• Forumvärd

    Vad tror du? Blir det ett extraval?

    Ingen kan nog ha undgått den politiska dramatiken igår när SD meddelade att de skulle rösta på Alliansens budget.
    Vad tror du att detta kommer att betyda för Sverige?
    Tror du att det blir ett extraval?
    Rösta och diskutera gärna i tråden.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tror du? Blir det ett extraval?
  • Anonym (RR)
    Forumvärd skrev 2014-12-03 09:55:51 följande:

    Ingen kan nog ha undgått den politiska dramatiken igår när SD meddelade att de skulle rösta på Alliansens budget.
    Vad tror du att detta kommer att betyda för Sverige?
    Tror du att det blir ett extraval?
    Rösta och diskutera gärna i tråden.


    Vad tror du själv?
  • Ingram

    Det kan gå hur som helst, däremot så vill man såklart undvika extraval så långt som det bara går.
    Vi står dock inför ett väldigt oroade och skrämmande läge och tyvärr har svensk politik blivit en sandlåda för politiker som inte vill samarbeta.
    Sverigedemokraterna har också visat sig vara ett parti som inte alls vill ta ansvar trots att de talar så mycket om detta ansvar.

    Jag tror dock inte stenhårt på ett nyval utan jag tror att vi kanske får se en renodlad S- regering i minoritet.

  • Anonym (oansvarigt)

    Hur mycket kommer SD's tilltag kosta Sverige i rena pengar?

    Oansvarigt och lekstuga av en grupp nybörjare som försöker utpressa sig till inflytande som man ändå inte får, så totalt onödigt.

    Detta går bara ut över hela Sveriges befolkning. Känner många pensionärer som röstade på SD som är skitförbannade just nu och besvikna.

    Blir det nyval så kommer nog SD att minska, det enda positiva isåfall med det som nu sker men under tiden står Sverige och stampar utan riktig ledning., så ja hur mycket kostar SD's tilltag Sverige? Och inte är det SD som står för kostnaden utan det är vi alla.

  • Carouuw

    Med tanke på att vi har en inkompetent blöjregering som tycker att alla andra borde ta ansvar för att få igenom deras politik blir det kanske så. Oppositionens uppgift har aldrig varit att klappa regeringen på ryggen och det ska inte ändras. Hade Alliansen lagt sig platt och röstat på den farliga vänsterbudgeten skulle jag aldrig någonsin igen röstat på ett alliansparti. Löfven ville bilda regering, nu är det dags att ta lite eget ansvar och inte bara peka på andra.

  • Anonym (Valutgång)

    Nästa intressanta fråga är:
    Hur kommer vi att rösta nästa gång - kommer det bli samma resultat ifall alla röstar ungefär likadant?

  • Ingram
    Anonym (Valutgång) skrev 2014-12-03 11:48:19 följande:

    Nästa intressanta fråga är:
    Hur kommer vi att rösta nästa gång - kommer det bli samma resultat ifall alla röstar ungefär likadant?


    Troligen blir inte resultatet speciellt annorlunda och även om vi skulle få en Alliansregering så blir det en svag regering som inte de heller kommer få lätt att gå igenom sin budget.
    SD säger att får de inte sin vilja igenom så kommer de försöka fälla alla regeringar och skulle det hända så kommer vi helt enkelt stå utan en riktig regering under en lång tid.
    Om jag förstått det hela rätt så kommer ett extraval att kunna ske i Mars om det nu är så illa att det blir ett sådant.
  • Anonym (Valutgång)
    Anonym (oansvarigt) skrev 2014-12-03 11:37:27 följande:

    Detta går bara ut över hela Sveriges befolkning. Känner många pensionärer som röstade på SD som är skitförbannade just nu och besvikna.


    På något sätt har jag väldigt svårt att tro på det här.
    Enligt undersökningar är Sverigedemokrater runtom i landet nöjda med beslutet och inte minst pensionärerna.

    Däremot håller jag med om att SD har lite fel motiv för det beslut de har gjort. De står lika mycket för alliansens och oppositionens budget och syftet har i princip endast varit att "ställa till det".
    Ja, det kommer kosta mycket och SD vill göra det som är bäst för Sverige. Bäst för Sverige är inte att så mycket pengar går åt till en eventuell omvalsprocess.
  • Anonym (Tjipp)

    Båda sidor är så låsta. Jag tror att det blir nyval. Om det händer tippar jag på att moderaterna och socialdemokraterna kommer att öka stort. Jag hoppas att det leder till att KD åker ut.

  • lundiis

    Osäkert, man kommer säkerligen göra allt för att undvika ett nyval eftersom det blir ett uppsving för SD.

  • Anonym (oansvarigt)
    Anonym (Valutgång) skrev 2014-12-03 12:00:54 följande:
    På något sätt har jag väldigt svårt att tro på det här.
    Enligt undersökningar är Sverigedemokrater runtom i landet nöjda med beslutet och inte minst pensionärerna.

    Däremot håller jag med om att SD har lite fel motiv för det beslut de har gjort. De står lika mycket för alliansens och oppositionens budget och syftet har i princip endast varit att "ställa till det".
    Ja, det kommer kosta mycket och SD vill göra det som är bäst för Sverige. Bäst för Sverige är inte att så mycket pengar går åt till en eventuell omvalsprocess.
    Du får gärna visa undersökningar som visar att många är nöjda.
    Själv har jag sett det här där det stod "Enligt en väljarundersökning som Novus utfört för TT vill 68 procent av SD-väljarna att partiet röstar ned budgeten."www.expressen.se/nyheter/jungar-valjarna-vill-att-sd-visar-sina-muskler/
    vilket betyder att hela 32% inte ville att SD skulle agera så  som det nu gjort.

    En pensionär som förlorar i inkomst pga av SD sätter knappast invandringsfrågan som viktigare än just pensionsfrågan, för att inte nämna även andra som har att förlora på SD's tilltag.

    Om det går åt pengar i en omvalsprocess så är det ju dessutom SD som är direkt ansvariga för det, hur man än vrider och vänder på det och försöker bortförklara och skylla på andra så är det tack vare SD som vi är i den här situationen.
    Så återigen, frågan är hur mycket SD's lekstuga och försök till att utpressa sig till inflytande kommer att kosta ALLA oss i Sverige
    Missnöjda väljare är de som byter parti, SD ökade tack vare missnöjda väljare och kan alltså även riskera att minska tack vare samma väljare.
Svar på tråden Vad tror du? Blir det ett extraval?