• Anonym (TS)

Tvätta kalsonger i 30 grader

Hej.

Min pojkvän och jag är inte överens. Han bor i lägenhet med egen tvättmaskin som har ett snabbprogram som han använder till allt. Det betyder att han tvättar all tvätt som tex kalsonger, träningskläder osv 15 min i 30 grader. Han menar att det blir rent jag tycker det är så ofräscht att jag inte vill ha sex så ofta längre. Vad tycker ni? Blir det verkligen rent?

• Svar på tråden Tvätta kalsonger i 30 grader
  • Anonym (..)
    Anonym (bara undrar) skrev 2014-12-07 17:47:54 följande:
    Men nu var det ju inte stringtrosor i bomull jag pratar om, utan string i ett material som inte går att tvätta i 60 grader, String har ju väldigt nära kontakt med anus.
    Som några tidigare redan skrivit, de flesta plagg klarar 60 grader även om de är märkta 30. Klarar dom inte 60 är det väl lika bra att köpa nya som klarar det. De flesta plagg klarar till och med 90, men då menar jag så klart inte ullkläder eller så....;)
  • Tom Araya

Tvättmedelsreklam är fruktansvärt överdriven.

Jag har hållt på med massor av typer av rengöring, kläder, disk, städning, tvätt av diverse saker inom hem och industri. Temperatur är ett överlägset hjälpmedel för att få det rent, inget rengöringsmedel kan ersätta temperatur. Sedan har du den bakteriedödande effekten också, vilket jag tycker är väsentligt för kläder, i synnerhet underkläder och handdukar.
    Det fina med hög temperatur som bakteriedödare - det orsakar inte resistens som bakteriedödande medel kan ge.

Själv kör jag strumpor, kalsonger, trosor, handdukar och sängkläder i 60, ibland även byxor som jeans, resterande i 40. Endast ömtåliga saker kör jag i 30.

Generellt sett är jag noggrann med att följa tvättråden, men tål plagget inte tvätt enligt ovan utan blir förstört, då slänger jag det som det skräp det är.

• Anonym (hmm)

Men hallå, många tvättmedelsföretag gör ju reklam för att man numera kan tvätta i 30 gr och att det är bra för miljön? Varför skulle det inte bli rent?

Jag handtvättade i duschen i en hink ibland innan vi köpte tvättmaskin, det lär väl bli lika rent som när man kör en tvätt i 30 gr i 15 min? Jag kör på snabbprogrammet iaf, jag har inte tid att vänta 3,5 timmar på att tvätten ska bli klar.

• Anonym (***)

Med en i familjen som studerat textiler och då och då under sin karrär satt tvättråd på plagg så lär man sig vad som inte funkar och vad som gör det.

Sen så är majoriteten av mina kalsonger sådana med tvättråd om max 30 grader, så beroende på vad mer som behöver tvättas så får de gå som 30 eller 40. Jag spenderar inte alla dessa pengar på underkläder för att förstöra dem i 60 grader, vilket har hänt med några par än så länge. De blev noppriga och tappade formen.
    Egentligen hade jag kanske önskat att det fanns okej underkläder i lite andra kvaliteter, men stil går före funktion för min del.

Sen så får man bara tänka på vad det är man köper, vad är fibrerna, är det färgat, har känsliga tryck eller likande? Är det en trikå? Vävd? Stickat?

Tänk bara själva, så förstör ni inga plagg. Eller tvätta på i tron om att det är frächare och lev med illasittande, halvt förstörda plagg.

• Anonym (..)

Antagligen blir tvätten renare och betydligt mer fri från bakterier av enbart varmt vatten. Det finns studier på att även fläckar försvinner bättre av enbart varmt vatten och bearbetning av maskinen, än av alla fläckborttagare och tvättmedel.

Anonym (hmm) skrev 2014-12-08 00:45:27 följande:
    Men hallå, många tvättmedelsföretag gör ju reklam för att man numera kan tvätta i 30 gr och att det är bra för miljön? Varför skulle det inte bli rent?

Jag handtvättade i duschen i en hink ibland innan vi köpte tvättmaskin, det lär väl bli lika rent som när man kör en tvätt i 30 gr i 15 min? Jag kör på snabbprogrammet iaf, jag har inte tid att vänta 3,5 timmar på att tvätten ska bli klar.
    För att bakterierna inte dör av ljummet vatten, och reklam är just reklam. För några årtionden sen var det vanligt att handtvätta underkläder men då använde man kokande vatten.

• Anonym (Kajsa)
    Anonym (..) skrev 2014-12-08 04:25:11 följande:

Antagligen blir tvätten renare och betydligt mer fri från bakterier av enbart varmt vatten. Det finns studier på att även fläckar försvinner bättre av enbart varmt vatten och bearbetning av maskinen, än av alla fläckborttagare och tvättmedel.

För att bakterierna inte dör av ljummet vatten, och reklam är just reklam. För några årtionden sen var det vanligt att handtvätta underkläder men då använde man kokande vatten.

För några årtionden sen?
    Var då?

Jag är inne på mitt sjätte årtionde och har då aldrig varit med om handtvätt med kokande vatten.
  • Anonym (..)
    Anonym (Kajsa) skrev 2014-12-08 04:57:00 följande:
    För några årtionden sen?
    Var då?

Jag är inne på mitt sjätte årtionde och har då aldrig varit med om handtvätt med kokande vatten.
    Har du verkligen aldrig hört talas om det? Jag pratar Sverige nu.  I huset jag bor finns många gamla och ett par utan tvättmaskin i lägenheten. De brukar tvätta upp underkläder genom kok på spisen, så slipper de gå ned till tvättstugan jämt. Obs, att jag inte sa att du eller någon annan ska göra det Jag sa bara att varmt vatten gör mer rent.
  • katastrofplantagen

60 grader för att bakterier ska dö. Vissa behöver 90. Dock tvättar jag ömtåliga och lyxiga trosor i 30 grader för att inte förstöra dom. Å andra sidan bär jag jämt trosskydd så inbillar mig att det skyddar textilen åtminstone en del.

• MallaL
    Anonym (Kajsa) skrev 2014-12-08 04:57:00 följande:

För några årtionden sen?

Var då?

Min mormor tvättade alltid underkläder i en stor gryta på spisen på 60, 70-talet (alla underkläder på den tiden var vit bomull och tålde att kokas)
  • Noname00
    Anonym (Sofie) skrev 2014-12-07 13:06:36 följande:

Jag har förstört flera plagg som ska tvättas i 30, genom att köra dem i 40. De har krympt rejält och blivit "kompakta", bara att slänga. Sedan flera år undviker jag att köpa kläder med tvättråd 30 grader. Det mesta går i 40 och 60 här. Om det står 40, är det ganska ofta det kan tåla 60, men står det 30, är min erfarenhet att det ofta inte tål högre än det.
    .
    Måste vara konstiga material allt som är 100 %bomull klarar minst 40 grader.
    Det är inte hett bara 3 grader varmare än rumstemperatur.
    Det som däremot förstör kläder är torktumlaren.
Svar på tråden Tvätta kalsonger i 30 grader