• Forumvärd

Julstök: Plast eller riktig gran eller tall?

OK vi hade en diskussion här hemma.  Jag skulle vilja satsa på en riktig gran i år istället för vår rätt vinda och sneda plastvariant. En riktig gran doftar och ger en annan känsla än en plastig motsvarighet enligt min ödmjuka argumentation.
    Maken är av åsikten att plast duger bra och behöver vi en gran överhuvudtaget? Dessutom barrar granar och innehåller spindlar och annat smått.
    En riktig Grinchen med andra ord
    Så vad tycker du?
    Plast, riktig eller kan man helt enkelt strunta i granen?
    Rösta och diskutera gärna i tråden

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Julstök: Plast eller riktig gran eller tall?
  • fluu
    880215 skrev 2014-12-04 18:41:39 följande:
    Doften ordnar jag med granris i farstun, utanför dörren, samt i adventsljusstaken. Dessutom så har jag doftljus med grandoft.
    Vi bor i lägenhet så granris i farstun känns inte direkt genomförbart tyvärr. Men jag har inget emot riktig gran heller.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Biffus

Jag föredrar en riktig gran. Förutom doften och sådant beror det kanske lite på att vår gamla plastgran barrar ruskigt mycket! Det finns alltså ingen direkt vinning i att ha en plastgran :P

• 880215
    Biffus skrev 2014-12-04 20:02:51 följande:

Jag föredrar en riktig gran. Förutom doften och sådant beror det kanske lite på att vår gamla plastgran barrar ruskigt mycket! Det finns alltså ingen direkt vinning i att ha en plastgran :P

Köp lite kvalité på grejerna istället, så ska du se att du slipper en barrande plastgran. ;)
  • KaSaM

Brukar köpa kungsgran, tät, luktar gran och ger för mig rätt julkänsla.

• Aspie

Jag röstar för en riktig gran. Det luktar gott och jag gillar både att stoppa ned sockerbitar i julgransfoten och att det sticks när man går för nära den.

Jag har dock ingen gran hemma hos mig (jag bor för trångt), men hemma hos mor och far står det alltid riktiga granar.

• Sniper

Plast, orkar inte med att hela golvet blir fullt med barr.

• Anonym (Skogen)
    Anonym (njk) skrev 2014-12-04 18:12:57 följande:
    Röstade på bojkott. Skulle aldrig falla mig in att köpa en gran av PLAST. Inte ett levande träd heller, de gör bättre nytta i skogen. 
    Där har du faktiskt fel. Man måste både röja och gallra hårt i en skog för att få träd som är avverkningsbara som timmer. För tät skog= massaved. Passar alltså alldeles utmärkt att hugga en gran som ändå ska bort. Glad 
  • Tjohalia

Riktig gran blir det, eller ingen göra alls. Jag är faktiskt hellre utan än har en plast, dom förmedlar inte alls rätta känslan.

Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Lavish

Riktig. Alla besvär med den och dess korta livslängd är synonymt med vad julen handlar om. 

• Anonym (Tips?)

Någon som har ett tips på en FIN och REALISTISK plastgran?

Letar även billiga julgranskulor; är det typ Rusta som gäller då eller?

Svar på tråden Julstök: Plast eller riktig gran eller tall?