Q tankar skrev 2014-12-12 10:07:37 följande:
... vill lägga till en sak som är viktigt i sammanhanget rörande din frus större svårighet till närhet; Närhet föder intimitet och sex, så är det. Det kom ut en rapport inte för så länge sedan om att par (oavsett längd på förhållandet) som sover nakna tillsammans - har också mer sex tillsammans och de upplever också att de har ett bättre samliv än andra par (mer nöjda).
Därutöver ska man vara absolut medveten om - att man kan bli väldigt mätt på närhet som kvinna när man har små barn, ett eller flera...så när man därutöver också ska hålla om mannen får man som kvinna lätt en att känsla av att man inte gör annat än att ge... känslan av att mannen bara blir "ytterligare ett barn" att hålla om kan infinna sig.... därför är det här med medvetenhet hos kvinnan och hos dig som man - så viktigt.
Personligen tror jag den bäst infinner sig för kvinnan om paret lägger upp vardagen så att hon får mer egentid. Hon måste få vila sin kropp och sin hjärna från barnen för att överhuvudtaget få intresse och lust för närhet som kvinna i ett möte med dig som man.
Kan du visa henne det jag skrivit? Kan det vara något att samtala kring? För jag tror att det finns kvinnor som förväxlar denna trötthet på närhet som avsaknad av lust för mannen!! (det behöver inte vara så, men det kan vara så)
Önskar er varm lycka till!!
Jag har också haft barn som sovit mycket dåligt och vaknat varannan timme på nätterna ibland och ammat hit och dit. Under värsta perioden så ville jag hellre att han höll bebisen än kramade mig. Men sen helt plötsligt fick jag mycket mer sexlust och då hittade jag (vi) tid till sex hela tiden. Jag kan även säga att när lusten ökade så ändrades även inställningen till sex, att jag väljer att ha sex istället för att inte ha det. Och jag är glad att både jag och min man tänder fort så att vi kan ha våra snabbisar inlåsta på toan. Det var varit många år vi inte sovit jämte varann men det har medfört att vi måste hitta stunder för sex vid andra tillfällen.
Men jag tror som du ändå att det är många kvinnor som känner att de ger och ger mer än vad de får. Och vid de tillfällena är det kanske egentid som är mycket viktigare än en kram eller sex. Att bara få vara helt själv är ju lyx när man har en bebis.