• lilith88

Finns det inga andra sätt att minska fetman än operation?

Magsäcksoperationer har ökat lavinartat i det här landet under 2000-talet. Samtidigt blir vi bara fetare, särskilt vissa grupper.

Finns det verkligen inga andra sätt att stoppa denna epidemi än operation?

Man tycker ju att nu när så många redan har opererat sig, borde ju problemen minska eller ökningen åtminstone stanna av, men icke...

• Svar på tråden Finns det inga andra sätt att minska fetman än operation?
  • Anonym (problem)

Fast dessa operationer behandlar bara symtomen, inte grundproblemet. Fetman kommer att öka så länge vi har den sjuka matkultur vi har, med allt större tallrikar, allt mer snabbmat och halvfabrikat, allt mer socker osv.

Sen måste människor sluta tro på genvägar eller mirakelkurer. Om det fanns en enkel lösning på detta, skulle det knappt finnas några överviktiga. Att gå ner i vikt är jobbigt och tar tid, men det GÅR. Även utan operation.

Det finns heller ingen metod som passar alla. Ofta får man prova sig fram. Jag har själv börjat äta en egen variant av tallriksmodellen, men har i efterhand förstått att den ligger mycket nära sk medelhavskost. Mycket fisk, kyckling, ägg, mjölkprodukter och proteinrika vegetariska alternativ. Mindre rött kött. Halva tallriken grönsaker. Inga lightprodukter och måttligt med kolhydrater, men inte minimalt.

Denna kost verkar perfekt för mig. Jag har blivit SÅ mycket piggare sen jag började med detta, trots vintermörkret. Jag har även gått ner 3 kg på två veckor, trots att jag inte har motionerat mer än tidigare. Jag har fortfarande 20-30 kilos övervikt, men det är en bra början. Det viktigaste är ock hur mycket bättre jag mår av den här kosten, jag blir mätt och nöjd, men "skönt" mätt, inte proppmätt. MEN, det har tagit tid för mig att hitta en nyttig kost som passar och som jag tycker om. Jag har gått på flera nitar tidigare.

A och O är också att laga mat från grunden, Minimera snabbmat, halvfabrikat och sånt.

• skruttan8

Operationerna är också väldigt dyra för skattebetalare och bara en genväg utan att ta tag i riktiga problemet. Såg en amerikansk dokumentär om baksidorna med operation och det är väldigt många.

De går för de flesta att ta tag i sina matproblem men det kräver mycket och ofta även terapi för ofta ligger det missbruk bakom.

• Anonym (problem)
    skruttan8 skrev 2014-12-13 11:10:07 följande:

Operationerna är också väldigt dyra för skattebetalare och bara en genväg utan att ta tag i riktiga problemet. Såg en amerikansk dokumentär om baksidorna med operation och det är väldigt många.

De går för de flesta att ta tag i sina matproblem men det kräver mycket och ofta även terapi för ofta ligger det missbruk bakom.

Operationerna botar ju inte matmissbruk heller, de tar bara bort symtomen.

Men terapi kostar ju också pengar, jag gissar att det är därför man opererar allt mer...

Men sen påstås ibland att man inte kan "krympa" magsäcken på egen hand, eller bli mätt på mindre. Utan att det krävs operation för det. Stämmer det verkligen?

För några dagar sen - ungefär en och en halv vecka efter att jag började med min nya kosthållning - beställde jag en pizza på stan, eftersom jag var både stressad och hungrig och inte kunde dra hem just då. En inbakad carlzone, som visserligen var ganska stor, men inte gigantisk.

Efter tre fjärdedelar var jag PROPPMÄTT. Trots att jag hade varit rejält hungrig innan. Och jag kastade inte i mig pizzan, jag försökte att äta långsamt. Jag blev själv förvånad och tänkte "äh, nu har jag beställt den här, nu får jag allt äta upp den." Men det gick inte.

Det har aldrig hänt tidigare. Jag har aldrig ätit enorma mängder, men kunde lätt klämma en carlzone om jag var vrålhungrig. Min magsäck måste alltså ha krympt?
  • lilith88
    Anonym (problem) skrev 2014-12-13 11:25:21 följande:

Men terapi kostar ju också pengar, jag gissar att det är därför man opererar allt mer...

