• Linux1003

Kärlek

Mrs Okänd skrev 2014-12-09 10:56:36 följande:
    Känner verkligen med dig. Jag har ibland försökt få min man att prata när vi haft våra problem men det finns inget värre när man inte får nåt svar. Då kan man inte heller lösa problemet. Det kan ju vara så att hon inte heller vet varför hon inte har så stort behov av intimitet och då kanske hon också blir "rädd" för att inte ha detta behov. Sen är man ju lite olika. Min man vill gärna kramas för att få en bekräftelse på att allt är bra. Hoppas för din skull att hon just nu tänker över situationen och kan ge dig respons.
    Det är just bekräftelsen jag behöver och känna att allt är bra.Tack så hjärtligt för återkopplingen.
  • Linux1003
    Mrs Okänd skrev 2014-12-09 11:26:07 följande:

Kan nog stämma. Jag kan ju också göra så ibland och just en kram innehåller ju så mycket. Tyvärr är det ju just stress som gör att man inte hinner "stanna kvar" i kramen.
    Så kan det vara också. Jag har surat förr men släppt det bara efter någon dag men nu känner jag att det rinner över och jag står inte ut längre.

Jag har aldrig varit otrogen och avskyr otrohet men jag har tom den senaste tiden övervägt om det finns någon kvinna i samma situation som jag själv som behöver närhet, bekräftelse och inte minst sex och som inte vill ge upp sin familj. Men det är knappast långsiktigt och någon lösning på problemet.
  • Linux1003

Då har man avklarat ytterligare en natt i vrede och frustration utan få prata ut och få gehör.

• Linux1003
    Mrs Okänd skrev 2014-12-10 08:36:49 följande:

Fick du ingen respons alls?
    Har läst en del inlägg och de flesta trådar verka ha en gemensam nämnare; även om man lyckas prata med varandra och problemet har varit uppe på tapeten så verkar man inte få något trendbrott och problemet kvarstår. Det blir bara en ond cirkel.
  • Linux1003
    Anonym (gettupp) skrev 2014-12-10 09:06:14 följande:

Jag tycker mig se ett genomgående problem här på FL. Det finns många män som efter flera år i förhållandet vaknar upp och konstaterar att partnern inte är så intresserad av sex eller närhet längre.
    Tyvärr är det så att kvinnor inte riktigt behåller sin attraktion till mannen år efter år. Män behåller sin attraktion till sin partner på ett annat sätt medan kvinnor tröttnar och antingen tillfredsställer sitt behov av närhet med barnen - eller söker uppmärksamhet hos andra män. Och tyvärr hjälper det inte att diskutera problemet, man kan inte välja sina känslor, dom kommer och går utan att vi har makt över dom.

Så kan det definitivt vara med det finns nog betydligt flera aspekter och nyanser över fenomenet. Jag tror däremot inte att beteendet är just karaktäristiskt för kvinnor och det kan lika gärna stämma in på en man.
  • Linux1003
    Anonym (kär-lek) skrev 2014-12-09 12:29:55 följande:
    För trött för närhet?...verkar som hon tror att du vill ha sex och att det är just till det hon svara på att hon är trött. Du kan ju alltid krypa nära och intill och visa att du menade något annat...som närhet!?
    Jag vet inte om det är så konstigt. Klart jag vill gärna ha sex med tanke på att frekvensen ligger på 2-4 per månad och då är det näst intill rekord om det blir 4 tillfällen. Problemet är även initiativförmågan som inte finns längre och alla mina närmanden känns som om jag trugar och det för mig nästa kräkas.
  • Linux1003
    Anonym (kär-lek) skrev 2014-12-09 10:51:03 följande:

Alltför många har svårt för att prata om "jobbiga" saker, även om det är det alla borde lära sig att göra...ge inte upp det spåret! Uttryck dina tyckanden o tänkanden, men se upp för att låta anklagande!

Tack och försöker verkligen balansera och inte hamna i sandlådan.
  • Linux1003
    Anonym (Asimovaren) skrev 2014-12-10 09:33:05 följande:

Det känns på något vis som att ni är uppe i ansiktet på varandra hela tiden.

Kanske ni skulle vara ifrån varandra några dagar och tänka över er situation, hon har ingen väninna på annan ort hon kan hälsa på?

Har du möjlighet att ta hand om barnen några dagar?

Tycker att du inte ska vara på henne o tjata, hon vet nu vad du känner o tycker så det behöver du

Antar att med tre barn så har hon inte mkt egentid, tror hon behöver det.

