• Anonym (träning)

Rätt eller fel att pusha barn till träning?

Har en dotter på 12 år som är normalviktig, men som börjat få lite för mycket hull på rumpan. Detta märks till exempel av när hon går då baken dallrar lite.

Jag vet att några överflödskilon på barn är ett känsligt ämne, men jag har valt att pusha henne till träning. Ska hon ha lördagsgodis får hon snällt och lydigt följa med ut i joggingspåret, annars blir det inga sötsaker. Sedan när vi är hemma brukar vi turas om med Wii fit, och då framför allt övningar som är riktade till höfter och stjärt.

Jag tänker så här: om jag inte bryr mig så kanske hon blir mobbad i skolan, får problem för självbilden och dessutom orkar mindre. Och varför är det egentligen så känsligt att säga till sitt barn att hon behöver träna rumpan lite? Det är väl egentligen inte värre än att neka henne läsk och chips?

Jag vill ta ansvar så att inte min dotter blir överviktig, och jag är inte blind nog att inte se hur hon utvecklas.

Tycker ni det är fel att upplysa barn om att de behöver gå ner lite i vikt, och sedan berömma dem och få dem att känna sig stolta när de lyckas?

• Svar på tråden Rätt eller fel att pusha barn till träning?
  • Anonym (Guldfisken)

Tycker mera att din tråd bara är pinsam och direkt olämplig. Om ett enda ord i den är sann så är jag verkligen tveksam till detta forums existens berättigande.
    Varför gör du inte något vettigt av din tid i livet istället för att sprida dynga på ett forum?? Jag menar, gör någon stolt istället.

• Anonym (träning)
    Anonym (Guldfisken) skrev 2014-12-06 10:23:36 följande:

Tycker mera att din tråd bara är pinsam och direkt olämplig. Om ett enda ord i den är sann så är jag verkligen tveksam till detta forums existens berättigande.
    Varför gör du inte något vettigt av din tid i livet istället för att sprida dynga på ett forum?? Jag menar, gör någon stolt istället.

Nu får du förklara dig. Om du märker att ditt barn börjar lägga på sig, reagerar du inte då? Eller låter du bara allt vara?

Kanske inte så konstigt att var fjärde tioåring svensk idag är överviktig!
  • Anonym (jupp)

Ja, det är fel eftersom det du lär dem är att deras utseende är avgörande för deras värde.

Är hon mindre värd för att rumpan dallrar lite?

På tal om problem med självbilden så är det DU som ger henne det med dina metoder. Det finns andra sätt att uppmuntra motion. Att villkora sötsaker, tala om att rumpan behöver tränas osv är så fel det kan bli.

Dessutom är hon just i den åldern när puberteten börjar och då många lägger på sig något kilo för mycket som sedan försvinner av sig själv.

Naturligtvis är det bra att motionera och äta bra men din inställning och dina metoder är helt uppåt väggarna tycker jag. När det gäller utseendet så ska de inte vara en faktor över huvud taget om du vill ha en flicka som mår bra och trivs med sig själv.

• Anonym (Guldfisken)
    Anonym (träning) skrev 2014-12-06 10:25:55 följande:
    Nu får du förklara dig. Om du märker att ditt barn börjar lägga på sig, reagerar du inte då? Eller låter du bara allt vara?

Att barn och ungdomar blir överviktiga är en sak. Det är att du skriver lögner på ett forum på internet jag opponerar mig emot. Gör något vettig istället.
  • Anonym (träning)
    Anonym (jupp) skrev 2014-12-06 10:28:19 följande:

Ja, det är fel eftersom det du lär dem är att deras utseende är avgörande för deras värde.

Är hon mindre värd för att rumpan dallrar lite?

På tal om problem med självbilden så är det DU som ger henne det med dina metoder. Det finns andra sätt att uppmuntra motion. Att villkora sötsaker, tala om att rumpan behöver tränas osv är så fel det kan bli.

