• Aspie

Glutenfritt julbak

Jag har 2 år på raken försökt baka något glutenfritt och gott till juletiden, men misslyckas alltid. Lussebullarna blir ätbara, men supertorra och inte särskilt goda. Pepparkaksdegen blev kaotisk tills det läge att jag bara öste ned mjölersättning i smeten tills den till slut blev en deg... men de gick ju att äta (men jag tänker då aldrig göra pepparkakor från grunden igen)... I veckan har jag tänkt göra en mjuk ägg- och mjölkfri pepparkaka, för det har jag ändå lyckats hitta knep för - men det glutenfria får jag inte till!

Istället för att virra runt på nätet efter recept som KAN fungera så tänkte jag höra om era glutenfria favoritrecept såhär i juletid.

• Svar på tråden Glutenfritt julbak
  • Bebben84
    Aspie skrev 2014-12-08 20:42:35 följande:

Jag har 2 år på raken försökt baka något glutenfritt och gott till juletiden, men misslyckas alltid. Lussebullarna blir ätbara, men supertorra och inte särskilt goda. Pepparkaksdegen blev kaotisk tills det läge att jag bara öste ned mjölersättning i smeten tills den till slut blev en deg... men de gick ju att äta (men jag tänker då aldrig göra pepparkakor från grunden igen)... I veckan har jag tänkt göra en mjuk ägg- och mjölkfri pepparkaka, för det har jag ändå lyckats hitta knep för - men det glutenfria får jag inte till!

Istället för att virra runt på nätet efter recept som KAN fungera så tänkte jag höra om era glutenfria favoritrecept såhär i juletid. smile1.gif

Det finns glutenfritt pepparkaksdeg att köpa i frysen :).

Min dotter är glutenintollerant, och jag bakar julgodis mest, dom är ju inget gluten i :)
  • JazzKermit

Jag gör bara pepparkakor av köpt pepparkaksdeg, lussebullarna misslyckas jag alltid med så ev köper jag några frysta. Resten av julen består väl bara i choklad och apelsiner..,? :D

• Aspie

Jag vill helst baka något från grunden, men tack för tipsen.

Jag har tänkt bjuda på fika på arbetsplats och i en samtalsgrupp och jag  bjuder gärna på allergivänliga kakor och bullar då.

• cosinus

Kan du inte googla på LCHF-recept. De brukar ju inte innehålla mjöl

Tänker att det borde vara klart lättare att ta något som är tänkt att vara bakat utan mjölk än att modifiera.

Sen så hade jag i ditt fall bakat t ex flera av samma sort om du ska bli av med både ägg, mjölk och gluten. Alltså kanske en sats mjölkfritt och möjligen äggfritt i samma och så en sats glutenfritt. Att ta bort hur många ingredienser som helst brukar sällan bli bra tycker jag. Det blir liksom för långt ifrån det man är van.

När jag behövt ta bort både ägg och mjölk hemma så har jag i princip uteslutande bakat sånt som inte behöver ägg från början för jag lyckades inte få till något jag tyckte smakade vettigt när jag ersatte bägge två. Att ersätta det ena eller det andra gick mycket bättre :)

• BuoBä

Rulltårta görs på potatismjöl. Smaksätt tex smeten med pepparkakskryddor, och blanda lite lingon i smörkrämen. Saffransrulltårta kan man också göra. Sök på rulltårta på arla.se så hittar du olika varianter.

• Aspie
    cosinus skrev 2014-12-08 21:42:33 följande:
    Kan du inte googla på LCHF-recept. De brukar ju inte innehålla mjöl

Tänker att det borde vara klart lättare att ta något som är tänkt att vara bakat utan mjölk än att modifiera.

Sen så hade jag i ditt fall bakat t ex flera av samma sort om du ska bli av med både ägg, mjölk och gluten. Alltså kanske en sats mjölkfritt och möjligen äggfritt i samma och så en sats glutenfritt. Att ta bort hur många ingredienser som helst brukar sällan bli bra tycker jag. Det blir liksom för långt ifrån det man är van.

