Inlägg från: Anonym (Kolla FKs hemsida) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kolla FKs hemsida)

Underhållsbidrag

Jag minns inte hur man räknar men vet att det finns information på Försäkringskassans hemsida. Sist jag tittade hade de en snurra där som jag tror man kunde ha som stöd i uträkningarna.

• Anonym (Kolla FKs hemsida)
    Anonym (2barn) skrev 2014-12-08 21:48:45 följande:

Pappan är inte oresonlig men han är snål och jag känner att jag behöver ha ett hum om vad som är rimligt att kräva i underhållsbidrag innan jag tar upp det med honom igen.

Läste på någon sida att kostnaderna för barn är 0-6 år är 65% av ett basbelopp, vad är basbeloppet? Är det 44500/12 * 0,35= 1298kr/barn och månad?

Har räknat på försäkringskassans sida och där blir det 1289kr/ mån i underhåll och det känns lite, med tanke på att jag får ut ca 11500kr/mån netto och han får ut ca 32000kr/mån netto. Boendekostnaderna blir ungefär densamma för oss båda, han köper ut mig från huset med sparade pengar och behöver således inte ta mer lån, vilket jag hade behövt om jag skulle bo kvar.

Du kan kolla på konsumentverkets sida vad de uppskattar att barn i olika åldrar har för kostnader och sedan justera för er situation. Men där kan du hitta siffror att utgå ifrån.
Svar på tråden Underhållsbidrag