• Anonym (G)

Underhållsbidrag

Anonym (mamsi) skrev 2014-12-11 21:59:51 följande:
    Men nu har ju pappan inte ens börjat betala underhåll i någon som helst form till ts än. Och jag informerar bara henne hur hon ska tänka när de ska beräkna underhållsbidragets storlek.
    Först och främst ska de komma överens. Om pappan vägrar betala underhållsbidrag så får TS vända sig till fk för underhållsstöd (1273kr per månad och barn) eller stämma honom på en högre summa. Kort och gott så kan det bli så att ingen beräkning görs och TS får "bara" 1273kr och i den summan ingår dagisavgiften också.
  • Anonym (G)
    Anonym (mamsi) skrev 2014-12-12 15:35:51 följande:
    Enligt lagen ska både Ts och pappa bidra till barnets försörjning, var och en efter förmåga. Det blir jävligt svårt för oss här i tråden att avgöra hur stor var och en av föräldrarna ska bidra med när vi inte känner till deras privatekonomier.

Jag utgår ifrån att ts i så fall börjar jobba tidigare för att hon har svårt att försörja sig som föräldraledig.
    TS får ut 11500 netto + 2 barnbidrag och 2 underhåll (så småningom) vilket blir drygt 16000kr i månaden (om exet bara betalar det lägsta beloppet i underhåll). Kanske kan hon även få bostadsbidrag. Det är faktiskt inte så lite pengar och det borde TS och barnen klara sig på. Förutsatt att hyran eller andra kostnader inte är skyhöga. Hon ska alltså inte behöva börja jobba tidigare kan jag tycka.
  • Anonym (G)
    Anonym (mamsi) skrev 2014-12-12 17:53:19 följande:
    Det spelar ingen roll vad du tycker. Själv verkar ju ts tycka att hennes inkomster är för låga i förhållande till hennes utgifter. Och det känns ju mer relevant än vad din åsikt gör. Kanske har hon mycket räkningar, studielån eller billån, vad som helst.

Det vettigaste är väl att ts börjar jobba igen om hon inte har råd att vara föräldraledig längre, tycker jag i alla fall.
    Fast det skrev jag ju. "Förutsatt att hyran eller andra kostnader inte är skyhöga". Hon skriver ingenstans att hon tycker att hennes inkomst är för låg eller att hon ska lämna deras barn till en barnflicka för att börja jobba tidigare, det är du som skriver att hon ska göra det, hon skriver att hon tycker 1298kr är för lite då pappan tjänar 32000kr.

Så små barn kostar inte mer än vad underhållsstödet ligger på. Sen får vi väl hoppas att exet och hon kommer överens om en summa som båda kan vara nöjda med.
  • Anonym (G)
    Anonym (mamsi) skrev 2014-12-12 18:43:17 följande:
    Det är bara att visa fakturan från barnflickan. Tror det räcker långt.
    Men varför tjatar du om en barnflicka hela tiden? TS har aldrig nämnt det som en lösning öht.
  • Anonym (G)
    Anonym (*) skrev 2014-12-12 18:46:02 följande:
    Fast att hon har mkt utgifter ska inte gå ut över mannen. Han ska betala för barnen, deras kostnad. Inte mammans val.

Svar på tråden Underhållsbidrag