Dessutom är hon just i den åldern när puberteten börjar och då många lägger på sig något kilo för mycket som sedan försvinner av sig själv.

Naturligtvis är det bra att motionera och äta bra men din inställning och dina metoder är helt uppåt väggarna tycker jag. När det gäller utseendet så ska de inte vara en faktor över huvud taget om du vill ha en flicka som mår bra och trivs med sig själv.

Men så är det ju. Alla i samhället blir bedömde på utseende, och dessutom mår överviktiga sämre. Nu säger inte jag att min dotter är överviktig, för det är hon inte, men jag märker att hon börjar lägga på sig - och då vill jag stoppa den utvecklingen INNAN hon blir tjock.

Att inbilla sig själv att utseendet är helt oväsentligt är som att göra sig en gigantisk björntjänst. Klart att det spelar roll, och det vet alla innerst inne. Även barn.
    Anonym (Guldfisken) skrev 2014-12-06 10:29:43 följande:
    Att barn och ungdomar blir överviktiga är en sak. Det är att du skriver lögner på ett forum på internet jag opponerar mig emot. Gör något vettig istället.
    Varför skulle det vara lögner? Om du stör dig så mycket på tråden får jag be dig lämna den istället för att sprida ditt hat!
  • Anonym (jupp)
    Anonym (träning) skrev 2014-12-06 10:25:55 följande:

De flesta normala föräldrar reagerar på det ja. Dock finns det ju olika sätt att agera och att säga åt sitt barn att det blir inget godis om hon inte tränar lår /rumpa en bra stund är bland det sämsta man kan göra
  • Anonym (jupp)
    Anonym (träning) skrev 2014-12-06 10:34:00 följande:
    Men så är det ju. Alla i samhället blir bedömde på utseende, och dessutom mår överviktiga sämre. Nu säger inte jag att min dotter är överviktig, för det är hon inte, men jag märker att hon börjar lägga på sig - och då vill jag stoppa den utvecklingen INNAN hon blir tjock.

Att inbilla sig själv att utseendet är helt oväsentligt är som att göra sig en gigantisk björntjänst. Klart att det spelar roll, och det vet alla innerst inne. Även barn.
    Anonym (Guldfisken) skrev 2014-12-06 10:29:43 följande:
    Varför skulle det vara lögner? Om du stör dig så mycket på tråden får jag be dig lämna den istället för att sprida ditt hat!
    Svårt att ta dig på allvar efter det här, tack och hej
  • Anonym (träning)
    Anonym (jupp) skrev 2014-12-06 10:36:19 följande:
    De flesta normala föräldrar reagerar på det ja. Dock finns det ju olika sätt att agera och att säga åt sitt barn att det blir inget godis om hon inte tränar lår /rumpa en bra stund är bland det sämsta man kan göra
    Berätta varför det är så dåligt. Hon mår ju bättre efteråt.
  • Monkii

Troligtvis puberteten inte övervikt. Herregud

Dessutom kan man inte förbränna fett på en viss kroppsdel som du tror.

• Anonym (träning)
    Monkii skrev 2014-12-06 10:38:19 följande:

Troligtvis puberteten inte övervikt. Herregud

Dessutom kan man inte förbränna fett på en viss kroppsdel som du tror.

Nej, det är inte puberteten, hon har börjar bli lite mullig där helt enkelt.

Nej, men man kan träna en viss kroppsdel när det behövs.

Jag visste att det här var ett känsligt ämne, men jag hade inte räknat med personangrepp och trollanklagelser faktiskt. Men när man märker vilken attityd som regerar på det här forumet så är jag inte ett dugg överraskad över att vi har så många feta barn i Sverige - föräldrarna tror ju på fullt allvar att de är elaka om de uppmanar sina barn till träning!

Vansinne tycker jag!
Svar på tråden Rätt eller fel att pusha barn till träning?