• Anonym (2barn)

Underhållsbidrag

Behöver hjälp med hur man räknar ut underhållsbidraget och har försökt googla men hittar inte det jag söker.

Situationen ser ut så här, vi ska separera då han har träffat en annan. Vi har två barn, 3år och 6 månader.

Jag kommer att ta all föräldraledighet med den minsta då pappan inte vill vara föräldraledig.

Han kommer att behålla vårt hus och jag kommer att flytta till en lägenhet med barnen (jag har inte råd att bo kvar i huset).

Hur kan man räkna ut underhållsbidraget? Jag anser ju att han ska betala extra eftersom han dels tjänar mycket mer än mig och eftersom han inte tänker vara föräldraledig så är ju min inkomst mindre än vanligt och det är min pension som drabbas.

Han kommer att ha 3åringen ca 8 dygn/mån och bebisen kommer han att träffa några gånger/vecka men inte över natten.

• Svar på tråden Underhållsbidrag
  • Anonym (Kolla FKs hemsida)

Jag minns inte hur man räknar men vet att det finns information på Försäkringskassans hemsida. Sist jag tittade hade de en snurra där som jag tror man kunde ha som stöd i uträkningarna.

• Anonym (N)

Är det inte så att standard är 1273kr och om du anser att han bör betala extra så får du stämma honom på högre underhåll?

Om ni inte är överens och han vill betala mer än 1273kr förstås.

• Anonym (S)
    Anonym (N) skrev 2014-12-08 17:11:32 följande:

Är det inte så att standard är 1273kr och om du anser att han bör betala extra så får du stämma honom på högre underhåll?

Om ni inte är överens och han vill betala mer än 1273kr förstås.

1273kr är LÄGSTA beloppet som man får utbetalt.
    På FK´s hemsida kan man räkna ut vilket belopp som gäller utifrån ens egna inkomster.

Vad det finns för regler runt extra ersättning under föräldraledighet vet jag inte, men gissar inga... Man kan ju tycka att han borde betala de 20% du förlorar för hälften av dagarna, dvs de dagar han inte vill ta ut.

Självklart är han ett svin om han är otrogen mot sin fru, men är han ett oresonligt svin? Vad tycker han är rättvist?
  • Anonym (N)
    Anonym (S) skrev 2014-12-08 17:22:03 följande:
    På FK´s hemsida kan man räkna ut vilket belopp som gäller utifrån ens egna inkomster.

Vad det finns för regler runt extra ersättning under föräldraledighet vet jag inte, men gissar inga... Man kan ju tycka att han borde betala de 20% du förlorar för hälften av dagarna, dvs de dagar han inte vill ta ut.

Självklart är han ett svin om han är otrogen mot sin fru, men är han ett oresonligt svin? Vad tycker han är rättvist?
    Okej. Har aldrig hört att underhållet baseras på inkomst faktiskt.
  • Nyfiken gul

Det är skillnad på underhållsstöd och underhållsbidrag. 

Underhållsstöd är det bidrag som försäkringskassan betalar ut.  Underhållsbidrag är något den andra föräldern ska betala till barnet utifrån sin egen inkomst och om man kan komma överens tillsammans. 

Kan man inte enas om ett underhållsbidrag får man stämma föräldern i rätten .  Eller också vända sig till försäkringskassan för underhållsstöd.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (N)
    Nyfiken gul skrev 2014-12-08 17:37:41 följande:

Det är skillnad på underhållsstöd och underhållsbidrag. 

Underhållsstöd är det bidrag som försäkringskassan betalar ut.  Underhållsbidrag är något den andra föräldern ska betala till barnet utifrån sin egen inkomst och om man kan komma överens tillsammans. 

Kan man inte enas om ett underhållsbidrag får man stämma föräldern i rätten .  Eller också vända sig till försäkringskassan för underhållsstöd.

Aah, då är jag med ;)

Då hade jag lite rätt iaf. Att om pappan inte vill betala mer så får TS stämma honom eller "nöja sig" med 1273?
  • Nyfiken gul
    Anonym (N) skrev 2014-12-08 17:41:45 följande:
    Aah, då är jag med ;)

Då hade jag lite rätt iaf. Att om pappan inte vill betala mer så får TS stämma honom eller "nöja sig" med 1273?
    just så'

Något att väl tänka över också är att underhållsbidraget räknas enligt dom reglar och lagar som finns angående underhållsbidrag. 

Det finns alltså ingen regel om att han ska betala si och så extra för att mamman inte kan jobba, är arbetslös, tar ut föräldrapenning , har dyr hyra, bor kvar i huset etc etc...  Det  är något han kan göra om han vill det - men man kan inte kräva det.  Underhållsbidrag är ingen extra inkomst utan bidrag till barnets försörjning när en förälder inte kan bo tillsammans med barnet på heltid. 
    Det är inte den förälderns "fel" att boendeföräldern inte har inkomst som täcker för vardagens utgifter. 
  • Anonym (2barn)

Pappan är inte oresonlig men han är snål och jag känner att jag behöver ha ett hum om vad som är rimligt att kräva i underhållsbidrag innan jag tar upp det med honom igen.

Läste på någon sida att kostnaderna för barn är 0-6 år är 65% av ett basbelopp, vad är basbeloppet? Är det 44500/12 * 0,35= 1298kr/barn och månad?

Har räknat på försäkringskassans sida och där blir det 1289kr/ mån i underhåll och det känns lite, med tanke på att jag får ut ca 11500kr/mån netto och han får ut ca 32000kr/mån netto. Boendekostnaderna blir ungefär densamma för oss båda, han köper ut mig från huset med sparade pengar och behöver således inte ta mer lån, vilket jag hade behövt om jag skulle bo kvar.

• Anonym (Kolla FKs hemsida)
    Anonym (2barn) skrev 2014-12-08 21:48:45 följande:

Pappan är inte oresonlig men han är snål och jag känner att jag behöver ha ett hum om vad som är rimligt att kräva i underhållsbidrag innan jag tar upp det med honom igen.

Läste på någon sida att kostnaderna för barn är 0-6 år är 65% av ett basbelopp, vad är basbeloppet? Är det 44500/12 * 0,35= 1298kr/barn och månad?

Har räknat på försäkringskassans sida och där blir det 1289kr/ mån i underhåll och det känns lite, med tanke på att jag får ut ca 11500kr/mån netto och han får ut ca 32000kr/mån netto. Boendekostnaderna blir ungefär densamma för oss båda, han köper ut mig från huset med sparade pengar och behöver således inte ta mer lån, vilket jag hade behövt om jag skulle bo kvar.

Du kan kolla på konsumentverkets sida vad de uppskattar att barn i olika åldrar har för kostnader och sedan justera för er situation. Men där kan du hitta siffror att utgå ifrån.
  • Brumma
    Anonym (S) skrev 2014-12-08 17:22:03 följande:

Nej. 1273 är även högsta man kan få - om man inte stämmer den andra föräldern och kan visa på att ens barn kostar mer än ett normalt barn i Sverige, eller så får den andra föräldern vara med på noterna.

Tjänar föräldern MYCKET mer kan barnet (genom sin boendeförälder) stämma för standardtillägg.

försäkringskassans uträkningsverktyg gäller om man är överens och sköter underhållsBIDRAGET utanför försäkringskassan. Är man inte överens så begär man underhållsSTÖD genom försäkringskassan och då är det 1273 som gäller - varken mer eller mindre. ELLER så stämmer man den andra föräldern.
Svar på tråden Underhållsbidrag