Inlägg från: MammaTillV |Visa alla inlägg
  • MammaTillV

Något biter mig när jag sover. :(

flerbarnsmamma5 skrev 2014-12-15 22:58:44 följande:

Jag har följt tråden och googlat som en galning:) för att kunna hitta ngt som stämmer in på dina utslag. Har inte lyckats ännu..... Blev så nyfiken på vad detta kan vara, tror absolut inte på vattkoppor! Vill du visa bild på märket på ryggen? Hur de lila utslagen ser ut? De kring munnen? Tycker synd om dig som har det såhär, vill bara hjälpa.

Ja, tack så mycket, försökt jag med :-P ska försöka ta några. Det är dock inte så lätt att se de på läppen, det är som utbuktningar som känns och de sitter på läppen precis längs med ytterkanten. Får se hur bra de blir ta kort på
  • MammaTillV

Min jätteömma jätteonda munblåsa. (Som är ett hål)

Mina varma röda öron. (OBS! Togs tidigare idag!!)

Mina liilaaktiga prickar på kinden. (OBS! Togs imorse, det är mycket mindre nu)

Ryggfläcken

• MammaTillV

Man kan se läppen på ena bilden då kan man typ se blåsorna... Eller utslag eller vad det ska kallas. Togs dock tidigare idag

• MammaTillV
    flerbarnsmamma5 skrev 2014-12-16 00:29:50 följande:

Är det såna där pluppar i alla utslag? Fick du det stora märket på ryggen samtidigt eller innan?

Har för mig att det var ett av de första som kom, kanske inte det första jag såg eftersom det sitter på ryggen.
  • MammaTillV

Borde jag testa att ta medicinen imrgon för att se om det blir värre eller kan det vara farligt?

Såhär står det i FASS'

Vissa biverkningar kan vara allvarliga. Om du får några av biverkningarna nedan, kontakta omedelbart sjukvården:

Vanliga (kan påverka upp till 1 av 10 patienter)

oregelbunden hjärtrytm (hjärtklappning)

Mindre vanliga (kan påverka upp till 1 av 100 patienter)

se, känna eller höra saker som inte finns (hallucinationer)

känna sig ovanligt upprymd, överaktiv eller ohämmad (mani)

allergisk reaktion (överkänslighet)

Ingen känd frekvens (kan inte beräknas från tillgängliga data)

tecken på svår allergisk reaktion: kraftigt blodtrycksfall, andnöd och nässelfeber/klåda (anafylaktisk reaktion)

se, känna eller höra saker som inte finns, paranoia och vanföreställningar (psykotiska episoder)

kramper (krampanfall)

allergisk leverinflammation med eventuell gulfärgning av ögon och/eller hud (eosinofil hepatit)

svullnader i huden (angioödem) eller allvarligt hudutslag med blåsor på hud och slemhinnor (Stevens-Johnsons syndrom)

andfåddhet eller bensvullnad (tecken på hjärtsjukdom)

Om du får några av biverkningarna ovan, kontakta omedelbart sjukvården.

Nedan listas övriga biverkningar. Om de blir allvarliga, kontakta läkare eller apotekspers

Mycket vanliga (kan påverka fler än 1 av 10 patienter)

minskad aptit

viktminskning

sömnlöshet

muntorrhet

huvudvärk

magsmärtor

Vanliga (kan påverka upp till 1 av 10 patienter)

minskad aptit

känna sig upphetsad, skakig, orolig, aggressiv, irriterad eller ha humörsvängningar

onormal dåsighet, trötthet eller rastlöshet

oförmåga att få eller behålla erektion eller förändringar i sexualdrift

yrsel

okontrollerbara ryckningar eller tvära rörelser, skakningar, darrningar eller hyperaktivitet

kraftigt vidgade pupiller

högt blodtryck, snabba eller oregelbundna hjärtslag (takykardi)

svårighet att andas

illamående, kräkningar eller diarré

hög temperatur (feber) eller överdriven svettning

utslag

tandgnissel

Mindre vanliga (kan påverka upp till 1 av 100 patienter)

överdriven pratsamhet

känna sig deprimerad, orolig, låg eller olustig (dysfori)

känna sig överdrivet upprymd eller uppjagad (eufori)

tvångsmässigt bortryckande av hud

okontrollerade ryckningar eller tvära rörelser

klåda, utslag eller upphöjda röda kliande utslag (nässelutslag)

dimsyn

Så det kan ju vara medicinen!..

