• Lisa1976

Är man rasist bara för att man vill minska invandringen?

Jag är av åsikten att Sverige tar emot för många flyktingar. Jag oroar mig för att vi inte kommer att kunna ta hand om våra egna sjuka, svaga, barn, hemlösa m.fl. Jag ser kopplingen mellan skolans dåliga resultat och ökad invandring. Jag oroar mig för att segregationen kommer att bli ett stor problem i framtiden med ökad kriminalitét, arbetslöshet och rasism. Jag ser hur USA ha det idag mellan svarta och vita. Självklart vill jag hjälpa människor som flyr från krig men jag tycker att andra länder ska ta emot fler än vad de gör! Och att pengar ska läggas på att få stopp på krigen.
    Är jag rasist för att jag tycker så här? Jag tycker att jag är realist och eventuellt egoist.
    Är man rasist bara för att man vill minska invandringen?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är man rasist bara för att man vill minska invandringen?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Gert skrev 2014-12-08 17:57:45 följande:
    Du är miljöpartist va?
    Inte det minsta. Och det saknades givetvis ett "inte" där.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Gert
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-12-08 18:22:45 följande:
    Inte det minsta. Och det saknades givetvis ett "inte" där.
    Ah, så du menar att man givetvis inte är rasist för att man vill minska invandringen? Då missförstod jag dig.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Gert skrev 2014-12-08 18:24:13 följande:
    Ah, så du menar att man givetvis inte är rasist för att man vill minska invandringen? Då missförstod jag dig.
    Det var helt mitt fel, jag missade ett "inte" där, väldigt olyckligt. Man kan förstås vara rasist och vilja minska invandringen. Men det är långtifrån en majoritet av de som vill minska invandringen som är det.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Gert
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-12-08 18:28:05 följande:
    Det var helt mitt fel, jag missade ett "inte" där, väldigt olyckligt. Man kan förstås vara rasist och vilja minska invandringen. Men det är långtifrån en majoritet av de som vill minska invandringen som är det.
    Det är olyckligt att man inte kan redigera inläggen. Det håller jag med dig om.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • apburen

Ordet "rasist" är så missbrukat och används bara du tittar på en människa av annan hudfärg som nyser.
    Nej, man är inte rasist för att man vill begränsa invandringen.
    Man är heller inte rasist för att man ser om sitt eget land.

• Dearestfriend

Det handlar väl mer om att folk kopplar ihop SD med rasister då flera av deras medlemmar uttalat sig - vid flera tillfällen- rasistiskt. Man kan tycka att om man röstar på ett sådant parti att man då stödjer alla deras uttryck och handlingar.

Såsom du argumenterar ser jag inget fel med. Tror att många politiker kan tycka likaså om invandrinsfrågan, dock kan de vara rädda att framstå som rasister bara för att de kan ha ett gemensamt mål med SD.

• Helhet
    Muslimsktjej skrev 2014-12-08 17:54:27 följande:

Läste du min första mening? Skrev att du INTE var rasist för det, alltså betyder det att jag INTE anser att man är rasist för att man inte vill bli minoritet i sitt land.

"Varför skulle jag vilja ha dem här" - Väldigt många invandrare kommer ju hit som flyktingar (främst den invandring folk är emot), så jag antog att med ditt exempel om ryssar så menade du om ryssarna behövde komma hit för att det t.ex blev stora konflikter i landet (för varför skulle annars så många ryssar komma hit?). Att du sedan skriver "varför skulle jag vilja ha dem här" låter väl lite sådär.

De flesta kommer inte hit som flyktingar. Jag tror inte att folk är emot de ca 10 % som är riktiga flyktingar. Kan tänka mig att bra många ryssar skulle vilja komma hit och leva på bidrag om det va möjligt, vad tror du?
  • Muslimsktjej
    Helhet skrev 2014-12-08 21:23:50 följande:
    De flesta kommer inte hit som flyktingar. Jag tror inte att folk är emot de ca 10 % som är riktiga flyktingar. Kan tänka mig att bra många ryssar skulle vilja komma hit och leva på bidrag om det va möjligt, vad tror du?
    Ja, tror verkligen att många ryssar lämnar sitt land, hela sin släkt och sitt jobb bara för att komma till Sverige och få några tusenlappar i månaden! Verkligen.
  • Tekla Svensson

Rasist är man om man nervärderar en person för deras etniska tillhörighet! SÅ nej, du är absolut inte rasist för att du vill minska invandringen så länge du inte vill göra det pga vilken etnicitet någon har.

Att ifrågasätta/kritisera/avsäga sej negativ påverkan av en religion är inte att vara rasist då t.ex muslimer såväl som kristna inte är en etnicitet, de är en religiös grupp och som sådan har du , enl. lagen om religionsfrihet all rätt i världen att ifrågasätta/kritisera/avsäga dig negativ påverkan av en religion!

Svar på tråden Är man rasist bara för att man vill minska invandringen?