Inlägg från: lilith88 |Visa alla inlägg
  • lilith88

Finns det inga andra sätt att minska fetman än operation?

Magsäcksoperationer har ökat lavinartat i det här landet under 2000-talet. Samtidigt blir vi bara fetare, särskilt vissa grupper.

Finns det verkligen inga andra sätt att stoppa denna epidemi än operation?

Man tycker ju att nu när så många redan har opererat sig, borde ju problemen minska eller ökningen åtminstone stanna av, men icke...

• Svar på tråden Finns det inga andra sätt att minska fetman än operation?
  • lilith88
    Anonym (problem) skrev 2014-12-13 11:25:21 följande:
    Operationerna botar ju inte matmissbruk heller, de tar bara bort symtomen.

Men terapi kostar ju också pengar, jag gissar att det är därför man opererar allt mer...

Men sen påstås ibland att man inte kan "krympa" magsäcken på egen hand, eller bli mätt på mindre. Utan att det krävs operation för det. Stämmer det verkligen?

För några dagar sen - ungefär en och en halv vecka efter att jag började med min nya kosthållning - beställde jag en pizza på stan, eftersom jag var både stressad och hungrig och inte kunde dra hem just då. En inbakad carlzone, som visserligen var ganska stor, men inte gigantisk.

Efter tre fjärdedelar var jag PROPPMÄTT. Trots att jag hade varit rejält hungrig innan. Och jag kastade inte i mig pizzan, jag försökte att äta långsamt. Jag blev själv förvånad och tänkte "äh, nu har jag beställt den här, nu får jag allt äta upp den." Men det gick inte.

Det har aldrig hänt tidigare. Jag har aldrig ätit enorma mängder, men kunde lätt klämma en carlzone om jag var vrålhungrig. Min magsäck måste alltså ha krympt?
    Man kan inte krympa magsäcken, men man kan vänja magen vid mindre mat, så att man blir mätt på mindre. Det är antagligen det du har gjort de senaste veckorna.
  • lilith88
    SecretMe skrev 2014-12-13 12:16:19 följande:
    Om du lyckats få i dig en hel pizza, "kunde lätt klämma en Calzone" som du själv säger.
    Då äter man en enorm mängd om du frågar mig, jag skulle knappt kunna få i mig en halv.

Bra i alla fall att du hittat ett sätt som passar dig, lycka till!
    Då är du snarare liten i maten, men var glad för det. Du har tiden på din sida.

Evolutionärt har vi gynnats av att kunna äta fort och mycket, eftersom mat har varit en bristvara större delen av mänsklighetens historia. Då gällde det att passa på när det fanns.

Idag, när onyttig mat finns i överflöd, är det snarare ett handikapp att vara en storätare. Då gäller det att välja rätt sorts mat samt antingen vänja sig vid mindre portioner eller kompensera matintaget med träning, vilket många dock inte gör.
Svar på tråden Finns det inga andra sätt att minska fetman än operation?