Inlägg från: Fjärilslarv |Visa alla inlägg
  • Fjärilslarv

Rätt eller fel att pusha barn till träning?

öh att rumpan dallrar lite på en 12 årig tjej är väl inget konstigt, många får ju hull, tuttar, höfter och mens då. 

• Fjärilslarv

och varför tvinga ut henne i joggingspåret, speciellt denna kalla årstid?

• Fjärilslarv
    sextiotalist skrev 2014-12-06 14:27:19 följande:

Om flickan lägger på sig på rumpan kan det vara begynnande pubertet, jag hade min vuxenfigur redan på högstadiet och behöll den tills jag var ungefär 25-30 år.

Hade hon lagt på sig kring magen, då hade det varit övervikt.

Men det aldrig fel att röra på sig

eh va?
    vart man lägger på sig beror på vilka anlag man har... jag har alltid lagt på mig kring magen...
  • Fjärilslarv

till ts:
    Ja allt är relativt, där vi bor har vi flera minusgrader så här blir det ingen jogging. Alla gillar heller inte jogging, jag gör till exempel inte det men tränar andra saker. Har du ens frågat flickan om hon vill träna jogging?

• Fjärilslarv
    Anonym (träning) skrev 2014-12-06 16:27:12 följande:
    Jogging är väldigt bra all round träning, särskilt om man börjar lägga på sig på skinkorna. Simning är också väldigt bra, men tyvärr har vi ingen simhall i närheten där vi bor.

Ibland får man helt enkelt "introducera" barn till saker som de lär sig att uppskatta. Och jag kan lova dig att hon mår jättebra när hon kommer in i värmen, andfådd och med blodcirkulationen på topp!
    ehm ja jag har tränat i ca 10 år, så jag är väl medveten om vilken träning som gör vad....
    jogging är dock en träningsform som kan ge mycket skador så du vet. jag hoppas för hennes skull att hon har individuellt utprovade skor, individuella fotsulor, en mycket bra sportbh och knäskydd. annars är det bäddat för belastningsskador. 
  • Fjärilslarv
    Anonym (träning) skrev 2014-12-06 16:33:44 följande:
    Vi springer i skogen och inte på asfalt - så det är mycket mindre risk för belastningsskador.

Hon mår ju bra av träningen. Klart att det kan bli gnäll vissa dagar, men då brukar jag bara påminna hur bra det känns efteråt och hur fin hon blir istället för att bara sitta inne och dega framför en skärm.
    okej men du om du läser på lite om belastningsskador och löpning så kommer du se att ortopediska fotbäddar, sportbh av rätt storlek (de flesta har fel, en bh ska alltid ha 10-15 cm mindre än ditt mått under bysten i bandmått), ett par indivudellt utprovade skor och ett par knäskydd är ganska basic. 

men vad vet jag, jag har ju "bara" läst en högskoleutbildning om hälsa...... 
  • Fjärilslarv
    Anonym (rätt) skrev 2014-12-06 16:34:22 följande:

Din lilla pajas. Du kan inte tvinga din dotter till löpning och jag hoppas hon snart upptäcker det. Vad ska du göra när hon börjar visa dig sitt långfinger när du pekar på löpardojorna?

• Fjärilslarv
    Anonym (träning) skrev 2014-12-06 18:00:25 följande:
    En indoktrinerad högskoleelev alltså! Trevligt att råkas!

Jag har tränat i hela mitt liv, och människan har alltid varit ute och rört på sig fram tills ganska nyligen i modern tid - och då fanns det inga ortopediska fotbäddar, specialsulor och liknande... och ingen kapitalism heller.

Just saying.
    och i det gamla bondesamhället led ingen av belastningsskador....
    hm eh jo det gjorde dem och många dessutom. 
  • Fjärilslarv
    Anonym (träning) skrev 2014-12-06 18:07:03 följande:
    Nu pratade jag inte om det gamla bondesamhället där man brukade tunga redskap dagarna i ända, utan om tiden då folk var ute i skog och mark och rörde på sig dagligen.

Belastningsskador har mer att göra med upprepande rörelser som inte är hälsosamma, till exempel att utföra tunga lyft med krokig rygg inom sjukvården. Det har ingenting med en joggingtur i skogen att göra.
    ehm ok du får tro det men kom inte och gnäll den dagen din dotter får löparknä, pajjar menisken, ledband osv. 
  • Fjärilslarv
    Studentpappa skrev 2014-12-06 19:59:50 följande:
    En sport-bh visst, men knässkydd, gjutna sulor och speciella skor för vanlig löpning skojar du? Löper du i skogen vickar fötterna åt alla håll och kanter, hur ska någon på ett plant löpband då veta åt vilket håll du pronerar?

Undrar hur vi som kutade mil efter mil i platta fotbollsskor klarade oss i alla år som ung? Fotboll är ju en skadedrabbad sport men det är knappast löparknä som är ett vanligt problem. 
    speciella skor?
    jag skrev individuellt utprovade skor som man kan prova ut en de flesta sportaffärer genom att göra en fotanalys.
    alltså jag menar inte knäskydd som är stora och tjocka utan av denna typ

ja om man pronerar eller liknande så ska man ha ortopediska fotbäddar vet du inte det?
  • Fjärilslarv
    Anonym (träning) skrev 2014-12-06 21:21:48 följande:
    Fast det här är ju bara trams. Människan har aldrig behövt massa kommersiella tillbehör för att kunna röra på kroppen utan att ta skada.
    mm du får gärna tro det om du vill....
    det handlar inte om att man inte ska belasta kroppen (förstår inte riktigt vad du fått det ifrån?), det handlar om att löpning i fel utrustning sliter enormt på kroppen, då varje steg är en belastning för dina knän och leder som är 3ggr din vikt. 
  • Fjärilslarv
    Anonym (träning) skrev 2014-12-06 21:26:51 följande:
    Beror snarare på hur långt man springer samt på vilket underlag man springer.

Sådana här produkter har dykt upp först på senare år, tidigare klarade man sig alldeles utmärkt i alla fall.
    ja du får givetvis tro vad du vill, men som sagt jag är utbildad inom detta.
    men men vi verkar inte komma längre i diskussionen du och jag, så hejdå. 
  • Fjärilslarv
    Studentpappa skrev 2014-12-06 21:30:31 följande:
    Löper du på platta underlag så visst kan du kompensera för din snedställning, men inte på ojämnt underlag. Nu sprang ts i skogen och där är det tämligen knöligt mig veterligen. 

Men sen är ju inte jag skolad inom träning heller, men är vältränad och skadefri detta till trots. Men jag är väl för gammal (eller gammalmodig) helt enkelt, kidsen börjar ju med att köpa kosttillskott och midjebälte innan de har gjort sitt första pass på gymmet också. 
    du är inte alls gammalmodig, men kanske lite dåligt uppdaterad ;)
    när det gäller kosttillskott så håller jag med dig, jag tar dock själv kosttillskott eftersom jag inte dricker vanlig mjölk t ex (dricker havremjölk för att den laktosfria är så dyr) samt multivitamin för att jag har kroniska sjukdomar som kräver det. 
Svar på tråden Rätt eller fel att pusha barn till träning?