skruttan8 skrev 2014-12-13 11:10:07 följande:
Operationerna är också väldigt dyra för skattebetalare och bara en genväg utan att ta tag i riktiga problemet. Såg en amerikansk dokumentär om baksidorna med operation och det är väldigt många.
De går för de flesta att ta tag i sina matproblem men det kräver mycket och ofta även terapi för ofta ligger det missbruk bakom.
Operationerna botar ju inte matmissbruk heller, de tar bara bort symtomen.
Men terapi kostar ju också pengar, jag gissar att det är därför man opererar allt mer...
Men sen påstås ibland att man inte kan "krympa" magsäcken på egen hand, eller bli mätt på mindre. Utan att det krävs operation för det. Stämmer det verkligen?
För några dagar sen - ungefär en och en halv vecka efter att jag började med min nya kosthållning - beställde jag en pizza på stan, eftersom jag var både stressad och hungrig och inte kunde dra hem just då. En inbakad carlzone, som visserligen var ganska stor, men inte gigantisk.
Efter tre fjärdedelar var jag PROPPMÄTT. Trots att jag hade varit rejält hungrig innan. Och jag kastade inte i mig pizzan, jag försökte att äta långsamt. Jag blev själv förvånad och tänkte "äh, nu har jag beställt den här, nu får jag allt äta upp den." Men det gick inte.
Det har aldrig hänt tidigare. Jag har aldrig ätit enorma mängder, men kunde lätt klämma en carlzone om jag var vrålhungrig. Min magsäck måste alltså ha krympt?