• Lisa1976

    Är man rasist bara för att man vill minska invandringen?

    Jag är av åsikten att Sverige tar emot för många flyktingar. Jag oroar mig för att vi inte kommer att kunna ta hand om våra egna sjuka, svaga, barn, hemlösa m.fl. Jag ser kopplingen mellan skolans dåliga resultat och ökad invandring. Jag oroar mig för att segregationen kommer att bli ett stor problem i framtiden med ökad kriminalitét, arbetslöshet och rasism. Jag ser hur USA ha det idag mellan svarta och vita. Självklart vill jag hjälpa människor som flyr från krig men jag tycker att andra länder ska ta emot fler än vad de gör! Och att pengar ska läggas på att få stopp på krigen.
    Är jag rasist för att jag tycker så här? Jag tycker att jag är realist och eventuellt egoist.
    Är man rasist bara för att man vill minska invandringen?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är man rasist bara för att man vill minska invandringen?
  • Gathenhielm

    Nej. Problemet är att folk faller för ett klassiskt logiskt felslut:

    Alla rasister vill minska invandringen, därför är alla som vill minska invandringen rasister.

    Vilket är ungefär lika dumt som att säga: All öl är blöt, därför är allting blött öl.


    Reasons... we all have them, at times.
  • Ful Anka

    Varför inte öka utvandringen från istället? 


    This is my life and I don't care
  • Lisa1976
    Tines skrev 2014-12-08 14:37:50 följande:

    Ser du koppling på skolans dåliga resultat med ökad invandring?? Hur då?? Det om något är rasistiskt!


    Jag har sett statistik på utvecklingen i skolan och statistik på invandringen. Dom går hand i hand! Vad tror du själv när det sitter elever i klassrummen som inte ens förstår vad läraren säger? Får dom bra betyg tror du?
    Lärarna har ju inte blivit sämre de senaste decennierna i alla fall så det är ju inte deras fel!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Lisa1976 skrev 2014-12-08 14:44:20 följande:
    Jag har sett statistik på utvecklingen i skolan och statistik på invandringen. Dom går hand i hand! Vad tror du själv när det sitter elever i klassrummen som inte ens förstår vad läraren säger? Får dom bra betyg tror du?
    Lärarna har ju inte blivit sämre de senaste decennierna i alla fall så det är ju inte deras fel!
    Korrelation är inte kausalitet:
    www.princeton.edu/~achaney/tmve/wiki100k/docs/Correlation_does_not_imply_causation.html


    I övrigt så är man givetvis rasist för att man vill minska invandringen. Dock finns det både de som anser att man är det och de som tror att andra anser att de är det när de vill minska invandringen.


    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Långbenopluto
    Lisa1976 skrev 2014-12-08 14:44:20 följande:
    Jag har sett statistik på utvecklingen i skolan och statistik på invandringen. Dom går hand i hand! Vad tror du själv när det sitter elever i klassrummen som inte ens förstår vad läraren säger? Får dom bra betyg tror du?
    Lärarna har ju inte blivit sämre de senaste decennierna i alla fall så det är ju inte deras fel!
    Dom invandrarbarn som sätts i vanliga klasser har bedömts klara svenskan så bra att dom tar till sig kunskapen.

    Barnen som inte kan svenska går andra klasser först....
  • Gathenhielm
    RamboMannen skrev 2014-12-08 15:44:54 följande:

    Rasist är ett ord som har förlorat sin mening. Ta bort det ur ordlistan.


    Begreppsinflation får mig att se rött. 
    Reasons... we all have them, at times.
  • Muslimsktjej

    Nope man är inte rasist för att man vill minska invandringen, det är snarare anledningen till varför man vill minska invandringen som avgör om man är rasistisk eller inte.

Svar på tråden Är man rasist bara för att man vill minska invandringen?