Men sen påstås ibland att man inte kan "krympa" magsäcken på egen hand, eller bli mätt på mindre. Utan att det krävs operation för det. Stämmer det verkligen?

För några dagar sen - ungefär en och en halv vecka efter att jag började med min nya kosthållning - beställde jag en pizza på stan, eftersom jag var både stressad och hungrig och inte kunde dra hem just då. En inbakad carlzone, som visserligen var ganska stor, men inte gigantisk.

Efter tre fjärdedelar var jag PROPPMÄTT. Trots att jag hade varit rejält hungrig innan. Och jag kastade inte i mig pizzan, jag försökte att äta långsamt. Jag blev själv förvånad och tänkte "äh, nu har jag beställt den här, nu får jag allt äta upp den." Men det gick inte.

Det har aldrig hänt tidigare. Jag har aldrig ätit enorma mängder, men kunde lätt klämma en carlzone om jag var vrålhungrig. Min magsäck måste alltså ha krympt?
    Man kan inte krympa magsäcken, men man kan vänja magen vid mindre mat, så att man blir mätt på mindre. Det är antagligen det du har gjort de senaste veckorna.
  • SecretMe

Om du lyckats få i dig en hel pizza, "kunde lätt klämma en Calzone" som du själv säger.
    Då äter man en enorm mängd om du frågar mig, jag skulle knappt kunna få i mig en halv.

Bra i alla fall att du hittat ett sätt som passar dig, lycka till!
  • Anonym (problem)
    SecretMe skrev 2014-12-13 12:16:19 följande:
    Om du lyckats få i dig en hel pizza, "kunde lätt klämma en Calzone" som du själv säger.
    Då äter man en enorm mängd om du frågar mig, jag skulle knappt kunna få i mig en halv.

Allt är relativt. Ja, jag har ätit för mycket tidigare, annars skulle jag inte se ut som jag gör. Men inte så mycket som många andra överviktiga. Har läst om personer som på några timmar kan klämma en stor pizza, flera hekto lösgodis, 200 gram chips och en liter läsk, typ. En kompis pojkvän (lång och kraftig iof) åt en familjepizza själv + en massa annat, innan han började träna och äta sundare.
  • lilith88
    SecretMe skrev 2014-12-13 12:16:19 följande:

Då är du snarare liten i maten, men var glad för det. Du har tiden på din sida.

Evolutionärt har vi gynnats av att kunna äta fort och mycket, eftersom mat har varit en bristvara större delen av mänsklighetens historia. Då gällde det att passa på när det fanns.

Idag, när onyttig mat finns i överflöd, är det snarare ett handikapp att vara en storätare. Då gäller det att välja rätt sorts mat samt antingen vänja sig vid mindre portioner eller kompensera matintaget med träning, vilket många dock inte gör.
  • SecretMe
    lilith88 skrev 2014-12-13 12:33:29 följande:
    Då är du snarare liten i maten, men var glad för det. Du har tiden på din sida.

Evolutionärt har vi gynnats av att kunna äta fort och mycket, eftersom mat har varit en bristvara större delen av mänsklighetens historia. Då gällde det att passa på när det fanns.

Idag, när onyttig mat finns i överflöd, är det snarare ett handikapp att vara en storätare. Då gäller det att välja rätt sorts mat samt antingen vänja sig vid mindre portioner eller kompensera matintaget med träning, vilket många dock inte gör.
    Jag äter alltid på assiett, det är ett bra sätt att inte överäta.
    Magsäcken vänjer sig snabbt och kräver mindre för att bli mätt.
  • Anonym (fel väg)

Jag tycker med att operationer har blivit vanligare men som någon skriver det hjälper inte problemet.
    Jag tycker landstinget borde prioritera bättre. Ge dom hjälp med problemet, det sitter inte i vikten det sitter i huvudet.
    Ge dom en psykolog, en dietist och en PT i ett år istället.

Matmissbruk är samma sak som alkoholism enda skillnaden är att du inte kan sluta äta helt.