Håller helt och hållet med. Föreslog detta i helgen att vi skulle dela på oss och att jag tog med barnen till landet eller om hon åkte själv på egen hand. Men hon ville inte vara utan oss och föredrog att åka med istället. Jag håller med om att hon verkligen behöver egen tid för att ladda batterierna men jag är relativt säker på att initiativförmågan både när det gäller närhet och sex kommer vara detsamma.
  • Linux1003
    Q tankar skrev 2014-12-11 00:06:10 följande:
    Jag ser det inte som att mammor väljer att tillfredsställa sina behov av närhet med barnen - utan det är så att det uppstår ett kemiskt band mellan mor och barn när barnet förd, ni som själv upplevt eller har partners som upplevt förlossningsdepression vet vad jag menar. Om detta kemiska band inte uppstår bryr sig kvinnan inte om sitt barn....denna kemiska process fördjupas av amning... och banden ska finnas där och kommer att finnas där. kvinnors förmåga att bistå med sin kropp till barnens tröst är essentiellt för allas våran utveckling till satabila individer....men....det har en baksida och den baksidan tenderar att uttrycka sig starkare i en värld där ett föräldrapar allt oftare är utelämnade till sig själva när det gäller omsorg för barnen. Det innebär som TS skriver att det blir mycket litet egentid för resp förälder. Det klassiska är mannen som flyr hemmet för att istället jobba extra mycket....kvinnan har av tradition blivit kvar med barnen....så min rekommendation till TS är - att skaffa barnvakt på schema - och att den tid som frigörs ska ägnas åt att mötas som älskade par, att planera in egna aktiviteter... mina grannar gör bland annat så att varannan vecka har han huvudansvaret för barnen på kvällarna, då gör hon egna saker...och nästa vecka är det hon som har huvudansvaret...det är en början. För har vi inte tid att reflektera över oss själva har vi heller inget att ge till andra....

För att klara detta kan man faktiskt skriva ett kontrakt över en tid - säg 6 veckor eller 3 månader, vad som passar. När den tiden har gått avsätter man tid för utvärdering...BÅDA parter måste förstå att det krävs en insats, att det kräver att man litar på sin partner, att man faktiskt går i väg och gör det som man planerat, även om det är extra jobbigt med barnen en kväll. Det krävs lite jävlar anamma och struktur!!

Inte förrän kvinnan är trygg med arrangemanget - kan acceptera att mannen sköter barnen annorlunda än vad hon skulle göra och att hon känner att barnvakten fungerar - kan hon börja tänka på sig själv. Men när hon väl börjar göra det igen - kommer hon att förstå vad hon varit en del av - men det kräver stunder av mental och fysisk distans till sina barn. Tiden bör aldrig vara kortare än 3 h och gärna halva dagar om minst 6 h ett par dagar i månaden!! Det är absolut viktigt att det är tid som man inte ägnar åt några måsten....det bästa är om man har möjlighet att lämna hemmet...
    "Amare et sapere vix deo conceditor"
    Många kloka inlägg. Jag är väl insatt om de olika så kallade faser i ett familjeliv med kvinnans väg genom graviditet, banden, trauma från svåra förlossningar, vägen tillbaka, relationsvård etc. Vi har hanterat väldigt mycket gemensamt genom åren. När vi inte hade barn så lovade vi varandra att inte bli som många av våra vänner som på den tiden hade små barn där de bortprioriterade sina liv och intimitet. Jag tror snarare att jag börjar inse att hon inte ens på den tiden när vi inte hade barn hade utmärkande större sexlust eller behov till närhet. Finns saker och ting från barndomen men den barriären kommer jag inte igenom. Faktum är att jag även börjar inse att vår intimitet kommer inte heller bli bättre och i en fortsättning så kommer initiativet till sex och närhet fortsatt ligga hos mig. Antingen får jag acceptera situationen eller dra den till sin spets! Jag tror jag vet redan svaret.
  • Linux1003
    Q tankar skrev 2014-12-11 10:40:59 följande:
    Så är det också att relationer tar slut, man utvecklas åt olika håll - ibland går det att reparera men ibland är det inte så...Jag separerade när jag var 42. Många bryter sina förhållanden när de är runt 40. Det är inget konstigt med det, det är mitt i livet och man känner att man har möjlighet att bygga upp ett nytt liv. Oftast är också barnen så stora att de klarar en separation. Mina var just 5 och 10. Den stora har klarat det galant, den mindre har farit illa av att bli separerad från mig...jag kan bara konstatera det och försöka stärka så gott jag kan. Just nu har jag vårdnaden om den yngre 20 av månadens 30 dgr!!

