Kjell2 skrev 2014-12-03 11:48:26 följande:
Hur ser arbetsmarkanden ut för din utbildning, generellt och där du bor?
Vissa utbildningar har det tufft att få jobb inom rätt område, journalist t ex. Det finns helt enkelt för många med utbildning och för få jobb.
Andra har lite geografiska problem. Det är inte helt lätt att få jobb som gruvingenjör i Skåne men lättare i Kiruna.
Lite tips:
Gå via bemanningsföretag
Sök i hela Sverige och var beredd på att långpendla. och på så sätt få erfarenhet
Sök även vikariat och deltid
Ta andra jobb för att bygga på ditt CV, lärarvik t ex. Ofta en merit att ha någon form av jobberfarenhet även om man söker inom annat område
Jobba på dit kontaktnät och CV genom att aktivera dig i föreningar och frivilligjobba.
Kompletera din utbildning med en master eller spets inom något annat område. T ex ekonom som även kan ryska.
Det sägs vara balans på arbetsmarknaden. Jag bor i en stor stad där det givetvis finns fler jobbmöjligheter än i en liten stad, men också så mycket större konkurrens. Jag är relativt nyinflyttad så jag har heller inte några kontakter här då vi flyttade hit på grund av sambons arbete.
Det geografiska är inga problem, mitt yrke finns överallt.
Jag söker verkligen allt som finns, deltid, heltid, inom bemanning och även med långa pendlingsavstånd, men jag får ändå inget napp.
Jag trodde verkligen inte att det skulle vara så svårt att få ett jobb, har aldrig tidigare haft problem att få jobb och jag är en social och framåt person med ett bra cv och bra referenser. Det är sjukt hur dålig självkänsla man kan få.
Jag är rädd att om jag till exempel börjar arbeta som timvikarie inom förskolan eller liknande att jag ännu mer hamnar utanför mitt yrkesområde och arbetsgivarna ser det som något negativt?