hur mycket hjälper era tredje klassare till med hemma?
efter en diskussion här hemma med sambon är jag lite nyfiken på hur mycket era nio/tio åringar hjälper till med där hemma.
efter en diskussion här hemma med sambon är jag lite nyfiken på hur mycket era nio/tio åringar hjälper till med där hemma.
När mitt barn var i den åldern, inga fasta saker, men behövde vi en extra hand så brukade han hoppa in.
När jag själv var i den åldern, inte heller något faktiskt (vi fick uppgifter först en bit in i mellanstadiet), men frågade våra föräldrar så hjälpte vi till
En liten motfråga, vad lägger du i att hjälpa till. Jag ser hushållsarbetet som ett vuxenansvar, men däremot så måste vi ju lära våra telningar vad som behövs göras.
Vi har inte valt vägen "uppgifter" utan låtit det värka fram. Så innan grabben kom till högstadiet så kunde han laga mat, dammsuga etc. Inte för att han fått det som uppgift, utan det har kommit av sig själv (sedan verkar det svårare att dammsuga golvet än datorn, men det är en annan femma)
den här diskussionen kom sig av att jag bad äldsta dottern slänga soppåsen vilket sambon tyckte var fel, så inga större saker direkt och ingen fast syssla.
Det är aldrig fel att fråga om hjälp och det är bra om barn tidigt förstår vikten av att vara juste och ge en hjälpande hand, det är så vi resonerat, man hjälper till när det behövs, men jag anser inte att barnen ska ta ansvaret över något.
Hemma kör vi med mantrat, ju mer ansvar man tar på sig, ju mer inflytande har man (nu har vi en 17-åring hemma och då resonerar man på ett helt annat sätt)
Då gjorde jag frukost till familjen(mig och mamma), städade rummet, hjälpte till vid storstädning, hjälpte till med matlagning, städade grejer min mamma inte kunde, hjälpte till en del vid handling.
Vår 9-åring städar sitt eget rum (och lägger tvätt i tvättkorg), tar undan efter sig när vi har ätit, hjälper till i trädgården med lite rensning och lövkrattning när vi ber honom, vattnar blommor när vi ber honom, tvättar sin cykel när vi ber honom, ställer in sin cykel i garaget, tar upp leksaker i trädgården efter sig, bakar gärna hemma och tar då undan efter sig, hjälper till med enklare matlagning såsom att steka pannkakor och hacka grönsaker, han får sin nytvättade tvätt levererad på sängen och ansvarar själv för att lägga in det i garderoben (det fick även min man göra när han var liten). Barnen hjälper även till med biltvätt och ansvarar själva för att packa sina ryggsäckar både till skolan och när de ska iväg på träning eller vandring.
Vi har två barn.
Det enda kravet är att hon städar sitt rum, och lägger smutstvätten i tvättkorgen. Men hon hjälper ofta till att laga mat för att hon tycker det är roligt.
Vår nioåring hjälper till om man ber honom men har ingen egen syssla. Min man och jag tänker helt olika runt vad som är rimligt. Jag tycker att han kan tömma diskmaskinen en gång om dagen och städa sitt rum varje vecka. Min man tycker att det är barnplågeri att låta honom bre en frukostmacka eller knyta skorna själv så vi står rätt långt ifrån varandra.
Tror det beror på hur jag och min man haft det som barn; han är uppväxt med hemmamamma som glatt och självuppoffrande tagit hand om honom medan jag hjälpt till rätt mycket hemma redan från tidig ålder. Det har blivit folk av oss båda. :)
Våra tjejer på 7 resp 9 år plockar bort, sköljer av och ställer in det dom använt då vi ätit.
Städar sina rum (med min hjälp)
Lägger sina smutsiga kläder i tvättkorgen.
Plockar in sina tvättade kläder i garderoben. (vi får säga till)
Plockar undan sina grejer som de lägger överallt. (vi får säga till)
Vill de ha något att äta efter att vi ätit middag (äter vid 18) så får de göra i ordning själva, brukar bli en smörgås typ.
Min 10-åring ska väl eg bara hantera sin smutstvätt (slänga i tvättkorg), bära upp sin rena tvätt och plocka bort efter sig när hon ätit.
Men vid behov så kan hon.
Passa småsyskon inkl ge dem något enkelt att äta
Slänga in tvätt i torktumlaren om den är klar när hon kommer hem från skolan
Ta med sig 8-åringen hem från fritids
Vara hemma själv med 8-åringen på studiedagar och liknande
Åka in till stan och handla (nu har vi ännu aldrig bett henne uträtta något åt oss men då hon gärna åker till stan själv så skulle hon fixa det)
Vattna blommor
och säkert något mer också som jag inte kommer ihåg :)
Ser det som självklart att man som familj hjälps åt. Varför ska bara dem vuxna göra allt? Nu menar jag såklart lättare saker i början.
Min 10-åring hon städar sitt rum, dukar, slänger sopor, går ibland ut med vår lilla hund. Lite sånt. Sen sköter hon om sina marsvin. Ger dem mat/vatten och städar ur och pyssel/mys.