• Anonym (Frustrerad Bonusmamma)

Min bonusson på 10 år sover i vår säng

Min sambos son är 10 år och han samt tre syskon har sina rum nere i vårt hus. Jag och sambon har vårt sovrum uppe. Småsyskonen somnar innan vi går och lägger oss men inte han på 10 år utan han är alltid pigg på kvällen precis som sin bror på 12 år. 12 åringen somnar i egen säng men 10-åringen vill inte vara nere själv (även om 12 åringen är på samma våning) han är rädd säger han. Alltid haft svårt att komma till ro även som liten tydligen.

Så han vill sova med oss. Jag tycker det blir för trångt :( höggravid som jag är dessutom. Hur ska man göra? Fixa en madrass nedanför vår säng? Men hur "lär" man honom somna i sin egen säng? Bör pappan ligga bredvid honom eller? Det blir så sena kvällar bara. Somnar oftast inte före kl 23 även om han lägger sig vid 21: 30.... Jobbigt oxå att inte få nån egen tid med sambon på kvällen innan man ska somna och gå igenom dagen och stämma av. Är jag dum som tycker detta är jobbigt!? Men tycker att det är jobbigt faktiskt. Hur blir det när bebis kommer? Har ni några praktiska lösningar/tips? Eller är det fullt normalt och vi ska låta honom sova hos oss utan att göra nåt? Hur många år då? /frustrerad bonusmamma

• Svar på tråden Min bonusson på 10 år sover i vår säng
  • Också bonusmamma

När bebisen kommer kan såklart inte 10-åringen (?!) sova i samma säng som er. Då behöver ni alla lugn och ro, och du behöver kunna ta hand om bebisen. Prata med 10-åringen och förklara läget, hans pappa kanske kan sitta bredvid i hans säng tills han somnar?

• Anonym (Kudden)

Jag är kluven. Å ena sidan tycker jag att om barnet behöver det så ska han givetvis få sova med er, å andra sidan känns en 10 åring stor nog att börja sova ensam.

Själv samsov jag länge med mina barn, och sedan fasade vi ut det i perioder, men sista perioden var äldsta 10 år, och då började det verkligen kännas på gränsen. Nu får barnen bara sova bredvid när de är sjuka, har drömt en mardröm eller eventuellt har andra problem på natten, t ex om de är ledsna eller inte kan sova.

Kanske ni kan börja med att han iallafall ska somna i egen säng? Och om han vaknar är han välkommen in till er.
    Annars kanske han kan sova på madrass på golvet som du sa, säg att det gäller en viss tid, typ ett par månader. Sedan vet han att när tiden är "slut", ja, då är det dags för egna sängen.
    Kanske kan han och 12-åringen dela sovrum? Skaffa en våningssäng, så slipper han sova ensam i ett rum.
    Eller om ni byter rum med ett av barnen, 12-åringen exempelvis, som får sova själv på övervåningen, så har 10-åringen er nära.

• Jeninan

Ja det är så jag känner oxå....men vill liksom inte va den dumma styvmamman :(

Problemet är att han inte somnar, pappa måste ligga bredvid lääänge...det är väl därför han hellre har honom bredvid sig..

Han vill gå och lägga sig han med...

• Jeninan

Ja jag är oxå kluven...men känner oxå att det är på gränsen...

Jag tycker liksom att barnen ska somna i sina egna sängar och sen är dom självklart välkomna till oss på natten...

• Anonym (Kudden)

Men att han inte somnar... varför inte gå och köpa någon ljudbok eller musik som han tycker om, och så får han ligga och lyssna på det på kvällarna?

Vad tycker du om förslaget att låta pojkarna dela rum, eller byta rum med ett av barnen så ni hamnar på samma våning som 10-åringen?

• Iam

Om det tar så lång tid för honom att somna kanske ni ska prova att han får lägga sig lite tidigare? Det kan ju vara att han blir övertrött och därför inte kommer till ro. 

Så här skulle jag testa. 

