• Lisa1976

Är man rasist bara för att man vill minska invandringen?

Jag är av åsikten att Sverige tar emot för många flyktingar. Jag oroar mig för att vi inte kommer att kunna ta hand om våra egna sjuka, svaga, barn, hemlösa m.fl. Jag ser kopplingen mellan skolans dåliga resultat och ökad invandring. Jag oroar mig för att segregationen kommer att bli ett stor problem i framtiden med ökad kriminalitét, arbetslöshet och rasism. Jag ser hur USA ha det idag mellan svarta och vita. Självklart vill jag hjälpa människor som flyr från krig men jag tycker att andra länder ska ta emot fler än vad de gör! Och att pengar ska läggas på att få stopp på krigen.
    Är jag rasist för att jag tycker så här? Jag tycker att jag är realist och eventuellt egoist.
    Är man rasist bara för att man vill minska invandringen?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är man rasist bara för att man vill minska invandringen?
  • Lisa1976
    Muslimsktjej skrev 2014-12-08 15:50:46 följande:

Nope man är inte rasist för att man vill minska invandringen, det är snarare anledningen till varför man vill minska invandringen som avgör om man är rasistisk eller inte.

Det var sannerligen en bra förklaring!
  • Gert

Nej, det tycker jag inte.

Men jag lyssnade på Miljöpartiets Maria Ferm i en radioutfrågning i SR P1 tidigare idag. Hon sa att det är främlingsfientligt att diskutera volymer och hur mycket invandring Sverige klarar av. Således tycker hon att det är rasistiskt att vilja minska invandringen. Jag är inte förvånad att Miljöpartiet har den inställningen.

Enligt Maria Ferm ska man istället diskutera varför människor flyr, vad nu det har med den svenska integrationsdebatten att göra.

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Helhet
    Muslimsktjej skrev 2014-12-08 15:50:46 följande:

Nope man är inte rasist för att man vill minska invandringen, det är snarare anledningen till varför man vill minska invandringen som avgör om man är rasistisk eller inte.

Det där är väl inte riktigt sant heller? Nu överdriver jag, om jag inte vill att vi tar emot 1 miljon ryssar per år ( vilket jag inte skulle vilja), i låt oss säga 15 år så att de hamnar i majoritet, är jag rasist då?
  • Muslimsktjej
    Helhet skrev 2014-12-08 17:20:22 följande:
    Det där är väl inte riktigt sant heller? Nu överdriver jag, om jag inte vill att vi tar emot 1 miljon ryssar per år ( vilket jag inte skulle vilja), i låt oss säga 15 år så att de hamnar i majoritet, är jag rasist då?
    Nej det är du inte.

Om du däremot inte vill ta emot ryssarna för att "dessa jävla undermänniskor inte har något att göra i Sverige!!!!!1111 SVERIGE ÅT SVENSKARNA JÄVLA KOMMUNISTJÄVLAR!!!!!!!!" så blir det en annan sak.
  • Rainbowdash

Ja du är rasist eftersom du i nästa mening gör skillnad på människor beroende på var de kommer från. 

• Tramptass
    Tines skrev 2014-12-08 14:37:50 följande:

Ser du koppling på skolans dåliga resultat med ökad invandring?? Hur då?? Det om något är rasistiskt!

Inte nödvändigtvis. Det är inte direkt konstigt om en nyanländ elev inte når så höga resultat. Det är svårt att tillgodogöra sig undervisning på ett annat språk. Handlar inte om att de skulle vara mindre intelligenta.
  • Speakers Corner

Nu känner inte jag dig, men på urval av det du skrev, skulle jag inte säga att du är en rasist. 
    För mig är en rasist en människa som sätter egenskaper och beteende på andra baserat på härkomst. 
    Det är för mig rasism, inte att vilja se en minskad invandring. 

• Helhet
    Muslimsktjej skrev 2014-12-08 17:30:29 följande:

Nej det är du inte.

Om du däremot inte vill ta emot ryssarna för att "dessa jävla undermänniskor inte har något att göra i Sverige!!!!!1111 SVERIGE ÅT SVENSKARNA JÄVLA KOMMUNISTJÄVLAR!!!!!!!!" så blir det en annan sak.

Nä mera, att det inte skulle fungera ekonomiskt. Ändrar mig delvis med ,varför skulle jag vilja ha dem här, vi har alltid klarat oss bra själva. Med din logik är det ju rasistiskt att inte låta kineser bli en majoritet i det flesta småländer i världen.
  • Muslimsktjej
    Helhet skrev 2014-12-08 17:44:59 följande:
    Nä mera, att det inte skulle fungera ekonomiskt. Ändrar mig delvis med ,varför skulle jag vilja ha dem här, vi har alltid klarat oss bra själva. Med din logik är det ju rasistiskt att inte låta kineser bli en majoritet i det flesta småländer i världen.
    Läste du min första mening? Skrev att du INTE var rasist för det, alltså betyder det att jag INTE anser att man är rasist för att man inte vill bli minoritet i sitt land.

"Varför skulle jag vilja ha dem här" - Väldigt många invandrare kommer ju hit som flyktingar (främst den invandring folk är emot), så jag antog att med ditt exempel om ryssar så menade du om ryssarna behövde komma hit för att det t.ex blev stora konflikter i landet (för varför skulle annars så många ryssar komma hit?). Att du sedan skriver "varför skulle jag vilja ha dem här" låter väl lite sådär.
  • Gert
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-12-08 14:51:54 följande:
    I övrigt så är man givetvis rasist för att man vill minska invandringen. 
    Du är miljöpartist va?
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
Svar på tråden Är man rasist bara för att man vill minska invandringen?