• Äldre 6 Dec 21:14
    7276 visningar
    9 svar
    9
    7276

    Lyckas nästan aldrig pricka in kissandet. Hur ska jag fatta när hon måste kissa?

    Hej,
    Min dotter är 12 veckor och jag har kört EC lite till och från i ett par veckor. Jag tycker bara att det är så svårt att pricka in kissandet. När jag ammar henne så början hon ofta vrida på sig, släppa bröstet, ta tag igen, släppa, o.s.v. när hon ska bajsa så det kan jag springa ut på toa med henne. Fast det är svårt när hon inte äter för då verkar det inte vara samma tecken. Kissandet är ännu svårare. Jag försöker rutinkissa henne, men det går inte så bra. Oftast händer det inget och jag ger upp, sätter på blöja och så går det några minuter så kissar hon. Eller så märker jag att hon vaknat och har kissat och då är det ju för sent. Hon säger inte till när hon vaknar utan ligger och ser sig omkring.

    Sedan funderar jag på vad nästa steg är. Är det meningen att barnet ska lära sig säga till innan det behöver kissa/bajsa genom att göra något ljud? Eller måste man fortsätta rutinkissandet tills det lärt sig prata? 

  • Svar på tråden Lyckas nästan aldrig pricka in kissandet. Hur ska jag fatta när hon måste kissa?
  • Äldre 6 Dec 21:32
    #2

    Öh ursäkta att jag inte hänger med riktigt här, men vad är det du försöker med ? Att få en 12 veckors bebis att kissa på toan ?

  • Äldre 6 Dec 21:36
    #3

    Har du FB kan jag tipsa om gruppen     blöjfri bebis - EC-toakommunikation-blöjfritt

    Kan berätta lite hur vi gjort med vår numera 13-månaders:

    Rutinpottning efter sömn och annars vid tecken (hon gjorde/gör precis som du beskriver vid amningen) eller intuition. Många rutinpottar efter mat men då har vår tjej aldrig varit intresserad av att kissa

    I somras började vi köra en del blöjfri tid (det var för varmt för blöja) och torkade ca 7 miljarder pölar i början men det har succesivt blivit bättre sen dess. Hon pratar mer är några enstaka ord än men när hon knallar in på toan och börjar försöka få dit toaringen tycker jag att det är rätt tydligt ändå Hon har även haft ett "Jag behöver kissa NU!!!"-skrik/tjut i perioder

    Vi bär mycket (hon är livsfarlig att ha i vagn) och i selen kissar hon inte om hon kan undvika det. Det är även ovanligt att hon kissar på oss, då har hon oftast försökt säga till innan men vi varit för tröga för att fatta.

    Tack vare nattEC hade vi ett antal månader med i stort sett torra nätter (i genomsnitt 1 "olycka" i blöjan i veckan) men det gick över vid 9-10 mån och nu har vi 1-3 nätter i veckan utan blöjbyten.

    Använder ni betingingsljud? Vi kör på Kssss 

  • Äldre 6 Dec 21:42
    #4
    lovislilly skrev 2014-12-06 21:32:04 följande:

    Öh ursäkta att jag inte hänger med riktigt här, men vad är det du försöker med ? Att få en 12 veckors bebis att kissa på toan ?


    EC går ut på att barn har det medfött att signalera när de är nödiga så tar man bara till vara på signalerna så kommer barnet kissa/bajsa på önskat ställe (toa/potta/whatever). Tänk bara på hur många barn som kissar på skötbordet!

    Erbjuds bebisen inte alternativ till blöja i början lär den sig att det är i blöjan kiss och bajs ska hamna.

    EC är alltså inte traditionell potträning utan snarare träning av föräldrarna att förstå hur bebisen signalerar att den är nödig till skillnad från t ex att den är hungrig eller trött.
  • Äldre 6 Dec 21:52
    #5
    Mellanmjölkens land skrev 2014-12-06 21:42:14 följande:
    EC går ut på att barn har det medfött att signalera när de är nödiga så tar man bara till vara på signalerna så kommer barnet kissa/bajsa på önskat ställe (toa/potta/whatever). Tänk bara på hur många barn som kissar på skötbordet!

    Erbjuds bebisen inte alternativ till blöja i början lär den sig att det är i blöjan kiss och bajs ska hamna.