Separationen har inneburit att vi båda som föräldrar har bättre relation om och med våra barn, f.a. har barnen blivit gladare och mer spontana. Jag ångrar inget. Funderar i bland på om vi borde ha separerat tidigare, kanske det är så men allt har sin tid. Ibland behöver man tid att fundera och en separation är en sådan sak. När vi separerade hade vi inte haft ett sexliv på 5 år...inget alls. Vi sov i separata sovrum....
    Mycket uppskattande synpunkter. Gick ni isär pga. sexet och att din man inte ville eller fanns det andra faktorer? Jag älskar min fru och familj trots avsaknad av den sexuella stimuleringen och dessvärre kommer att plåga och anpassa mig. Kanske inte klokaste lösningen men jag vill ha mina barn på heltid och tanke på att inte ha dem jämt gör att jag kan offra tom en kroppsdel.
  • Linux1003
    Q tankar skrev 2014-12-11 23:15:41 följande:
    Tror att jag förstår hur du känner då jag också försökte länge. Innan jag svarar på din fråga vill jag bara säga att jag upplever tiden med barnen mycket starkare nu, än fast jag har dem halvtid. Är ganska säker på att det beror på att jag mår bättre, är mer tillfredsställd och mindre frustrerad - har alltså en högre närvaro, och det responderar mina barn på. Vi har det bättre nu helt enkelt men visst i jmf med ett optimalt familjeliv med en mamma och pappa som trivs tillsammans - så har de såklart varit med och betalat ett pris. Men då det inte var en möjlighet så blev denna lösning bättre än det vakuum som vi föräldrar befann oss i.

Sex var såklart en del i det. Jag förändrades ganska mycket i min förmåga till sexuell tillfredsställelse efter mina förlossningar och han uttryckte, efter många långa samtal, att han helt enkelt inte var intresserad att tillfredsställa mig på annat sätt än han gjort tidigare. Han sa att han var ointresserad av det.

Allmänt var det så att jag ville fortsätta att utvecklas medan han var nöjd som det var, jag såg utvecklingsmöjligheter medan han såg hinder. Vi lyckades aldrig överbrygga det. Till saken hör att jag läste och tog en magisterexamen under våra sista 4 år vilket resulterade i att han dessutom blev avundsjuk på min förmåga...som också gjorde att han började bete sig väldigt kränkande mot mig... men det slutade med att jag var den som en dag slog till honom i ren desperation och han slog tillbaka.... 

...vårt förhållande hade urartat och det fanns bara en lösning.
    Jag håller absolut med det du skriver. Jag har nu förstått att kvinnor får högre sexlust efter i alla fall 2-3 förlossningen. Önskade att detta gällde även min fru och att vi hade haft samma utveckling i vårt sexliv. Vi har det väldigt bra i övrigt och det är bara sexet och närheten som ligger på 30 % alltså lågfart. Självklart ska man ta steget bort om ett förhållande blir destruktivt och det gynnar naturligtvis inte barnen bara för att man håller ihop.
  • Linux1003
    Q tankar skrev 2014-12-12 10:07:37 följande:
    ... vill lägga till en sak som är viktigt i sammanhanget rörande din frus större svårighet till närhet; Närhet föder intimitet och sex, så är det. Det kom ut en rapport inte för så länge sedan om att par (oavsett längd på förhållandet) som sover nakna tillsammans - har också mer sex tillsammans och de upplever också att de har ett bättre samliv än andra par (mer nöjda).

Därutöver ska man vara absolut medveten om - att man kan bli väldigt mätt på närhet som kvinna när man har små barn, ett eller flera...så när man därutöver också ska hålla om mannen får man som kvinna lätt en att känsla av att man inte gör annat än att ge... känslan av att mannen bara blir "ytterligare ett barn" att hålla om kan infinna sig.... därför är det här med medvetenhet hos kvinnan och hos dig som man - så viktigt.

Personligen tror jag den bäst infinner sig för kvinnan om paret lägger upp vardagen så att hon får mer egentid. Hon måste få vila sin kropp och sin hjärna från barnen för att överhuvudtaget få intresse och lust för närhet som kvinna i ett möte med dig som man.

Kan du visa henne det jag skrivit? Kan det vara något att samtala kring? För jag tror att det finns kvinnor som förväxlar denna trötthet på närhet som avsaknad av lust för mannen!! (det behöver inte vara så, men det kan vara så)

Önskar er varm lycka till!!
    Tack ska du ha. Kan bara instämma och jag ska definitivt visa ditt inlägg när vi kan föra en balanserad diskussion. Just nu ligger jag lågt och låter stormen lägga sig.
  • Linux1003

Vi hade en bra dag igår. Så kändes det i alla fall tills vi skulle lägga oss innan helvetet brakade ihop. Vi hade myst hela kvällen, hon var varm och kärleksfull. Jag föreslog att vi skulle ut och äta idag, bowla och ha bara kul och det gjorde henne väldigt glad. Ordnade barnvakt och tro mig vi har bara ett alternativ och hon brukar behöva ha någon veckas framförhållning men hon kunde så det var helt fantastiskt med så kort varsel. Vi la oss tidigt och hon la sig näst intill helt näck och vi började kramas och kyssas. Men helt plötsligt så har hon inte duschat och oj nu kom även huvudvärken och då var jag bortstött igen. Nu är vi tillbaka i sandlådan på nytt och jag förstår ingenting. Jag är så oerhört arg på mig själv att ha fått sånt utbrott.

Svar på tråden Kärlek