Inlägg från: Anonym (träning) |Visa alla inlägg
  • Anonym (träning)

Rätt eller fel att pusha barn till träning?

Har en dotter på 12 år som är normalviktig, men som börjat få lite för mycket hull på rumpan. Detta märks till exempel av när hon går då baken dallrar lite.

Jag vet att några överflödskilon på barn är ett känsligt ämne, men jag har valt att pusha henne till träning. Ska hon ha lördagsgodis får hon snällt och lydigt följa med ut i joggingspåret, annars blir det inga sötsaker. Sedan när vi är hemma brukar vi turas om med Wii fit, och då framför allt övningar som är riktade till höfter och stjärt.

Jag tänker så här: om jag inte bryr mig så kanske hon blir mobbad i skolan, får problem för självbilden och dessutom orkar mindre. Och varför är det egentligen så känsligt att säga till sitt barn att hon behöver träna rumpan lite? Det är väl egentligen inte värre än att neka henne läsk och chips?

Jag vill ta ansvar så att inte min dotter blir överviktig, och jag är inte blind nog att inte se hur hon utvecklas.

Tycker ni det är fel att upplysa barn om att de behöver gå ner lite i vikt, och sedan berömma dem och få dem att känna sig stolta när de lyckas?

• Svar på tråden Rätt eller fel att pusha barn till träning?
  • Anonym (träning)
    Anonym (Guldfisken) skrev 2014-12-06 10:23:36 följande:

Tycker mera att din tråd bara är pinsam och direkt olämplig. Om ett enda ord i den är sann så är jag verkligen tveksam till detta forums existens berättigande.
    Varför gör du inte något vettigt av din tid i livet istället för att sprida dynga på ett forum?? Jag menar, gör någon stolt istället.

Nu får du förklara dig. Om du märker att ditt barn börjar lägga på sig, reagerar du inte då? Eller låter du bara allt vara?

Kanske inte så konstigt att var fjärde tioåring svensk idag är överviktig!
  • Anonym (träning)
    Anonym (jupp) skrev 2014-12-06 10:28:19 följande:

Ja, det är fel eftersom det du lär dem är att deras utseende är avgörande för deras värde.

Är hon mindre värd för att rumpan dallrar lite?

På tal om problem med självbilden så är det DU som ger henne det med dina metoder. Det finns andra sätt att uppmuntra motion. Att villkora sötsaker, tala om att rumpan behöver tränas osv är så fel det kan bli.

Dessutom är hon just i den åldern när puberteten börjar och då många lägger på sig något kilo för mycket som sedan försvinner av sig själv.

Naturligtvis är det bra att motionera och äta bra men din inställning och dina metoder är helt uppåt väggarna tycker jag. När det gäller utseendet så ska de inte vara en faktor över huvud taget om du vill ha en flicka som mår bra och trivs med sig själv.

Men så är det ju. Alla i samhället blir bedömde på utseende, och dessutom mår överviktiga sämre. Nu säger inte jag att min dotter är överviktig, för det är hon inte, men jag märker att hon börjar lägga på sig - och då vill jag stoppa den utvecklingen INNAN hon blir tjock.

Att inbilla sig själv att utseendet är helt oväsentligt är som att göra sig en gigantisk björntjänst. Klart att det spelar roll, och det vet alla innerst inne. Även barn.
    Anonym (Guldfisken) skrev 2014-12-06 10:29:43 följande:
    Att barn och ungdomar blir överviktiga är en sak. Det är att du skriver lögner på ett forum på internet jag opponerar mig emot. Gör något vettig istället.
    Varför skulle det vara lögner? Om du stör dig så mycket på tråden får jag be dig lämna den istället för att sprida ditt hat!
  • Anonym (träning)
    Anonym (jupp) skrev 2014-12-06 10:36:19 följande:
    De flesta normala föräldrar reagerar på det ja. Dock finns det ju olika sätt att agera och att säga åt sitt barn att det blir inget godis om hon inte tränar lår /rumpa en bra stund är bland det sämsta man kan göra
    Berätta varför det är så dåligt. Hon mår ju bättre efteråt.
  • Anonym (träning)
    Monkii skrev 2014-12-06 10:38:19 följande:

Troligtvis puberteten inte övervikt. Herregud

Dessutom kan man inte förbränna fett på en viss kroppsdel som du tror.

