• Brumma

Underhållsbidrag

Anonym (S) skrev 2014-12-08 17:22:03 följande:

1273kr är LÄGSTA beloppet som man får utbetalt.

På FK´s hemsida kan man räkna ut vilket belopp som gäller utifrån ens egna inkomster.

Vad det finns för regler runt extra ersättning under föräldraledighet vet jag inte, men gissar inga... Man kan ju tycka att han borde betala de 20% du förlorar för hälften av dagarna, dvs de dagar han inte vill ta ut.

Självklart är han ett svin om han är otrogen mot sin fru, men är han ett oresonligt svin? Vad tycker han är rättvist?

Nej. 1273 är även högsta man kan få - om man inte stämmer den andra föräldern och kan visa på att ens barn kostar mer än ett normalt barn i Sverige, eller så får den andra föräldern vara med på noterna.

Tjänar föräldern MYCKET mer kan barnet (genom sin boendeförälder) stämma för standardtillägg.

försäkringskassans uträkningsverktyg gäller om man är överens och sköter underhållsBIDRAGET utanför försäkringskassan. Är man inte överens så begär man underhållsSTÖD genom försäkringskassan och då är det 1273 som gäller - varken mer eller mindre. ELLER så stämmer man den andra föräldern.
  • Brumma
    Anonym (mamsi) skrev 2014-12-11 09:45:39 följande:

Man kan se på ts inkomstförlust som barnets barnomsorgskostnad, som ts och pappan båda ska betala efter förmåga.

För det är ju inte primärt föräldern som behöver vara hemma utan barnet som är för litet för att lämnas bort.

Fast barnomsorgskostnaderna går inte riktigt att jämföra med. De betalar man nämligen genom att betala underhållet.... Umgängessabotage gesällen är alltså inte med o betalar barnomsorgskostnaden också. Utan det är naturligtvis boendeförälderns kostnad (eferomoner umgängesföräldern redan betalar genom underhållet)
  • Brumma
    Anonym (mamsi) skrev 2014-12-11 10:02:49 följande:

Va???

Barnomsorgen betalas av båda föräldrarna.

Ja OM du har växelvis boende. Har man vh umgänge betalat man underhåll och inget mer. Om man inye vill alltså ;)
  • Brumma
    Anonym (mamsi) skrev 2014-12-11 10:46:49 följande:

Skillnad på underhållsbidrag och underhållsstöd. Alla rimliga barnomsorgskostnader inkluderas givetvis vid beräkningar av underhållsbidraget.

Fast det spelar ingen roll om du har underhållsstöd eller underhållsbidrag i den här frågan. Man har fullgjort sin ekonomiska sklydighet oavsett och är alltså inte tvungen att även betala barnomsorg.
  • Brumma
    Anonym (mamsi) skrev 2014-12-11 11:26:54 följande:

När exakt har man fullgjort sin ekonomiska skyldighet när det handlar om underhållsbidrag?

När man betalat det man antingen är överens om eller blivit dömd till.

Hur tänker du att man INTE gjort det när man betalat underhållet man ska? Tänker du att man betalar underhåll OCH barnomsorg? Att underhållsföräldern skall dubbelbetala? Jag hänger inte riktigt med i din tankegång nämligen :)
  • Brumma
    Anonym (mamsi) skrev 2014-12-11 16:08:47 följande:

När man räknar på underhållsbidragets storlek utgår man först från barnets behov och vad de kostar. Sedan fördelar man de kostnaderna mellan föräldrarna. Umgängesförälderns del blir då underhållsbidragets storlek.

Barn behöver bland annat mat, kläder, mediciner OCH barnomsorg (om föräldrarna jobbar).

Så tänker jag.

Precis. Så när underhållet betalats så betalar man inye ngt utöver det eftersom det INGÅR ;)
  • Brumma
    Anonym (mamsi) skrev 2014-12-11 21:59:51 följande:

Men nu har ju pappan inte ens börjat betala underhåll i någon som helst form till ts än. Och jag informerar bara henne hur hon ska tänka när de ska beräkna underhållsbidragets storlek.

Det jag reagerade på var detta inlägget 09:45:39 följande:

"Man kan se på ts inkomstförlust som barnets barnomsorgskostnad, som ts och pappan båda ska betala efter förmåga". Vilket jag tolkade som att du menade att barnomsorgsavgiften betalas utöver underhållet. Missförstod dig - Sorry :)
  • Brumma
    Anonym (mamsi) skrev 2014-12-12 15:35:51 följande:

Enligt lagen ska både Ts och pappa bidra till barnets försörjning, var och en efter förmåga. Det blir jävligt svårt för oss här i tråden att avgöra hur stor var och en av föräldrarna ska bidra med när vi inte känner till deras privatekonomier.

Jag utgår ifrån att ts i så fall börjar jobba tidigare för att hon har svårt att försörja sig som föräldraledig.

Det ändrar inte det faktum att Ts måste stämma pappan om hon vill ha mer än 1273 och han inye vill betala mer frivilligt.

För att få igenom mer behovet hon visa varför deras barn kostar mer än normen.
  • Brumma
    Anonym (mamsi) skrev 2014-12-12 18:43:17 följande:

Det är bara att visa fakturan från barnflickan. Tror det räcker långt.

Varför? Du tror på allvar att boendeföräldern kan hitta på vilja saker som helst - för att DE finner det nödvändigt och dess viss upp en faktura?

Som SupersurasunkSara ovan påpekar så kan man säga vad man vill om att pappan vägrar ta föräldraledigheten men det gör inte att mamman kan bestämma ngt sådant själv och kräva betalt..
  • Brumma
    Anonym (mamsi) skrev 2014-12-12 18:56:48 följande:

Ts beskriver pappan som snål och ovillig att betala mer än minimum.

Och minimum innebär för ett normalt barn att boendeföräldern inte behöver lägga en krona ur egen ficka de första åren... så vem som känns snål isåfall kan man ju fundera över..
  • Brumma
    Anonym (mamsi) skrev 2014-12-12 20:11:29 följande:

Att ts har svårt att klara sig beror delvis på att hon är föräldraledig. Man kan ju tycka att föräldrarna gemensamt ska dela på den kostnaden som föräldraledigheten ger upphov till.

Jag undrar lite om TS tar ut full föräldrapenning? Hon får ut mindre än jag fick när jag tog ut ca sex dagar i veckan. Antingen det eller så hade hon relativt låg lön innan föräldraledigheten (inte lika stor inkomstförlust). Det andra alterrariet är som sagt att hon inte tar ut full föräldraledighet och det kanske hon skulle göra om hon tycker det är knapert. OM det är så alltså...
Svar på tråden Underhållsbidrag