• Anonym (TS)

Tvätta kalsonger i 30 grader

Hej.

Min pojkvän och jag är inte överens. Han bor i lägenhet med egen tvättmaskin som har ett snabbprogram som han använder till allt. Det betyder att han tvättar all tvätt som tex kalsonger, träningskläder osv 15 min i 30 grader. Han menar att det blir rent jag tycker det är så ofräscht att jag inte vill ha sex så ofta längre. Vad tycker ni? Blir det verkligen rent?

• Svar på tråden Tvätta kalsonger i 30 grader
  • sextiotalist
    Anonym (60 grader) skrev 2014-12-07 10:27:33 följande:

Prexis. 

Jag hade nog vägrat det mesta om min partner envisats med att tvätta i kallt vatten. Varför är det så viktigt att hålla nere tvättemperaturen?

spara energi.

Nu tycker inte jag att det är optimalt, men efter ha tillbringat somrar i en stuga med inte rinnande vatten så är man härdad
  • Anonym (fenomenet)

Kör allt i 40 grader så är det lugnt. Bakterierna som eventuellt finns i underkläder idag är jag mindre orolig för.

• Gryntroll

Jag har uppfattat det som att tvättmedlet fixar synliga fläckar på lägre temperatur men just det osynliga och bakterier blir kvar om man inte tvättar på varmare....

Här hemma tvättas det mesta av vanliga kläder på 40, underkläder på 60, handdukar och sängkläder någon gång ibland även 90 annars 60 även på dem.

Och ja, jag tycker det låter lite sunkigt att tvätta underkläder på 30 grader. Jag tänker, kroppen själv håller ju ca 37 grader och det borde ju "kroppens lort" överleva. Inget jag har belägg för men så tänker jag.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Gryntroll skrev 2014-12-07 10:56:14 följande:

Jag har uppfattat det som att tvättmedlet fixar synliga fläckar på lägre temperatur men just det osynliga och bakterier blir kvar om man inte tvättar på varmare....

Här hemma tvättas det mesta av vanliga kläder på 40, underkläder på 60, handdukar och sängkläder någon gång ibland även 90 annars 60 även på dem.

Och ja, jag tycker det låter lite sunkigt att tvätta underkläder på 30 grader. Jag tänker, kroppen själv håller ju ca 37 grader och det borde ju "kroppens lort" överleva. Inget jag har belägg för men så tänker jag.

Du är inte fel ute där. Däremot så gör tvättmedel och mekanisk bearbetning i en tvättmaskin att temperaturen blir mer "effektiv".

Som jag beskrev förut så är 60 grader i tvättmaskin lika effektivt som 90 grader i vatten (återigen, inte ett faktiskt förhållande utan ett exempel). Det beror på att tvättmedlet enkelt förklarat "löser upp" bakterier från kläderna och den mekaniska rörelsen i en tvättmaskin gör att de "lossnar".

Men du har helt rätt i att 30 grader inte räcker. Särskilt inte under så kort tid som 15 minuter.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • sextiotalist
    Anonym (fenomenet) skrev 2014-12-07 10:55:53 följande:

Kör allt i 40 grader så är det lugnt. Bakterierna som eventuellt finns i underkläder idag är jag mindre orolig för.

jag är inte heller orolig, även om jag är nojig när det gäller disktrasor. De kör jag minst på 60 och byter varje dag

Har man däremot problem med underlivsinfektioner eller svamp så bör man tvätta i högre temperatur. Men orsaken till problemen brukar vara överdriven underlivshygien
  • Anonym (fenomenet)
    sextiotalist skrev 2014-12-07 11:05:03 följande:
    jag är inte heller orolig, även om jag är nojig när det gäller disktrasor. De kör jag minst på 60 och byter varje dag

Har man däremot problem med underlivsinfektioner eller svamp så bör man tvätta i högre temperatur. Men orsaken till problemen brukar vara överdriven underlivshygien
    Sant, men så är vi jämnåriga också.
  • Anonym (Fekker)

Trasor och moppar kör jag i 95. Handdukar och underkläder 60 grader. Kläder 40 grader.

Sen det här med tvättmedel. Människor har en övertro till tvättmedel. Det räcker med en gnutta för att bryta ytspänningen på vattnet. Det är brytandet av den som gör jobbet.

Jag tar bara jättelite. Och lite sköljmedel på det som inte tumlas.

• Anonym (Fekker)

Har man haft magsjuka hemma så kör jag allt i 95. Vinterkräksjukebakterier dör först runt 70 grader.

• Anonym (bacilusk)

Trodde att det är allmänt känt att bacilusker dör vid först 60°.

Nu tror jag inte att det är ett jättestort problem i ett i-land som sverige att tvätta underkläderna i 30° eftersom vi överlag är relativt hygieniska och därför inte har så mycket farliga bacilusker i vår omgivning.

Så under normala omständigheter kvittar nog temperaturen. Men däremot kan man få problem om man råkar dra på sig någon smitta. Den som tvättar i 60° tvättar kanske bort problemet innan det ens hinner utvecklas till ett större problem medans den dom bara tvättar i 30° faktiskt blir sjuk.

Bodde utomlands flera år i ett land där de flesta tvättmaskiner endast tvättade med kallvatten (vet inte varför). Men blev aldrig sjuk under de åren av att bara tvätta i kallvatten.

Så tror inte det är något större problem att tvätta i kallvatten även om det är lite ofräscht.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Fekker) skrev 2014-12-07 11:16:48 följande:

Har man haft magsjuka hemma så kör jag allt i 95. Vinterkräksjukebakterier dör först runt 70 grader.

Virus, inte bakterier.

Men ja, du har helt rätt där, man ska välja den högsta möjliga temperaturen plaggen tål. Absolut minst 60 grader.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
Svar på tråden Tvätta kalsonger i 30 grader