När jag behövt ta bort både ägg och mjölk hemma så har jag i princip uteslutande bakat sånt som inte behöver ägg från början för jag lyckades inte få till något jag tyckte smakade vettigt när jag ersatte bägge två. Att ersätta det ena eller det andra gick mycket bättre :)
    Men jag är trött på googlandet och dåliga recept, jag vill ha bra recept som människor provat och faktiskt tyckt om!

Jag tycker faktiskt vissa recept går att modifiera äggfria. Fiberhusk är en väldigt bra grej har jag märkt. Men jag förstår vad du menar!

Visste du att man kan göra marängliknande saker utan ägg? Helt fantastiskt! De är dock mycket knepigare och inte riktigt the real deal, men nog fungerar de allt. Vissa jag känner tycker de är godare än vanliga maränger.
  • Aspie
    BuoBä skrev 2014-12-08 22:03:48 följande:
    Rulltårta görs på potatismjöl. Smaksätt tex smeten med pepparkakskryddor, och blanda lite lingon i smörkrämen. Saffransrulltårta kan man också göra. Sök på rulltårta på arla.se så hittar du olika varianter.
    Tack för tipset! Har själv misslyckats med alla mina rulltårtor hittills, men jag ger mig nog på ett nytt försök!
    BuoBä skrev 2014-12-08 22:06:36 följande:
    Saffransrenarna från arla.se är också utan vetemjöl. Det är lite pyssel att få till hornen, men imponansfaktorn är enorm: www.arla.se/recept/saffransrenar/
    Görläckra! Gör de kanske privat någon gång, men jag tror inte de klarar resan till jobbet den här veckan. Men ska nog absolut testa en annan gång!
    Gweny skrev 2014-12-08 22:09:49 följande:
    Här har du ett recept på lusesbullar. Dem har vi gjort, blev jättesaftiga och goda. smile1.gif

www.baka.se/recept/glutenfria-lussebullar
    Åh, tack tack tack tack tack! Får se om jag hinner kasta iihop en sats imorgon. Lussebullen är ju fantastisk, vore så himla kul att bjuda på goda glutenfria. I många andra recept jag har sett på lussebullar så använder de vit baksirap istället för socker, hur har du gjort?
    BuoBä skrev 2014-12-08 22:22:29 följande:
    För mjuk kaka/tårtbotten är det här ett bra recept: jexxicaa.blogg.se/2013/june/tartbottenanslag-...

Den blir lite smaklös om man gör enligt receptet, så vill man ha den som kaka kan man ta i citronskal, vanilj etc. Tar man i kakao får man minska på potatismjölet något.
    Åh, tack! Sparar den absolut till framtiden.
  • BuoBä

Ja, rulltårta kan vara trixigt att få till. Man får inte vara stressad och hålla på med 18 andra saker samtidigt, då går det snett redan i ugnen.

• Aspie
    BuoBä skrev 2014-12-09 21:43:31 följande:
    Ja, rulltårta kan vara trixigt att få till. Man får inte vara stressad och hålla på med 18 andra saker samtidigt, då går det snett redan i ugnen. smile1.gif
    Jomen precis. Jag tycker det knepigaste är att rulla ihop hela grejen, haha. Har någon gång fått använda själva kakan som en platt kakak och smetat på grädde och sylt ovanpå den istället och skurit ut fyrkanter, hahaha.
  • Pinje

Jag gör klassisk rulltårta på bara potatismjöl, aldrig några problem. Underbar med chokladgrädde emellan.
    Kladdkakan blir bättre glutenfri än när jag brukade göra med vetemjöl.
    Har ett superbra recept på mjuk pepparkaka som jag även använder till muffins.
    Jag ska se om jag kan lägga in recepten här sen.

Svar på tråden Glutenfritt julbak