Inlägg från: Anonym (dela) |Visa alla inlägg
  • Anonym (dela)

VAB med umgängesavtal

Orkar inte läsa allt gnäll. men jag tycker att du som vårdnadshavare är skyldig att ta en del av vabben med.

tex skickar du hem en unge som spytt hela söndagsnatt eller meddelar du den andra föräldern att du kan vara hemma den här veckan på VABB och han stannar hos dig tills han är frisk?

Är ett avtal så viktigt så tycker jag att det är konstigt att n inte pratat om det här.
    Kan inte den andra föräldern ta hela ansvaret för all VABB av ekonomiska skäl så kan jag tycka att ni delar på det ekonomiska bortfallet.

Vabbar du och får ut 1200 mindre den månaden (räknat med lön+vabbersättningen) så kan ni dela på det, alltså att den andra föräldern betalar upp så inkomstbortfallet blir lika.

Det är sjukt elakt om hen ska ha inkomstbortfall på 10 000-15 000/år för att du inte orkar vara hemma med sjukt barn. Man slutar inte vara förälder för att man bara kan ha barnet på helgen när man jobbar. När barnet är sjukt så ska man inte jobba, utan ta hand om barnet, så det är helt ointressant hur det ser ut när alla är friska och mår bra.

• Anonym (dela)

NU har lag orkat läst allt. Låter verkligen sm att ni inte kan komma överens, synd för barnet.
    Hur gammal är sonen?

Tycker ändå att ni kan dela vabben rakt av. Jobbar du konstiga tider så kan ni dela på det när ni bor nära, jobbar du på em/natt så kan du ta på morgonen och den andra föräldern vabbar de två-tre sista timmarna.

Annars kan ni ju komma överens om att du vabbar om barnet är sjuk på fredagen då det är din hämthelg. blir barnet sjuk under helgen och inte kan vara på fk/skolan kommande måndag- så stannar pojken hos dig tills han är frisk och kan börja återgå till vardagen.

Ett avtal på familjerätten är ju inte juridiskt bindande. Du kan bryta den när du vill, så kan den andra föräldern med

Svar på tråden VAB med umgängesavtal