Nej, det är inte puberteten, hon har börjar bli lite mullig där helt enkelt.

Nej, men man kan träna en viss kroppsdel när det behövs.

Jag visste att det här var ett känsligt ämne, men jag hade inte räknat med personangrepp och trollanklagelser faktiskt. Men när man märker vilken attityd som regerar på det här forumet så är jag inte ett dugg överraskad över att vi har så många feta barn i Sverige - föräldrarna tror ju på fullt allvar att de är elaka om de uppmanar sina barn till träning!

Vansinne tycker jag!
  • Anonym (träning)
    Monkii skrev 2014-12-06 10:50:36 följande:
    Träna en viss kroppsdel innebär inte att den delen blir smalare. Fråga en tonårspojke med ett hantelset vetja. Hur vet du att det inte är puberteten? Satsa på att laga hälsosam mat till din familj istället. Tonåringar och yngre ska inte behöva träna för utseendets skull. Om dina barn lägger på sig är det till 90% pga dålig kost.
    Det är klart den blir mindre mullig om den tränas. Speciellt löpning i kombination med styrka är bra.

För att det märks att det inte är puberteten. Man ser skillnad på pubertet och antydan till övervikt.

Varför ska de inte behöva det? Vad är det för konstig inställning?

Nej, det beror även på stillasittande. Barn idag rör sig på tok för lite.
  • Anonym (träning)
    Fjärilslarv skrev 2014-12-06 13:17:28 följande:

öh att rumpan dallrar lite på en 12 årig tjej är väl inget konstigt, många får ju hull, tuttar, höfter och mens då. 

Det är en sak att man får bredare höfter och att brösten växer, men det här är början till övervikt. Och då måste man reagera och vidta åtgärder, annars kan det lätt bli så att barnet faktiskt blir överviktigt - och då börjar de verkliga problemen!
    Fjärilslarv skrev 2014-12-06 13:18:02 följande:

och varför tvinga ut henne i joggingspåret, speciellt denna kalla årstid?

För att det är nyttigt och det är inte farligt att springa bara för att det är lite kyligt.
    Anonym (rätt) skrev 2014-12-06 13:24:07 följande:

Mina barn får springa efter bilen när vi ska till affären och handla lördagsgodis. Annars blir det inget lördagsgodis.

Men då är våra barn också smala. Fast de får lördagsgodis.

Tramssvar från en person som förmodligen inte inser anledningen till att det finns så många feta barn i vårt land.
    Mymla skrev 2014-12-06 14:26:47 följande:

Tycker du gör fel. Sätt ungen på en aktivitet som hon tycker är rolig och lär henne att man tränar för att det är bra och hälsosamt för kroppen, absolut inte för att utseendet ska bli bättre. Träning är också bra för hjärnan och psyket, därför ska man träna. Finns ju massa olika träningar, dans fotboll gymnastik simhopp ridning volleyboll friidrott boxning ju-jutsu... Låt henne välja själv tills hon hittar en aktivitet hon gillar.

Men det här ÄR en hälsosam aktivitet! Och varför kan man inte göra något för utseendet? Träning är ju bra för allting - både insidan och utsidan!
    igsg skrev 2014-12-06 14:52:08 följande:

Vilken normal människa/föräldrar uttalar sim om att banrs rumpor dallrar?

Det här verkar vara något som folk stör sig på. Hade attityden varit annorlunda om antydan till övervikt hade synts på magen eller armarna istället? Eller ansiktet?

Känns ju mest som att folk här har problem själva med tanke på vissas överdrivna reaktioner.
    yodi skrev 2014-12-06 15:20:10 följande:

att uppmuntra barnen till att röra sig är sällan fel, däremot så behöver man kanske inte säga att det är för att dom börjar bli lite runda.

