Stårschan skrev 2014-12-08 10:23:03 följande:
Riktig gran eller ingen alls. Det är ju doften och julkänslan man vill åt. Hade det inte kryllat av plastgranar i alla butiker, på arbetsplatser, i skolan, på biblioteket mm så hade det kanske funkat, men som det är nu så är plastgranar så totalt känslobefriade att de inte gör något för julkänslan.
Ja eller hur!
Stårschan skrev 2014-12-08 10:44:41 följande:
Är du säker? Har den barr på den lite krokiga stammen? Har den dubbla toppspröt och är lite tätare på ena sidan än den andra?
Det skulle helt klart vara intressant att få komma hem till dig och provdofta!
Är barren så vassa att de fastnar i huden? Vilken styvhet, platthet/profil, kulör, färgmättnad, ljushetsgrad och reflexionsförmåga har barren? Hur är de fästade på kvisten, är vissa av dem bruna och skiftande i färgen? Är kvistarna sträva och skrovliga? Avslutas de med en "knopp"(där nya kvistar sedan växer ut)? Har stammen rätt brun färg, är sträv och skrovlig och helt matt? Hur ser skrovlligheten ut, mönster, utseende? Hur ser strukturen ut? Hur växer skotten ut och hur är de fördelade? Har alla grenar individuellt utseende med varierande kvistantal, olika tjocklek och fördelning och hur ser grenfästet ut? osv osv.
Det finns bara EN enda likhet med s.k. "plastgran" och det är namnet.
Pedagog200701 skrev 2014-12-08 10:50:47 följande:
Riktig gran eller ingen gran är mitt motto.
Jag bor också i lägenhet men klipper ned min barrande gran med sekatör. Stammen sågar jag av. Gör allt på plats och allt ryms i en sopsäck som jag sedan kastar. Visst sprätter det lite barr hit och dit men det hör ju till! Men jag slipper sopa trappuppgången ;)
Samma här.