• SupersurasunkSara

Jo, det finns det men terapi kostar pengar och tar tid, de flesta idag vill ha snabba resultat och ger upp om de inte får effekt (dvs går ner till målvikten på någon månad)  av ett minskat matintag.
    Hypnosterapi borde vara ett alternativ innan man gör en operation men det anses som humbug av de flesta läkare.

Tyvärr så går en del upp igen efter op iaf eftersom de inte får terapi för orsaken till fetman.
    Personligen anser jag att op ska vara absolut sista utvägen om man inte av medicinska skäl behöver den snabbt, som tex vid hjärtfel eller liknande.

• Anonym (livet=krig)
    Anonym (fel väg) skrev 2014-12-13 14:57:07 följande:

Jag tycker med att operationer har blivit vanligare men som någon skriver det hjälper inte problemet.
    Jag tycker landstinget borde prioritera bättre. Ge dom hjälp med problemet, det sitter inte i vikten det sitter i huvudet.
    Ge dom en psykolog, en dietist och en PT i ett år istället.

Matmissbruk är samma sak som alkoholism enda skillnaden är att du inte kan sluta äta helt.

Även det löser inte problemet i sig. Problemet är varför folk måste trösta sig med saker som alkohol och mat.
    Hade vi inte haft det destruktiva samhälle vi har idag så hade inte folk behövt såna saker. Dagens samhälle är väldigt sjukt, vi måste prestera på massor av fronter dygnet runt i precis. Inte konstigt att folk går in i väggen, får psykiska problem och missbrukar olika saker.
    Så det är där vi ska börja, vi måste inse att samhället är sjukt och vi måste ändra på det. Annars kommer vi aldrig att lösa problemet.
    Jag tvivlar starkt på att någon skulle ha tid med en psykolog, dietist och en personlig tränare i ett år i dag. Man hade troligtvis gått in i väggen efter bara några månader.
    Samhället är helt enkelt inte gjort för att människor ska må bra idag.
  • Anonym (missbruk)
    Anonym (livet=krig) skrev 2014-12-13 15:30:44 följande:
    Även det löser inte problemet i sig. Problemet är varför folk måste trösta sig med saker som alkohol och mat.
    Hade vi inte haft det destruktiva samhälle vi har idag så hade inte folk behövt såna saker. Dagens samhälle är väldigt sjukt, vi måste prestera på massor av fronter dygnet runt i precis. Inte konstigt att folk går in i väggen, får psykiska problem och missbrukar olika saker.
    Så det är där vi ska börja, vi måste inse att samhället är sjukt och vi måste ändra på det. Annars kommer vi aldrig att lösa problemet.
    Jag tvivlar starkt på att någon skulle ha tid med en psykolog, dietist och en personlig tränare i ett år i dag. Man hade troligtvis gått in i väggen efter bara några månader.
    Samhället är helt enkelt inte gjort för att människor ska må bra idag.
    Tyvärr är inte samhället gjort för människor som mår dåligt heller. Undrar vem samhället är gjort för ...

Jag är fet. Jag har fått terapi. I mitt fall hjälpte det inte. Antagligen för att den utgick frän att jag skulle lära mig äta allt men inte alltid. Jag är sockerberoende och det är ingen framkomlig väg för mig. På både mamma och pappas sida av släkten finns gått om alkoholism istället. För mig blev det socker.
    Jag har valt att inte operera mig. Är väll huvet man skulle operera i så fall!

Istället har jag lagt pengar på det som verkligen har förutsättningar att fungera för just mig. En kostplan som utesluter allt det jag missbrukar. Och sakta men säkert går det åt rätt håll. Men den hjälp jag behöver som jag inte enbart kan läsa mig till får jag bekosta själv.
  • Anonym (livet=krig)
    Anonym (missbruk) skrev 2014-12-13 18:11:58 följande:
    Tyvärr är inte samhället gjort för människor som mår dåligt heller. Undrar vem samhället är gjort för ...

Jag är fet. Jag har fått terapi. I mitt fall hjälpte det inte. Antagligen för att den utgick frän att jag skulle lära mig äta allt men inte alltid. Jag är sockerberoende och det är ingen framkomlig väg för mig. På både mamma och pappas sida av släkten finns gått om alkoholism istället. För mig blev det socker.
    Jag har valt att inte operera mig. Är väll huvet man skulle operera i så fall!