Pappan går och lägger sig med honom lite tidigare, kanske vid 21 eller strax innan? Sen ligger pappan bredvid honom en stund och dom får prata av sig lite om dagen och sonen får möjlighet att få närhet. Det kanske hjälper sonen att komma till ro. 
    Sen säger pappa godnatt och sonen får somna (om han inte redan gjort det) i sin säng i tid, medans pappa finns i vardagsrummet på samma våning. 

Kommer sonen på natten har ni en madrass på golvet i ert sovrum där han kan lägga sig, och det får han göra utan att väcka er. Alternativet är ju att pappan går tillbaka och nattar honom i hans säng. Men det är ju upp till din sambo hur väl han behöver sin sömn. 

Innan ni inför dessa nya rutiner pratar pappan igenom det med sonen så att sonen är väl medveten om vilka nya tider och regler för nattning som gäller. Det skapar trygghet hos sonen att veta vad som händer. 
    Sen gäller det för er att konsekvent hålla er till den nya planen. 

• Anonym (Mmm)

Mina barn är 8 och 11, de sover fortfarande med mig ibland. Jag är visserligen själv med barnen så det är bara vi tre i sängen. Så mysigt att sova tillsammans.
    Men jag förstår att du tycker det är trångt, skulle därför föreslå en madrass på golvet. Tycker du ska lägga din frustration åt sidan. Det är ett barn det handlar om. Han behöver antagligen den tryggheten det ger att sova tillsammans med er. Låt honom göra det tycker jag, dina behov är sekundära. Barn växer upp. Han kommer inte sova i er säng när han är 15.

• Jeninan
    Anonym (Kudden) skrev 2014-12-12 09:06:01 följande:

Men att han inte somnar... varför inte gå och köpa någon ljudbok eller musik som han tycker om, och så får han ligga och lyssna på det på kvällarna?

Vad tycker du om förslaget att låta pojkarna dela rum, eller byta rum med ett av barnen så ni hamnar på samma våning som 10-åringen?

Ja du vi har provat allt känns d som, ljudbok, vanlig bok, avslappning....

Nä det blir nog svårt att få 12 åringen gå med på det :( han kanske kan sova uppe på kontoret annars. Men blir att jag tycker synd om honom, ska vi ligga med bebisen och han i ett annat rum (när han är van vid att få ligga i samma säng)

Har inte pratat m sambon heller om detta, usch vi pratar verkligen om allt men detta vågar jag liksom inte ta upp :(
  • Jeninan
    Iam skrev 2014-12-12 09:09:26 följande:

Om det tar så lång tid för honom att somna kanske ni ska prova att han får lägga sig lite tidigare? Det kan ju vara att han blir övertrött och därför inte kommer till ro. 

Så här skulle jag testa. 

Pappan går och lägger sig med honom lite tidigare, kanske vid 21 eller strax innan? Sen ligger pappan bredvid honom en stund och dom får prata av sig lite om dagen och sonen får möjlighet att få närhet. Det kanske hjälper sonen att komma till ro. 
    Sen säger pappa godnatt och sonen får somna (om han inte redan gjort det) i sin säng i tid, medans pappa finns i vardagsrummet på samma våning. 

Kommer sonen på natten har ni en madrass på golvet i ert sovrum där han kan lägga sig, och det får han göra utan att väcka er. Alternativet är ju att pappan går tillbaka och nattar honom i hans säng. Men det är ju upp till din sambo hur väl han behöver sin sömn. 

Innan ni inför dessa nya rutiner pratar pappan igenom det med sonen så att sonen är väl medveten om vilka nya tider och regler för nattning som gäller. Det skapar trygghet hos sonen att veta vad som händer. 
    Sen gäller det för er att konsekvent hålla er till den nya planen. 

Det är en bra plan! Dock lägger att sig ofta runt 21 men även om pappan ligger bredvid en stund somnar han ej. Han ligger vaken och går upp med oss när vi går och lägger oss vid 22:30....
  • Jeninan

Har inge problem om barnen kommer in på natten. Men jobbigt när dom ska somna samtidigt som oss i vårt sovrum...

Svar på tråden Min bonusson på 10 år sover i vår säng