• glassen

Julklänning förstörd i första tvätten

Jag köpte en söt julklänning på Lindex, en röd med vitt hjärta och vita muddar. Tänkte att den passar bra både till Luciafirande och julfirande. Som vanligt tvättade jag den innan användning och den blev helt förstörd. Nopprig i tyget och det vita är rosa. Ändå använde jag colourcatcher.
    Vet ni något sätt att få det vita vitt igen? Tror ni den går att reklamera när den är tvättad? Den är ju aldrig använd.

• Svar på tråden Julklänning förstörd i första tvätten
  • IsDimma

Det borde gå eftersom man klart kan förvänta sig att plagget ska vara tvättbart.

• viseversa

Klart du kan reklamera den. Barnkläder aka självklart vara tvättbara. Vad står det för tvättråd i klänningen??

• Fru Ni

Enl konsumentköplagen kan du lämna tillbaka den även utan kvitto. Jag lämnade tillbaka ett par byxor för lite sen som sprack i sömmarna efter första tvätten.

Dock kanske det blir svårt om det står i klänningen att den inte får tvättas? 

• Vlad

Har du följt tvättråden så är det klart att du kan reklamera.

• glassen

Jo, det står att den kan tvättas på 40 grader. Jag tvättade dessutom fintvätt för att den säkert inte skulle bli förstörd, men det hjälpte ju inte.

• Gathenhielm

Bara att gå tillbaka med den, ingen tvekan om saken.

Reasons... we all have them, at times.
  • Alexi

Poängen med reklamation är ju att man kräver åtgärd för att en vara inte motsvarar vad man kan förvänta sig, att den är tvättad är ju helt irrelevant i sammanhanget.

• Themis

Bara hiva den tillbaka till Lindex, de borde be dig om ursäkt.

Upprepning är repetitionernas moder. /Themis
  • Lillflickan

Vi lämnade tillbaka förra årets dräkt till Lindex. Den blev rosa efter tvätt. Inga problem.

Svar på tråden Julklänning förstörd i första tvätten