Varför? Vad är det som är så fruktansvärt farligt med att påtala det?
  • Anonym (träning)
    Fjärilslarv skrev 2014-12-06 16:19:08 följande:

till ts:
    Ja allt är relativt, där vi bor har vi flera minusgrader så här blir det ingen jogging. Alla gillar heller inte jogging, jag gör till exempel inte det men tränar andra saker. Har du ens frågat flickan om hon vill träna jogging?

Jogging är väldigt bra all round träning, särskilt om man börjar lägga på sig på skinkorna. Simning är också väldigt bra, men tyvärr har vi ingen simhall i närheten där vi bor.

Ibland får man helt enkelt "introducera" barn till saker som de lär sig att uppskatta. Och jag kan lova dig att hon mår jättebra när hon kommer in i värmen, andfådd och med blodcirkulationen på topp!
  • Anonym (träning)
    Fjärilslarv skrev 2014-12-06 16:30:10 följande:
    ehm ja jag har tränat i ca 10 år, så jag är väl medveten om vilken träning som gör vad....
    jogging är dock en träningsform som kan ge mycket skador så du vet. jag hoppas för hennes skull att hon har individuellt utprovade skor, individuella fotsulor, en mycket bra sportbh och knäskydd. annars är det bäddat för belastningsskador. 
    Vi springer i skogen och inte på asfalt - så det är mycket mindre risk för belastningsskador.

Hon mår ju bra av träningen. Klart att det kan bli gnäll vissa dagar, men då brukar jag bara påminna hur bra det känns efteråt och hur fin hon blir istället för att bara sitta inne och dega framför en skärm.
  • Anonym (träning)
    Fjärilslarv skrev 2014-12-06 17:54:10 följande:
    okej men du om du läser på lite om belastningsskador och löpning så kommer du se att ortopediska fotbäddar, sportbh av rätt storlek (de flesta har fel, en bh ska alltid ha 10-15 cm mindre än ditt mått under bysten i bandmått), ett par indivudellt utprovade skor och ett par knäskydd är ganska basic. 

men vad vet jag, jag har ju "bara" läst en högskoleutbildning om hälsa...... 
    En indoktrinerad högskoleelev alltså! Trevligt att råkas!

Jag har tränat i hela mitt liv, och människan har alltid varit ute och rört på sig fram tills ganska nyligen i modern tid - och då fanns det inga ortopediska fotbäddar, specialsulor och liknande... och ingen kapitalism heller.

Just saying.
  • Anonym (träning)
    Fjärilslarv skrev 2014-12-06 18:02:31 följande:
    och i det gamla bondesamhället led ingen av belastningsskador....
    hm eh jo det gjorde dem och många dessutom. 
    Nu pratade jag inte om det gamla bondesamhället där man brukade tunga redskap dagarna i ända, utan om tiden då folk var ute i skog och mark och rörde på sig dagligen.

Belastningsskador har mer att göra med upprepande rörelser som inte är hälsosamma, till exempel att utföra tunga lyft med krokig rygg inom sjukvården. Det har ingenting med en joggingtur i skogen att göra.
  • Anonym (träning)
    Fjärilslarv skrev 2014-12-06 19:07:11 följande:
    ehm ok du får tro det men kom inte och gnäll den dagen din dotter får löparknä, pajjar menisken, ledband osv. 
    Tror du på fullaste allvar att man skadar kroppen för att man rör på den?