• MammaTillV

Det har iaf slutat klia och det är ju skönt. Och det är kinderna ser mycket bättre ut också. Armarna är ungefär som innan men utan klåda och händerna börjar bli bättre också. De under fötterna är också nästan borta

Så det var säkert någon allergi, frågan är mot vad...

Ska testa ta medicinen imorgon och blir det värre igen så kan det ju varit den.

Blåsan gör fruktansvärt ont fortfarande dock och jag har aldrig haft speciellt mkt blåsor i munnen tidigare...

Hade mycket eksem som barn, men det såg inte ut riktigt som detta.

• MammaTillV

Ja, läkaren sa att man kunde få allergisk reaktion av bl.a. antibiotika men att det är ovanligt med sådan medicin som jag tar.

Blåsan gör ont, funderar på varför jag fick den... Testar att sova utan kläder igen idag och om kliet och utslagen blir värre igen så måste det vara något med sängen. Så jag hoppas att det fortfarande är bra imorgon :)

• MammaTillV

Det har inte kliat under natten och jag har inga fler utslag så det är inget med min säng som orsakat det.

Testade nu att ta min medicin så får vi se om det kommer tillbaka, eller om det var något annat. Hoppas ju att det inte är den för det andra alternativet av medicin har jag redan provat.

• MammaTillV
    The past is now skrev 2014-12-16 07:43:56 följande:

Du har någon form av infektion/ allergi..blåsan i munnen är afteblåsa...sök som sagt vård igen.

Hade tänkt ringa dom idag men nu känns det ju onödigt då det är bättre...
    The past is now skrev 2014-12-16 11:47:22 följande:

Absolut att det kan vara medicinen.. ta den inte! Ta kontakt med din vårdcentral för byte.

Det är inte så enkelt då det är det sista alternativet för jag redan har provat de andra medicinerna som finns. Testar idag att ta den. Blir det sämre så tar jag den inte någon mer gång. Behöver ha den så vill vara helt säker först på att det är den.
  • MammaTillV
    flerbarnsmamma5 skrev 2014-12-16 00:29:50 följande:

Är det såna där pluppar i alla utslag?

Jag vet inte.
    Anonym (pelli) skrev 2014-12-16 00:52:18 följande:

Är det som små blåsor? 

Det såg ut som finnar typ, fast som kliar.

NU VERKAR DET JU BÖRJA GÅ ÖVER AV SIG SJÄLVT. Kliar nästan inget, kommer inga nya utslag, och ser mycket bättre ut! Utslagen börjar gå tillbaka.

Hoppas det håller i sig! Hade gärna velat veta vad som orsakade det dock, men risken finns ju att jag aldrig får veta det.
  • MammaTillV
    Mamori skrev 2014-12-17 22:42:45 följande:

Afteblåsor kommer ofta när immunförsvaret är nedsatt och ditt immunförsvar verkar ha haft fullt upp med det här andra så det var troligtvis därför blåsan dök upp. De kallas förkylningsblåsor också eftersom de ofta kommer när man är sjuk/förkyld av samma orsak.

Jaha! Tack för infon! :) Har aldrig haft det förr. Den gör mindre ont nu iaf.

Utslagen verkar vara påväg att försvinna också och klådan är mycket bättre. Jag har tagit min medicin så det verkar inte ha berott på den. Kanske var vattkoppor ändå?.. Fast utan att de var vattniga..,
Svar på tråden Något biter mig när jag sover. :(