Finns det inga andra sätt att minska fetman än operation?
Fast dessa operationer behandlar bara symtomen, inte grundproblemet. Fetman kommer att öka så länge vi har den sjuka matkultur vi har, med allt större tallrikar, allt mer snabbmat och halvfabrikat, allt mer socker osv.
Sen måste människor sluta tro på genvägar eller mirakelkurer. Om det fanns en enkel lösning på detta, skulle det knappt finnas några överviktiga. Att gå ner i vikt är jobbigt och tar tid, men det GÅR. Även utan operation.
Det finns heller ingen metod som passar alla. Ofta får man prova sig fram. Jag har själv börjat äta en egen variant av tallriksmodellen, men har i efterhand förstått att den ligger mycket nära sk medelhavskost. Mycket fisk, kyckling, ägg, mjölkprodukter och proteinrika vegetariska alternativ. Mindre rött kött. Halva tallriken grönsaker. Inga lightprodukter och måttligt med kolhydrater, men inte minimalt.
Denna kost verkar perfekt för mig. Jag har blivit SÅ mycket piggare sen jag började med detta, trots vintermörkret. Jag har även gått ner 3 kg på två veckor, trots att jag inte har motionerat mer än tidigare. Jag har fortfarande 20-30 kilos övervikt, men det är en bra början. Det viktigaste är ock hur mycket bättre jag mår av den här kosten, jag blir mätt och nöjd, men "skönt" mätt, inte proppmätt. MEN, det har tagit tid för mig att hitta en nyttig kost som passar och som jag tycker om. Jag har gått på flera nitar tidigare.
A och O är också att laga mat från grunden, Minimera snabbmat, halvfabrikat och sånt.