Man skadar den mycket mer om man INTE rör på den.
  • Anonym (träning)
    Fjärilslarv skrev 2014-12-06 21:17:54 följande:
    speciella skor?
    jag skrev individuellt utprovade skor som man kan prova ut en de flesta sportaffärer genom att göra en fotanalys.
    alltså jag menar inte knäskydd som är stora och tjocka utan av denna typ

ja om man pronerar eller liknande så ska man ha ortopediska fotbäddar vet du inte det?
    Fast det här är ju bara trams. Människan har aldrig behövt massa kommersiella tillbehör för att kunna röra på kroppen utan att ta skada.
  • Anonym (träning)
    Fjärilslarv skrev 2014-12-06 21:23:55 följande:
    mm du får gärna tro det om du vill....
    det handlar inte om att man inte ska belasta kroppen (förstår inte riktigt vad du fått det ifrån?), det handlar om att löpning i fel utrustning sliter enormt på kroppen, då varje steg är en belastning för dina knän och leder som är 3ggr din vikt. 
    Beror snarare på hur långt man springer samt på vilket underlag man springer.

Sådana här produkter har dykt upp först på senare år, tidigare klarade man sig alldeles utmärkt i alla fall.
  • Anonym (träning)
    Fjärilslarv skrev 2014-12-06 21:27:47 följande:
    ja du får givetvis tro vad du vill, men som sagt jag är utbildad inom detta.
    men men vi verkar inte komma längre i diskussionen du och jag, så hejdå. 
    Utbildning vs verklighet

Jag tar verkligheten alla dagar i veckan. Det är så synd med många utbildade att de är så totalt indoktrinerade och kan inte tänka utanför det ramverk som skolan tutat i dem.

Självklart lär man sig mycket bra också, säkerligen, men i det här fallet är det ju uppenbart att dina teorier inte stämmer överens med verkligheten eftersom människan alltid har rört på sig - utan kommersiella produkter.
  • Anonym (träning)
    stormagen skrev 2014-12-08 05:11:50 följande:

Att pusha din dotter till något hon inte gillar får antagligen motsatt effekt. Försök att tillsammans att hitta något hon tycker är roligt. Även om det är att måla. Intressen är guld. Att hon har lite hull på rumpan är ju positivt. Hon är ju i puberteten. Hennes kropp börjar ändras till en kvinnas. Det du kan göra är att bannlysa godis och onyttigt snacks och läsk. Dessa saker är dåligt för alla och du kan lätt göra det med gott samvete. Servera er alla mat som är nyttig och lev som du lär.

Som sagt, det här är inte "pubertetshull", utan början på övervikt.
    Wilowa skrev 2014-12-08 08:40:57 följande:
    Alltså den här trådstarten gör mig illa berörd. Din dotter är normalviktig och du stör dig på att det dallrar lite på hennes skinkor. Du är rädd för att hon ska få dåligt självförtroende och bli mobbad så du sätter ett krav på att hon måste springa för att få godis och du ger henne övningar med fokus på rumpan. Inser du inte att du är den som skadar din dotter? Du ska stötta henne och inte påpeka fel på henne, hon är tolv år så det är klart att hon fattar vad du håller på med!

Min son är en vältränad hockeyspelare i ungefär samma ålder. Skulle jag tvinga ut honom i löpspåret skulle han vägra och skulle jag ändå tvinga ut honom så skulle det inte bli bra. Träning måste vara roligt och lustfyllt, så försök istället att hitta en aktivitet åt din dotter som hon tycker är kul. Förklara för henne att det är viktigt att vi rör på oss, men lär henne samtidigt att hur man ser ut inte är det viktiga...och sluta med att ta bort godis om hon inte rör på sig, lär henne istället vad som är lagom...si så där 100 g godis i veckan säger de väl...
    En rumpa ska inte dallra när man går, oavsett om man är 12 eller 25. Och jag vet precis vad folk kommer säga nu - "det är normalt, rumpan dallrar på alla". Ja, kanske. Men det beror ju tyvärr på att övervikt normaliserats i vårt sjuka samhälle.

Det är intressant att läsa dina infallsvinklar hur du ser på det, men vi har helt olika syn på detta. Precis, hon förstår! Hon är inte dum, och vet att jag bara vill hennes bästa. Varför kan man inte påpeka fel på ett barns kropp? Tror du på fullaste allvar att alla barn som får höra att deras kroppar är lite mulliga utvecklar ätstörning? Personligen tror jag risken är större för barn vars föräldrar inte bryr sig för att de är upptagna med jobb dygnet runt.

