Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

Rätt eller fel att pusha barn till träning?

Fjärilslarv skrev 2014-12-06 17:54:10 följande:
    okej men du om du läser på lite om belastningsskador och löpning så kommer du se att ortopediska fotbäddar, sportbh av rätt storlek (de flesta har fel, en bh ska alltid ha 10-15 cm mindre än ditt mått under bysten i bandmått), ett par indivudellt utprovade skor och ett par knäskydd är ganska basic. 

men vad vet jag, jag har ju "bara" läst en högskoleutbildning om hälsa...... 
    En sport-bh visst, men knässkydd, gjutna sulor och speciella skor för vanlig löpning skojar du? Löper du i skogen vickar fötterna åt alla håll och kanter, hur ska någon på ett plant löpband då veta åt vilket håll du pronerar?

Undrar hur vi som kutade mil efter mil i platta fotbollsskor klarade oss i alla år som ung? Fotboll är ju en skadedrabbad sport men det är knappast löparknä som är ett vanligt problem. 
    If you wanna get fit, get crossfit.
  • Studentpappa

Jag skulle aldrig få för mig att tvinga mitt barn att träna, men jag kommer inkludera dem på samma sätt som de får vara med mig när jag byter däck på bilen. Jag springer och tränar styrka i olika former ofta, det är helt normalt för dottern som är 3,5 att leka "uteträning" som hon kallar det.

När hon blir gammal nog så kommer hon få följa med mig och springa och göra diverse aktiviteter. 

• Studentpappa
    Fjärilslarv skrev 2014-12-06 21:17:54 följande:
    speciella skor?
    jag skrev individuellt utprovade skor som man kan prova ut en de flesta sportaffärer genom att göra en fotanalys.
    alltså jag menar inte knäskydd som är stora och tjocka utan av denna typ

ja om man pronerar eller liknande så ska man ha ortopediska fotbäddar vet du inte det?
    Löper du på platta underlag så visst kan du kompensera för din snedställning, men inte på ojämnt underlag. Nu sprang ts i skogen och där är det tämligen knöligt mig veterligen. 

Men sen är ju inte jag skolad inom träning heller, men är vältränad och skadefri detta till trots. Men jag är väl för gammal (eller gammalmodig) helt enkelt, kidsen börjar ju med att köpa kosttillskott och midjebälte innan de har gjort sitt första pass på gymmet också. 
  • Studentpappa
    Fjärilslarv skrev 2014-12-06 21:35:51 följande:

du är inte alls gammalmodig, men kanske lite dåligt uppdaterad ;)

när det gäller kosttillskott så håller jag med dig, jag tar dock själv kosttillskott eftersom jag inte dricker vanlig mjölk t ex (dricker havremjölk för att den laktosfria är så dyr) samt multivitamin för att jag har kroniska sjukdomar som kräver det. 

Så länge den uteblivna uppdateringen inte fyller någon funktion känns det som det kvittar. Jag tränar Crossfit med en som jobbar med fotanalyser i sportbutik, hon försöker precis som du berätta vad jag behöver trots att jag inte behöver det.

Kosttillskott använder jag också, men jag såg till att komma långt med träning och kost innan. Min poäng är att du behöver inte lavinutrustning i barnbacken.
Svar på tråden Rätt eller fel att pusha barn till träning?