Istället har jag lagt pengar på det som verkligen har förutsättningar att fungera för just mig. En kostplan som utesluter allt det jag missbrukar. Och sakta men säkert går det åt rätt håll. Men den hjälp jag behöver som jag inte enbart kan läsa mig till får jag bekosta själv.
    Jag tycker man ska acceptera dom laster man har istället. Är man överviktig eller rökare, fine var glad för det och att du inte måste vara berusad varje dag för att orka med eller går och funderar på hur du ska dö varje vaken tid.
    Många försöker idag lägga allt på individen och slå fast att man har ett personligt ansvar. Hade det varit så enkelt så hade inte statistiken kring övervikt, psykiska problem, självmord och sjukskrivningar sett ut som dom gör idag.
    Samhället kommer fatta förr eller senare, när dagens ungdomar blir medelålders så kommer vi få se den mest skadade och sönderstressade generationen någonsin.
  • PinkSugar
    lilith88 skrev 2014-12-13 10:41:18 följande:

Finns det verkligen inga andra sätt att stoppa denna epidemi än operation?

Jo, att folk skaffar lite karaktär och självbehärskning 
  • hammarhajen

Men det är väl det här som är problemet - att man ser en hel Calzone som en "normal" mängd mat. En halv plus sallad är kanske mer normalt egentligen, men eftersom många aldrig fått lära sig att begränsa sitt matintag så äter man alldeles för mycket. 

Många har också en skev bild av sund "mättnad". Man äter tills man börjar få det jobbigt av sin mättnad, svårt att röra sig, måste vila på maten, får lite ont i magen. Normal och sund mättnad är mer "frånvaro av hunger" och lite till. Man ska känna sig svagt mätt, men inte ha några problem med en långpromenad eller tur med dammsugaren direkt på maten.
  • Anonym (Läkarstudent)

Omfattande studier visar att personer med BMI över 35 inte kan gå ned i vikt och hålla den trots den bästa möjliga icke-kirurgiska hjälpen man kan få. Det enda som fungerar för dessa människor är en operation. Att från sjukvårdens sida rekommendera något annat vore således ungefär lika korkat som att rekommendera homeopati till cancerpatienter.

Det bästa alternativet är nog att arbeta förebyggande på samhällsnivå. Man skulle kanske exempelvis kunna erbjuda alla nyblivna föräldrar en enklare kurs i näringslära? Förvånansvärt många människor förstår inte detta med kalorier in och ut, eller att sylt och kalaspuffar inte är en nyttig frukost och sådana saker. Jag tror att man skulle kunna förebygga en hel del fetma bara genom det.

• Haskel
    Anonym (Läkarstudent) skrev 2014-12-15 00:20:05 följande:

Omfattande studier visar att personer med BMI över 35 inte kan gå ned i vikt och hålla den trots den bästa möjliga icke-kirurgiska hjälpen man kan få. Det enda som fungerar för dessa människor är en operation. Att från sjukvårdens sida rekommendera något annat vore således ungefär lika korkat som att rekommendera homeopati till cancerpatienter.

Det bästa alternativet är nog att arbeta förebyggande på samhällsnivå. Man skulle kanske exempelvis kunna erbjuda alla nyblivna föräldrar en enklare kurs i näringslära? Förvånansvärt många människor förstår inte detta med kalorier in och ut, eller att sylt och kalaspuffar inte är en nyttig frukost och sådana saker. Jag tror att man skulle kunna förebygga en hel del fetma bara genom det.

Nu måste du ha läst enormt vinklade undersökningar. Då det du säger är rent skitprat. Men jag vet att det finns vissa läkare/forskare som menar att operation är bästa lösningen. Men andra forskare/läkare säger precis det motsatta.

Det spelar ingen roll hur överviktig man är. Du kan alltid gå ner i vikt, och ändra dina matvanor, och därmed hålla sin vikt.
Svar på tråden Finns det inga andra sätt att minska fetman än operation?