    EC är alltså inte traditionell potträning utan snarare träning av föräldrarna att förstå hur bebisen signalerar att den är nödig till skillnad från t ex att den är hungrig eller trött. smile1.gif
    Jaha där ser man, va mycket man inte vet här i livet!
  • Äldre 6 Dec 22:25
    #6
    Mellanmjölkens land skrev 2014-12-06 21:36:02 följande:

    Har du FB kan jag tipsa om gruppen     blöjfri bebis - EC-toakommunikation-blöjfritt

    Kan berätta lite hur vi gjort med vår numera 13-månaders:

    Rutinpottning efter sömn och annars vid tecken (hon gjorde/gör precis som du beskriver vid amningen) eller intuition. Många rutinpottar efter mat men då har vår tjej aldrig varit intresserad av att kissa

    I somras började vi köra en del blöjfri tid (det var för varmt för blöja) och torkade ca 7 miljarder pölar i början men det har succesivt blivit bättre sen dess. Hon pratar mer är några enstaka ord än men när hon knallar in på toan och börjar försöka få dit toaringen tycker jag att det är rätt tydligt ändå Hon har även haft ett "Jag behöver kissa NU!!!"-skrik/tjut i perioder

    Vi bär mycket (hon är livsfarlig att ha i vagn) och i selen kissar hon inte om hon kan undvika det. Det är även ovanligt att hon kissar på oss, då har hon oftast försökt säga till innan men vi varit för tröga för att fatta.

    Tack vare nattEC hade vi ett antal månader med i stort sett torra nätter (i genomsnitt 1 "olycka" i blöjan i veckan) men det gick över vid 9-10 mån och nu har vi 1-3 nätter i veckan utan blöjbyten.

    Använder ni betingingsljud? Vi kör på Kssss 


    Ja, jag kör med betingningsljud, det klassiska "ksss". Problemet med rutinpottning är ju att det inte fungerar, hon kissar inte vid de tillfällena känns det som. Möjligen när hon vaknar, men det märker jag så sällan. Får väl försöka observera henne lite bättre.

    Tack för svar.
  • Äldre 6 Dec 22:31
    #7

    Inlägg #1 förtjänar inte ens ett svar. #2 har fått ett bra svar av Mellanmjölken, men jag svarar ändå: Nej, jag försöker inte får min 12 veckors att kissa på toan, men jag försöker lära mig att se hennes signaler för kiss- och bajsnödig. Min förhoppning med detta är att hon tidigt ska bli blöjfri (men självklart inte redan nu).

    Kan tillägga att en mamma jag känner som har en son i min dotters ålder har ec:at redan från födseln och den pojken gör numera ett ljud innan han kissar istället för samtidigt som han gjorde tidigare. På det sättet kan hans föräldrar ta honom till toan och låta honom kissa där (han kissar i handfatet). Extremt miljövänligt och ekonomiskt då det går åt mycket färre blöjor.

  • Äldre 6 Dec 23:03
    #8
    linnéa001 skrev 2014-12-06 22:31:42 följande:

    Inlägg #1 förtjänar inte ens ett svar. #2 har fått ett bra svar av Mellanmjölken, men jag svarar ändå: Nej, jag försöker inte får min 12 veckors att kissa på toan, men jag försöker lära mig att se hennes signaler för kiss- och bajsnödig. Min förhoppning med detta är att hon tidigt ska bli blöjfri (men självklart inte redan nu).

    Kan tillägga att en mamma jag känner som har en son i min dotters ålder har ec:at redan från födseln och den pojken gör numera ett ljud innan han kissar istället för samtidigt som han gjorde tidigare. På det sättet kan hans föräldrar ta honom till toan och låta honom kissa där (han kissar i handfatet). Extremt miljövänligt och ekonomiskt då det går åt mycket färre blöjor.


    Låter helt sjukt konstigt i mina öron men kul om det funkar :) lycka till!
  • Äldre 27 Dec 20:55
    #9

    jag svarade lite i septemberbebis tråden Glad

    jag blåste lite lätt på bebisens huvud i början, då kissade han.

    nu tror jag att han samarbetar mer än jag själv. jag struntar, han väntar.... jag märker inte, han säger till.

    fast: när ni inte ec-ade, kissade hon ofta på skötbordet? om du är lite långsam t.ex? det gjorde båda mina barn nästan varje gång (och skrek dessutom på skötbordet som om nån skär i dem), därför började jag ec-a mitt andra barn, och då slutade han att kissa på skötbordet helt, och skriker aldrig på skötbordet utan är supernöjd, jag kan kissa, borsta mig, kamma nig - han bara ligger och vädras och tittar.

    jag menar att en del barn vill bli ec-ade (som mina), andra vill kanske nte? om hon är så nöjd på skötbordet och inte kissar på sig? hon kanske gillar att kissa i blöjan? t.ex. det är kallt och ovant utan blöja, och då vill hon inte slappna av?

  • Äldre 23 Aug 08:58
    #10
    lovislilly skrev 2014-12-06 21:32:04 följande:

    Öh ursäkta att jag inte hänger med riktigt här, men vad är det du försöker med ? Att få en 12 veckors bebis att kissa på toan ?


    Exakt det är vad EC går ut på, en del anser att de ska klara detta som helt nyfödd oxå. 
    I kinamockaskogen.....
Svar på tråden Lyckas nästan aldrig pricka in kissandet. Hur ska jag fatta när hon måste kissa?