Min bonusson på 10 år sover i vår säng
Jag är kluven. Å ena sidan tycker jag att om barnet behöver det så ska han givetvis få sova med er, å andra sidan känns en 10 åring stor nog att börja sova ensam.
Själv samsov jag länge med mina barn, och sedan fasade vi ut det i perioder, men sista perioden var äldsta 10 år, och då började det verkligen kännas på gränsen. Nu får barnen bara sova bredvid när de är sjuka, har drömt en mardröm eller eventuellt har andra problem på natten, t ex om de är ledsna eller inte kan sova.
Kanske ni kan börja med att han iallafall ska somna i egen säng? Och om han vaknar är han välkommen in till er.
Annars kanske han kan sova på madrass på golvet som du sa, säg att det gäller en viss tid, typ ett par månader. Sedan vet han att när tiden är "slut", ja, då är det dags för egna sängen.
Kanske kan han och 12-åringen dela sovrum? Skaffa en våningssäng, så slipper han sova ensam i ett rum.
Eller om ni byter rum med ett av barnen, 12-åringen exempelvis, som får sova själv på övervåningen, så har 10-åringen er nära.