt så sitter man kanske på något mens right forum på kvällen där alla delar den uppfattningen och på det sättet förstärker man sin syn på det.

Har man även problem med att skapa och underhålla sociala kontakter så blir det en självuppfyllande profetia. Man får aldrig ligga och då är det tjejers fel. 

Sexism av den typ som nämnts i tråden funkar ju på samma sätt som annan typ av fundamentalism, det går att förstärka via till exempel internet och företag som Real Social Dynamics som har personer som Julien Blanc som reser jorden runt och håller föredrag om just hur man får ligga genom att vara sexistisk.

• Anonym (Är det svenskar)
    Anonym (Tjej) skrev 2014-12-04 17:46:24 följande:
    Sjukt att man ska behöva gömma sig bakom kläder för att bli lämnad ifred. Jag bär fortfarande smink och de kläder jag gillar men jag tänker mig väldigt mycket för..
    Men så är det väl för alla? Om en man är för välklädd eller klär sig för feminint så skulle ju han också bli trakasserad.
  • Gathenhielm
    Smecker skrev 2014-12-04 18:32:33 följande:
    Jag tror helt enkelt att vi inte upplever och ser samma sak som kvinnor. Ungefär som att du går bredvid en polis längs en gågata i centrum, ni kommer se och lägga märke till helt olika saker utifrån er bakgrund och erfarenhet.
    Fullt möjligt.

Gillar ditt Cicero-citat för övrigt.
    Reasons... we all have them, at times.
Svar på tråden Jag är fan rädd för killar!