I början har det varit motstridigt ibland, särskilt när det var dåligt väder ute eller när hon helt enkelt känt sig lat eller varit på väg till kompisar. Är hon på väg någonstans har jag kompromissat, men väder och lathet får aldrig styra träning och motion.

• Anonym (träning)
    Wilowa skrev 2014-12-09 20:58:31 följande:
    Att du uppmuntrar henne att träna är bra, men att du gör det för att rumpan dallrar och för att få äta godis är fel! Träna ska man göra för att må bra och bli stark, inte för att det dallrar på skinkorna! Du tar fram ett problem som inte finns och gör det dessutom synligt för din tolvåring. Hon har rätten att se ut precis som hon gör och faktiskt må bra av det! Jag är lärare och har god kunskap i hur vi kan påverka barns självkänsla och självförtroende och du är ute på fel väg!
    Fast hon mår ju bra och blir stark också!

Jag tycker ditt resonemang är för mesigt. Barn tål att höra att de inte är perfekta, vet inte varför folk är så rädda att kritisera barns kroppar. Det viktiga är att man bryr sig och engagerar sig tycker jag.

Och på tal om självkänsla så får hon ju bättre självkänsla när hon tränar och märker att hon blir starkare och orkar mer, istället för att växa upp till en deghög som många barn tyvärr gör idag för att deras föräldrar är livrädda att kritisera deras utseende.

Vi har satt upp som mål att dallret ska bort, och det vill ju självklart hon också. Det är inte fel att våga ställa krav på barn, vare sig det handlar om kunskap eller kropp.
  • Anonym (träning)
    Wilowa skrev 2014-12-09 21:32:18 följande:
    Det du talar om för henne är att hon inte duger som hon är och måste göras om för att du ska vara nöjd.

Som jag sa är det inte fel att uppmuntra henne att träna, det är anledningen som jag regerade på. Dessutom påstår du att det är för att hon inte ska mobbas...om vuxna inte ger barnen våra sjuka kroppsideal så finns det inget att mobbas för.

Nej det är inte fel att ställa krav på barn, men då gäller det att man vet vilka krav som får dem att må bra...att träna för att mamma/pappa tycker att ens rumpa dallrar är inte ett rätt sätt. Hoppas du har en jäkligt stark dotter så du inte knäcker henne!

Ett tips är att tänka prestationsinriktat och inte resultatinriktat vad det gäller barns träning...alltså fokus på själva träningen och ge fan i hennes rumpa!
    Inte för att JAG ska vara nöjd, utan för att hon inte ska utveckla övervikt.

Det är inget sjukt kroppsideal att träna bort en dallrig rumpa. Det sjuka är väl snarare att normalisera övervikt och lura barn att "du är perfekt som du är".
  • Anonym (träning)
    Wilowa skrev 2014-12-09 22:32:42 följande:
    Du skriver ju själv att hon är normalviktig. Det är du som uttrycker ett missnöje över din dotters kropp, utan dina kommentarer hade hon troligtvis varit nöjd med sin kropp.

Jag gör ungefär samma sak som du gör, men här har vi fokus på att träna för att det är kul och för att de mår bra av det. Hur deras kroppar ser ut har vi inget fokus på alls, förutom att de växer och då behöver ny utrustning. Vad har jag för rätt att döma nån annan människas kropp? Jo det är det du gör när du säger att hon måste träna för att det dallrar på hennes rumpa.
    Ja, men det kanske hon inte varit så länge till om jag inte satt ner foten.

Varför ska man inte kunna bedöma en kropp? Vad är det för nonsens? Vi bedömer ju allting idag, så varför inte kroppen?
  • Anonym (träning)
    Wilowa skrev 2014-12-09 23:08:38 följande:
    Läs på om hur man bygger bra självkänsla och självförtroende!
    Behöver inte läsa till mig sådant, har en egen hjärna att tänka med.
Svar på tråden Rätt eller fel att pusha barn till träning?