• Anonym (TS)

VAB med umgängesavtal

Jag och sonens andra förälder har via Familjerätten ett avtal som reglerar mitt umgänge.
    Enligt avtal ska jag ha umgänge varannan helg, från fredag kl 14.00 till måndag kl 12.00.

Detta avtal är ganska nytt, men vi har varit separerade sedan 2011.
    Det är den andre föräldern som insisterat på att vi skulle ha ett umgängesavtal.
    Jag har varit tillmötesgående med ALLT och gått med på nästan allt som den andre föräldern velat just för att lägga det här bakom oss och få lite lugn nu.
    Men hur mycket jag än gör och ställer upp verkar den andra aldrig bli nöjd.

I fredags (kl 10.00) ringde sonens dagis till den andre föräldern för att meddela att sonen hade feber.
    Det var "min helg" men enligt avtal börjar ju min helg kl 14.00.
    Den andra föräldern blev då skitsur när jag inte kunde hämta vid 10.00 utan först vid 14.00.

Efter att jag hänvisat till avtalet fick jag dessa sms:

"Du vill alltså inte vabba något alls? Du vill slippa alla jobbiga grejer och bara ha honom när han är ledig då? Det är det du menar?"

Samt:

"annars får jag väll ringa vår kontakt på familjerätten och se om vi kan komma överens om ett nytt avtal om du nu inte vill ta något ansvar för xxxx (sonen). Men du vill styra över xxxx och mitt liv!
    Du ska inte vara så jävla kaxig, avtalet går att säga upp närsomhelst!
    Ska vi komma överens muntligt eller genom familjerätten?"

Ska jag gå den andre föräldern till mötes ännu en gång, och då bryta mot avtalet (som ju är helt okej om båda är med på det såklart), eller stå på mig nu bara för att visa att vad och hur jag än gör så blir den andre föräldern aldrig nöjd ändå?

För ett avtal är ju ett avtal och vad jag förstått går det inte att bryta bara sådär utan måste då gå genom domstol?

• Svar på tråden VAB med umgängesavtal
  • Drottningen70

Så du kunde inte hämta ditt sjuka barn några timmar tidigare när du ändå skulle ha honom ? Du är rätt genomrutten du. Antar att den andra föräldern har mycket goda skäl att vilja ha avtal. Du vet att ditt barn blir äldre och snart alldeles på egen hand kommer att fatta att du är en idiot va?

• Griseknoen35

Fast vad är problemet med att hämta 4 timmar tidigare? Även om ni har avtal så betyder det inte att du bara är förälder under din tid utan du är det dygnet runt 7 dagar i veckan.

• Anonym (cv)

Drottningen70 har nog en bra poäng men jag skulle ändå rekommendera dig att hålla dig till avtalet så mycket som möjligt. Och att inte ge dig in i konflikter (och absolut aldrig starta några) utan bara svara sakligt, om du ska svara över huvud taget.

Lite nyfiken. Varför kunde du inte hämta barnet tidigare?

• Som snö
    Anonym (cv) skrev 2014-12-06 21:04:05 följande:

Drottningen70 har nog en bra poäng men jag skulle ändå rekommendera dig att hålla dig till avtalet så mycket som möjligt. Och att inte ge dig in i konflikter (och absolut aldrig starta några) utan bara svara sakligt, om du ska svara över huvud taget.

Lite nyfiken. Varför kunde du inte hämta barnet tidigare?

Det som skulle kunna hända mig är att jag är några timmar bort när jag inte har ungar. Att jag planerar så jag är där i tid när jag ska ha dom. Att du ta sig kanske 30 mil med bil på en halvtimme, det kan ju bli svårt.
  • Drottningen70

Ett avtal brukar ju avse nån slags "lägstanivå" och det finns givetvis inget som hindrar goda föräldrar att utifrån barnperspektivet göra saker utöver avtalet för att det ska bli bra för barnet. Tror DU Ts att det var bäst för barnet att bli hämtad av den andra föräldern, sjuk bli bedbäddad hemma bara för att några timmar senare i sitt sjuka tillstånd behöva gå ut igen?

T
  • Anonym (C)

Din fredag, du skulle hämta på dagis. Om barnet blir sjuk under dagen är det ju självklart att du ska hämta den dagen, även om det blir några timmar tidigare än vanligt.

• Drottningen70

Och om skilan hade ringt om sjukt barn en måndag klockan 10, så hade du ryckt ut?

• Anonym (cv)
    Drottningen70 skrev 2014-12-06 22:16:55 följande:

Och om skilan hade ringt om sjukt barn en måndag klockan 10, så hade du ryckt ut?

Jag fattar vad du menar. Men saken är den att jag anar en hel del samarbetsproblem mellan ts och den andra föräldern. Kan det inte vara bäst då att alltid hålla sig till umgängesavtalet till punkt och pricka? Inte för att det nödvändigtvis gynnar barnet mest kortsiktigt. Men att det långsiktigt kan gynna barnet trots allt då föräldrarnas konflikt på det sättet bättre hålls i schack.
  • Brumma

Är båda överens kan man naturligtvis frångå ett avtal - och kan man utgå från barnets bästa istället för att rigitt hålla på avtalet så är det naturligtvis det bästa..

hade du möjlighet att hämta tidigare så hade det naturligtvis varit bättre för barnet. Och då menar jag inte att du kan välja mellan arbete o barn utan om du var såpass nära att du kunde tagit dig dit inom rimlig tid.

• Brumma

PS. Vill lägga till att det finns vissa fall där altematiskt att gå utanför avtalet inte är ett alternativ som faktiskt gör det bättre för barnet utan kan, som du säger, försvåra på sikt. Är det så så hade jag nog rekommenderat att hålla avtalet strikt...

Svar på tråden VAB med umgängesavtal